12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    lengerke

Starten met oude Mac?

Beste mensen,

Een kennis van mij wil overstappen van een oude XP-laptop naar een Mac. Hij maakt veel foto’s van zijn kleinkinderen, moet makkelijk MS-Office bestanden kunnen maken en aanpassen van anderen. Er ligt nu een aanbod voor hem: Model: M9183LL/A Manufactured April 2004 / 1.33GHz/512KB L2 Cache/768MB-RAM/55.76 GByte-HD/DVD. Hij kost bijna niets.
    Ik ken zijn budget niet. Een paar vragen:

Wat kan er niet mee wat hij wel zou moeten kunnen? / Hoe veilig is dit? / Wat vinden jullie?
    Alvast dank voor de reacties.

Bijdrager
    Hasoweh

Office voor de Mac draait al niet onder Power PC. Dat valt dus al af. Een PowerBook van 10 jaar oud is gewoon niet snel genoeg meer om lekker mee te werken. Als je een tweedehands Mac aanschaft koop er dan een waar op z’n minst een intel processor in zit.

Bijdrager
    cmug

Recente Mac kopen, geen 10 jaar oud beestje, dat is vragen om slechte ervaringen.

Bijdrager
    McJohn

Precies, mijn advies zou eveneens zijn om inderdaad een recenter model te kiezen. Office 2008 is nog wel PPC geschikt (Universal Binary), maar mijn ervaringen met 2011 zijn positiever (en ik gebruik dan hoofdzakelijk Excel).

Vooral als je met foto’s begint te werken is het aangenamer om een krachtiger/recenter toestel aan te schaffen.
    Moet het effectief een laptop zijn? Een Mac Mini kan een leuke optie zijn?

Bijdrager
    Targaryen

Misschien de belangrijkste vraag: wat heeft OS X dat Windows niet heeft? (voor jouw kennis dan). Uit jouw beschrijving maak ik namelijk op dat je kennis nu niet bepaald een veelgebruiker is en dan denk ik dat een gewone Windows laptop van pak ‘m beet 300 euro ook de klus wel zal klaren. Zeker als je budget een issue is moet je geen Mac willen. Als er een neemt met grijze haren, dan vraag je om problemen. Neem dan minstens een model uit 2006/2007.

Moderator
    Pete.Z

Leuke machine als je al Mac gebruiker bent, en iets erbij wilt om wat te spelen, maar als kennismaking nooit doen, teleurstelling gegarandeerd.

Bijdrager
    TheBigZ

Zoals al door iedereen hierboven gezegd: dat ouwe beestje uit 2004 links laten liggen.

Als je vriend een monitor heeft, kan hij beter een nieuwe Mac mini (vanaf €655) kopen.
    http://store.apple.com/nl/buy-mac/mac-mini

Bijdrager
    mowat

@eple
    Je zegt dat Microsoft Office niet werkt met PowerPC.
    Is het niet juist andersom ?
    Op mijn iMacs zie ik bij de systeeminfo overal (bij office , word , excel, powerpoint) de vermelding Power PC staan.
    Ik meen zelf dat ik op mijn tweede iMac rosetta heb moeten installeren omdat mijn office for Mac 2004 niet werkte zonder die verbinding met PowerPC.
    En ook op mijn versie Office 2008 staat nog steeds als programmasoort Power PC vermeld.
    Zelfs bij windows komen er vragen binnen waarom office niet werkt onder 10.8 , namelijk omdat er geen powerPC via rosetta meer inzit.
    http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/macoffice2004-macword/microsoft-word-cant-open-because-power-pc/5b24251e-fd75-445c-ad1e-2501150f90e5
    Wat de vraag van lengerke aangaat , dan zou ik toch ook eerder een wat recenter model nemen. Je gaat beperkingen op veel punten hebben en dan gaat je liefde voor een mac niet zijn zoals ze hoort te zijn.:wink:

Bijdrager
    1984
    lengerke op 30 maart 2014

Er ligt nu een aanbod voor hem: Model: M9183LL/A Manufactured April 2004 / 1.33GHz/512KB L2 Cache/768MB-RAM/55.76 GByte-HD/DVD. Hij kost bijna niets.
    Wat vinden jullie?
    .

De beste laptop ooit gemaakt……. (maar elke computer is zo’n beetje na 4 jaar toe aan vervanging)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    mowat op 30 maart 2014

Je zegt dat Microsoft Office niet werkt met PowerPC.
    Is het niet juist andersom ?

Er zijn versies van MS Office (en voorgangers) voor elke processor die er ooit in een Mac gezeten heeft — ik heb, als extreem voorbeeld, een Macintosh Plus (bouwjaar zo rond 1990) staan met Excel erop, om maar wat te noemen. Voor zowel PowerPC- als Intel-processors heeft Microsoft versies van Office uitgebracht, en als je dan Office 2004 pakt, zou dat zonder enige moeite moeten werken op de genoemde PowerBook (want dat is de M9183LL/A). Office 2011 of later kun je wel vergeten, zelfs al is daar wellicht een PowerPC-versie van, want dat gaat veel te hoge systeemeisen stellen.

Maar ook ik zou zeggen: raad die kennis een nieuwer model Mac aan. Ja, die kosten waarschijnlijk wat meer geld, maar een Mac die niet minimaal Snow Leopard kan draaien zou ik tegenwoordig toch niet aanraden.

Bijdrager
    lengerke

Het beeld waar jullie allemaal voor gezorgd hebben is duidelijk. Niet aan beginnen. Bedankt voor jullie tijd en input, hier kan ik wat mee.

Bijdrager
    ernst.
    Eple op 30 maart 2014

Office voor de Mac draait al niet onder Power PC. Dat valt dus al af. Een PowerBook van 10 jaar oud is gewoon niet snel genoeg meer om lekker mee te werken. Als je een tweedehands Mac aanschaft koop er dan een waar op z’n minst een intel processor in zit.

Volgende keer als je iets beweert zorg dan wel dat je het kan onderbouwen want ik werk dagelijks op een powerbook G4 uit…2004! en ik kan nog steeds alle websites en forums bezoeken zonder een draaiende strandbal. Oh ja en ik gebruik Safari en….er staat Mac Office 2003 zelfs op en Adobe CS 2.

Nu jij weer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.