9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    joshuaq1992

Statisch Ip adressen vraag

Ik ben al een aantal dagen aan het klooien met mijn nieuw opgezette netwerk.
    De situatie is als volgt:

Ik heb een nieuwe airport extreme gekocht. Deze is via UTP verbonden met mijn fritzbox van XS4all en fungeert dus als router. Hierop zitten twee windows PC’s bedraad op aangesloten. Een MacBook Pro via Wifi, twee iPhones, een iPod Touch en een iPad2 ook via Wifi. Daarnaast zit er ook een LaCie harddisk via USB verbonden en een WD mybook world edition (NAS) via UTP.

Ik wil binnen mijn netwerk de computers en schijven een statisch ip adres geven. Bedoeling is dat ik straks de boel ga streamen naar een apple tv in de kamer. Ik heb een boel (HD) videos in de natuurlijk niet ondersteundende formaten en aangezien er nog geen jailbreak is van de Apple TV 3 heb ik geen zin de boel te gaan converteren. Mijn idee is om van die usb LaCie harddisk een soort servertje te maken. Deze vervolgens te benaderen via de app AirVideo Server en zo te streamen naar mijn Apple TV.

De reden waarom ik een server van die schijf wil maken is het feit dat als ik airvideo server via de windows pc’s gebruik (bijvoorbeeld op de ipad/iphone, deze uitermate traag laad). Dit probleem ondervind ik niet bij mijn MBP. Vreemd… Daarom lijkt het mij logischer om de schijf direct te kunnen benaderen ipv via omwegen als een windows pc of MBP.

Hiervoor is volgens mij een statisch ip adres nodig. Nu zit ik bij XS4all. Deze geven als het goed is een statisch ip adres. Nu zou ik graag willen dat ieder apparaat via de airport extreme dus een statisch ip adres krijgt toegewezen.

Ik ben nog niet helemaal thuis in het wereldje van netwerken en zou tips en tricks heel erg op prijs stellen:)

Kan iemand mij een beetje opweg helpen?

Hartelijk dank voor de tijd en moeite!

Bijdrager
    fred44nl

je kunt alle dhcp-clients eenvoudig een statisch ip-adres geven.
    in de dhcp-server, dan kan de fritzbox zijn, maar ook een Airport Extreme zijn, kun je ip-adressen reserveren op basis van mac-adres.
    hardware mac-adressen zijn uniek, dus dat kan nooit verkeerd gaan.
    het beheer is dan centraal en de clients kunnen gewoon op “automatisch ip-adres ophalen” blijven staan.

het feit dat je bij Xs4all zit en of die een vast of variabel ip-adres geven heeft hier niets mee te maken.
    want dat gaat over het externe ip-adres.

Bijdrager
    readefries

Waarom wil je je clients een statisch IP adres geven?

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie (FritzBox <-> Airport Extreme <-> ClientS), hierbij heb ik er voor gekozen de FritzBox als router te gebruiken, en de Airport als bridge in te stellen.
    Op deze manier kun je nog steeds bellen met je FritzBox en kun je de Airport gebruiken als Access Point van je wireless clients.

In mijn FritzBox heb ik enkele apparaten een vast IP toegewezen, zodat ik ze gemakkelijk kan benaderen (al roepen veel apparaten hun naam wel over Bonjour…)

Bijdrager
    joshuaq1992

Ik kan ook gewoon nog bellen met mijn Fritzbox, betekent dit dan dat ik hem ook als router gebruik?
    Mijn airport extreme staat in brugmodus zie ik net.

Hoe wijs je de apparaten een vast IP toe in de fritzbox?

Bijdrager
    fred44nl

http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/fritzbox/

onderaan staat de download-link voor de complete handleiding.

deze site is ook wel handig:

http://www.hulp4all.com/?page_id=5218

Bijdrager
    Ir.Bob

Een statisch IP is werkelijk nergens voor nodig. Hoewel het misschien qua beheer wat voordelen heeft, kan je dat zoals aangegeven gewoon regelen op de frtitzbox. Dat statische IP waar XS4all over spreekt is het IP-adres van je internet verbinding. Dat heb je alleen nodig als je over de hele wereld wilt gaan streamen.

Maar wat nog veel belangrijker is, is dat je voor air video server echt een computer nodig hebt. Je kunt niet die Lacie schijf veranderen in een air video server zonder dat hij aan een computer hangt. Misschien wil je dus nog even uitleggen hoe je dat ‘soort servertje maken’ precies voor ogen hebt.

Bijdrager
    joshuaq1992

Het punt is dat ik dus binnenkort een apple tv ga kopen. Ik wil heel graag al mijn films en muziek die dus op die ext hdd staan, die via usb is verbonden aan mijn airport extreme hiervoor gaan gebruiken.

Momenteel, zonder de jailbreak, zoek ik naar alternatieven om fatsoenlijk .avi\’s te streamen. Airvideo server is hier perfect voor.

Echter…. Via mijn MBP die dan als server fungeert voor de ext hdd werkt dit perfect. Maar als ik wil stream via de windows pc lukt het gewoon niet, krijg de mappen in de drive niet te zien, laadt enorm traag. Punt is dat ik de MBP straks weer meeneem om te studeren en ze bij mijn ouders dus geen videos kunnen laden.

Mijn idee was dus om die ext hdd als een soort server te gaan gebruiken. Dus via een ipadres en een poort die je kunt invoeren in airvideo server. Zonder pc of MBP. Hopelijk is dit mogelijk.

Zijn er andere oplossingen op dit moment om misschien die content van de ext hdd aan de airport extreme via een windows pc fatsoenlijk te streamen naar een appleTv?

Alvast hartelijk dank!

Bijdrager
    Ir.Bob

Ik denk dat je Air Video server niet helemaal begrijpt. Wat die software doet is avi files ‘on the fly’ overzetten naar iets wat je AppleTV kan lezen. Je MOET het dus draaien op een iets met een processor om die files om te zetten. m.a.w. zonder MBP of PC is niet mogelijk. Je kunt dus niet die schijf los aan het netwerk hangen en dan bekijken op je ATV.

Die server en poort waar jij hebt over hebt is voor als je wilt streamen over internet. In dat geval staat jouw MBP en de harde schijf op je studentenkamer, en wordt de data over internet naar de huiskamer van je ouders verstuurt.

Waar het probleem denk ik ligt is dat de PC niet krachtig genoeg is. De beste oplossing is in mijn ogen toch gewoon je MBP een avondje/dagje/weekje laten draaien en al het materiaal omzetten naar een fatsoenlijk formaat.

Bijdrager
    joshuaq1992

Veel dank voor je reactie Bob!!!

Ik snap wat je bedoeld.
    Ik heb misschien al een andere oplossing gevonden : Programma Videodrive. Dit zou de videofiles niet converteren maar er een bestand van in Itunes zetten waardoor de avi\’s etc wel te importeren zijn in itunes. Ik zet mijn hoop daarop in. Zo kan ik een nieuwe iTunes bibliotheek met enkel films maken, deze extern bewaren op mijn hdd die verbonden is met de AE en vervolgens (via een PC die aanstaat, kan niet zonder Itunes dat aanstaat zeler?!) de boel streamen naar een appleTV ( geen jailbreak nodig)

Lijkt je dit een goede oplossing?

Nogmaals veel dank, ik ben weer een stap verder:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.