16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Laurensblom

[Opgelost] Startpagina Safari kan niet veranderd worden

Ik heb al enkele dagen dat ik de startpagina van Safari niet kan veranderen. Bij het opstarten komt Apple.com als startpagina en wat ik ook doe (instellen startpagina in Voorkeuren en instellen op huidige pagina als Google.nl op het scherm staat), het lukt niet. Ik ken nog iemand die sinds een aantal dagen hetzelfde probleem heeft. Weet iemand een oplossing?

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    sedikit

Ben ook benieuwd naar de oplossing. Ik gebruik Safari 9.1.3 (OS X 10.9.5). Ik wil dat Safari bij het opstarten opent met Google, zoals ik dat in de Voorkeuren heb ingesteld. Dat lukt niet!! Alleen mogelijk als ik Safari ook afsluit met Google. Bij geen enkele andere browser is dat een probleem ( Google Chrome, Opera, Firefox, Vivaldi). Vanwege meerdere nalatigheden/mankementen laat ik Safari al jaren links liggen, en gebruik  ik òf Firefox, òf Google Chrome.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  sedikit.

Bijdrager
    Laurensblom

Dank je voor de tip. Ik ben nu over op Chrome en daar werkt alles tot nu toe uitstekend en bovendien veel en veel sneller!

Bijdrager
    sedikit

Het voordeel van Google Chrome s ook, dat de bladwijzerbalk de icoontjes toont van de sites op die bladwijzerbalk (toont Firefox ook). Tips voor handige extensies (plugins):

Download Notify (laat je de voortgang en voltooïng  (+geluid) zien van een download)

Disconnect (net als Ghostery, verhindert Disconnect, dat je gevolgd wordt. Zelfs op deze site worden op dit moment 3 volgers geblokkeerd!!)

Pop up Blocker for Chrome (de titel zegt het al)

URL Shortener (idem)

Video Downloadhelper (de handigste video downloader, behalve van YouTube)

Moderator
    Night

Ik zou eerst wel eens willen weten waar de startpagina nú dan op staat, want het zou ook zomaar kunnen dat je last hebt van malware. In dat laatste geval kun je even kijken met het gratis MalwareBytes.

Een andere oplossing zou kunnen zijn, de voorkeuren van Safari eens weg te gooien.
    Even zoeken naar com.apple.Safari.plist in de voorkeuren/preferences folder (Bibliotheek/Library in je home-folder).

Bijdrager
    sedikit

@night,

Bedankt voor je advies. Dat Malwarebytes gebruik ik af en toe in paranoïde buien! Ook in dit geval. Mijn iMac is altijd schoon!

Ik kan inderdaad ook die com.apple.safari.plist vernieuwen, maar ik ben bang dat ik dan weer alle instellingen moet vernieuwen, en misschien zelfs de bookmarks e.d incluis. Nog afgezien van bovenvermeld probleem, vind ik het op z’n zachtst gezegd (ik ben voorzichtig!) tamelijk “vreemd” dat Apple z’n eigen browser zo verwaarloost. Niet te ver-ge-lijk-en met Opera, Google Chrome of Firefox.

Moderator
    Night

Verwaarloosd? Heb je de Safari Technology Preview al eens geprobeerd (welke versie MacOS draai je)?

Bijdrager
    sedikit

@night,

Ik had al gezegd in mijn eerste reactie dat ik Mavericks draai (10.9.5).

Ik mis in Safari de flavicons, zoals in Firefox en Google Chrome, in de bladwijzerbalk. De voorraad plugins/extensies is armetierig vergeleken bij Google Chrome en Firefox. Is er b.v. een plugin/extensie, in de menubalk van Safari waarmee je video’s kunt downloaden? (zoals in Firefox en Google Chrome hebben : Video Downloadhelper). Hoor zojuist van iemand die ik ken: NPO is niet te zien met Safari, maar wel met Chrome en Firefox. En, waarom heeft Opera een VPN-optie, en Safari niet? Maar ok, ik kan me vergissen. Maar ik prefereer de soepelheid en de mogelijkheden van Firefox en Google Chrome.

Edit: ik heb de Thuismap/bibliotheek/Preferences/ com.apple.Safari.plist vernieuwd. Geen oplossing.

Ik heb ook in jouw link gekeken: allemaal mooi hoor. maar wat moet ik daarmee? Of valt dit weer onder het niet ondersteunen van elk systeem onder El Capitan? (Op dit gebied onthoud ik me maar van commentaar)

Moderator
    Night

Klopt helaas. Mijn OS valt ook buiten de boot en ik heb verder geen zin om alleen voor Safari een ander OS te installeren. Ik geef je verder helemaal gelijk hoor. Ik ben zelf bv. ook blij met de laatste versie van Firefox, dat rondjes rond Safari draait. Maar voor mensen die High Sierra draaien is Safari TP best een goede keuze (op het ontbreken van specifieke extensies na dan).

Bijdrager
    sedikit

@night, dat doet me goed om te lezen! Eigenlijk is het een luxe-probleem. Ik doe het verder, zoals al jaren, met Firefox en/of Google Chrome. en als het relevant is, gebruik ik wel Opera. Vanwege de VPN-optie.

Moderator
    Night

Het ligt er natuurlijk wel aan waarvoor je die VPN gebruikt. Want een VPN op browser-niveau is natuurlijk wel even iets anders qua dan een VPN op provider-niveau. Torrents moet je er bv. niet mee willen downloaden  ;-)  Verder is Opera qua pagina-opbouw een stuk trager dan concurrenten Chrome en Firefox.

Can You Really Trust Opera VPN for Privacy and Anonymity?

Bijdrager
    sedikit

Dank voor de informatie! Heel af en toe heb ik Opera nodig vanwege die VPN. Verder ben ik tevreden met Google Chrome.

Bijdrager
    GoeieDag

Opera was vroeger een mooie browser, maar tegenwoordig? Een VPN optie in een browser? Wat een halfslachtige VPN is dat?!

Als je een liefhebber van een shitload aan extensies en plugins bent, ben je idd beter af met FF. Alhoewel er voor Safari toch ook wel enige honderden of meer zijn. Wat veel mensen niet weten, of lijken te beseffen, dat al die leuk ‘hulpjes’, je computer aardig om zeep kunnen helpen, en ook een behoorlijk veiligheidsrisico zijn. Ik weet vrij zeker dat de Mac’s die ik beheer maar zelden -van die rare- problemen geven, en al heel lang heel soepel draaien, doordat ik weg blijf van de meesten die dingen. Ik heb bv meegemaakt dat zo’n downloadhelper mijn hele systeem down the drain bracht, omdat door een bug in dat ding, hij probeerde heel Facebook leeg te zuigen. Bizar!

NPO niet in Safari? Nooit iets van gemerkt. Ik gebruik FF al sinds de eerste versie van Mozilla, de voorloper van FF. Ook Opera, Camino, iCab en natuurlijk Internet Exporer veel gebruikt. Voor mij is Safari toch de winnaar.

NB: Sedikit, ik heb geprobeerd op jouw PB betreffende je andere topic te reageren, maar mijn antwoorden op PB verdwijnen in de mist van de nieuwe OMT software. Wat een ellende is het hier toch geworden op het forum.

Bijdrager
    sedikit

@goeiedag,

-ik gebruik Opera zeer zelden.

-Wat betreft de onmogelijkheid om de NPO met Safari te zien: ik was slechts de boodschapper van iemand die ik kende (zie bovenstaande reactie). Ik heb zelf dat probleem niet.

-wat betreft “Als je een liefhebber van een shitload aan extensies en plugins bent, ben je idd beter af met FF.”  Overdrijf je niet een beetje GoeieDag. Ik heb maar 5 plugins in gebruik in Firefox:

Download Sound

uBlock Origin

Video Downloadhelper

WX Download Status Bar

Disconnect (maar die heb ik voorlopig uitgeschakeld omdat ik vermoed dat die plugin met het probleem hieronder te maken zou kunnen hebben)

En wat de PB’s betreft: ik vermoedde al dat de PB-optie hier niet werkt.

Dus even off-topic: Dat probleem van .rtf opent steeds met word. Dat moet ergens te maken hebben met Firefox. Ik ben al drie dagen geleden overgestapt op Google Chrome (bevalt me zeer goed!), en nog steeds geen last gehad met de .rtf-documenten. Ik heb het probleem wel voorgelegd bij Mozilla. Ben benieuwd!

Overigens gebruik ik in Google Chroom, ook maar weinig extensies. Ik heb ze boven in mijn tweede reactie genoemd.

Bijdrager
    Laurensblom

Dat weggooien van com.apple.Safari.plist heeft geholpen. Hij doet het weer. Overigens was de apple-pagina de startpagina die ik niet kon veranderen.

Dank! Maar ja ik heb nu ontdekt dat Chrome vele malen sneller is dan Safari.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door  Laurensblom.

Moderator
    Night

Mooi dat het met die simpele standaard-ingreep is opgelost  (y)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.