20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    jolliejol

Stappenplan clean install mountain lion?

Hallo,

Ik wil een clean install doen van mijn MacBook Pro (medio 2012). Daar is natuurlijk iets aan vooraf gegaan.

Ik heb afgelopen 2 weken enorm lopen stoeien met de schijfruimte op mijn MBP (250Gb). Die was behoorlijk volgelopen (30Gb vrije ruimte) terwijl dat voor m’n gevoel niet klopte. Als ik de grootte van mijn programma’s, docs, iTunes, iPhoto bekeek, kon dat echt niet leiden tot minder dan 20% vrije schijfruimte. Vandaar dat ik allerlei dingen heb geprobeerd:
    – ongebruikte/ weinig gebruikte apps en programma’s verwijderd
    – docs opgeschoond
    – prullenmand legen, meermaals
    – mbv schijfhulp programma vrije ruimte gewist

Aangezien ik gebruik maak van iTunes Match en op mijn mobiele Apple devices IOS 6 gebruik, dacht ik dat je ook je muziekbestanden niet meer op je Mac hoeft te hebben. Die kan immers via iCloud gestreakt worden. Dat heb ik geprobeerd (bestanden op externe harde schijf gezet) maar als je dan nummers op je Mac wilt afspelen, gewoon vanuit iTunes krijg je de melding dat het bestand niet gevonden wordt. Volgens mij heb ik hier en daar toch echt gelezen dat je ruimte op je computer kunt besparen met iTunes Match en iCloud. Als iemand daar de oplossing voor weet, houd ik me sowieso ook aanbevolen;)

Die laatste actie was dus niet ideaal, vandaar dat ik die bestanden maar weer terug heb gezet. Al met al heb ik nu ongeveer;

– 10 Gb docs
    – 50 Gb iTunes muziek
    – 43 Gb iPhoto library
    – 5,5 Gb programma’s

Dat is samen 108,5 Gb. Toch is er slechts 76Gb vrije ruimte dus waar gaat het verschil van 65Gb dan in zitten? Bovendien is er een fout ontstaan in Office voor Mac 2008, waarschijnlijk ben ik iets te enthousiast geweest met opschonen ;). Dat programma ga ik dus opnieuw installeren. Als ik dat ga doen en nog steeds het idee heb dat er nog troep op mijn MBP staat, kan ik net zo goed of eigenlijk beter maar een clean install doen. Helaas heb ik alleen maar backups van afgelopen week (toen pas Time Machine ingeschakeld na aanschaf van een externe harde schijf), dus die wil niet gebruiken.

Nu heb ik niet eerder een OS X installatie gedaan, dus zou ik liefst een soort stappenplan hebben in Jip en Janneke taal :). Hier en daar heb ik al informatie ingewonnen en zo heb ik een lijstje gemaakt wat ik graag aan jullie kenners voorleg.

01 – Back-up maken (ondanks niet gewenste situatie)
    02 – Kopiëren naar externe schijf;
    Documenten
    Muziekbestanden en Map: User/Muziek/iTunes
    Fotobestanden en Map: User/Afbeeldingen/iPhoto library
    03 – Inventariseren programma’s en apps
    Dvd(‘s) verzamelen
    Installatiebestanden op externe harde schijf zetten
    04 – Bootable DVD maken met OS X Mountain Lion;
    ML opnieuw downloaden in de App store
    Rechtermuisklik op de installer app van ML en kies toon pakketinhoud
    Zoek het bestand “InstallESD.dmg” en kopieer het naar bijv het bureaublad
    Open het schijfhulpprogramma en kies voor branden
    Selecteer het *.dmg bestand en plaats een DVD
    05 – Voor de herinstallatie plaats je daarna de gebrande DVD weer in de MBP
    06 – Formatteer mbv het schijfhulpprogramma de Mac harde schijf
    07 – Installeer ML
    08 – Configureer ML
    09 – Kopiëren van externe schijf;
    Documenten
    Map: User/Muziek/iTunes
    Map: User/Afbeeldingen/iPhoto library
    10 – Programma’s en apps installeren mbv app store/ dvd/ installatiebestanden

Concrete vragen:
    Zijn er stappen die ik dan nog mis?
    Of belangrijke aandachtspunten?
    Enig idee ook hoeveel tijd ik er ongeveer voor moet uittrekken?
    Heeft iemand een idee hoe het met iTunes Match werkt als je je muziekbestanden niet op je Mac wilt bewaren maar alleen via iCloud wilt afspelen?

Bedankt alvast!

Bijdrager
    belfortmac

Puh Puh, met zo een verhaal zal je niet veel reacties krijgen.
    Als je een clean install wil doen doe dat dan ook, met wat jij allemaal voorstelt in in je stappenplan is dit nog nauwelijks een clean install te noemen.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zou zeggen: het klinkt goed (wel erg uitvoering beschreven….). Punt 2 en 3 kunnen vervallen, want die staan in je back up. Trek er een dag voor uit, afhankelijk hoeveel programma’s je te installeren en configureren hebt.

Bijdrager
    Niels

Na het kopiëren van je bestanden naar een externe schijf (en het maken van je laatste Time Machine Backup) doe je het volgende:

Je moet je macbook herstarten en bij het boot-geluid (dus voor het verschijnen van het Apple-logo) de Option(=Alt) -toets ingedrukt houden. Je krijgt dan een aantal opstartschijven te zien.
    Kies voor de Recovery HD. Je Mac start dan op in recovery modus en je krijgt een menu met een aantal mogelijkheden te zien:
    – Time Machine
    – OSX opnieuw installeren
    – Schijfhulpprogramma

Open allereerst het Schijfhulpprogramma en wis de opstartschijf. Vervolgens NIET!!!! opnieuw opstarten, maar ga terug naar het recovery menu en kies hier voor ‘OSX opnieuw installeren’. Kies voor de installatie de schijf die je zojuist hebt gewist en OSX (in jouw geval Lion) wordt van het internet gedownload (na verificatie via je apple-id) en schoon geïnstalleerd.

Bijdrager
    belfortmac

@hansi2124
    OK klopt, maar als ik een clean install wil doen ( en dan spreek ik ook echt voor mezelf ) dan ga ik geen mappen backuppen voor op een clean install terug te zetten.
    Wat betreft muziek, foto en documenten die heb ik dan wel op een usb stickje staan. ( ik persoonlijk zelfs op twee stickjes ) en programma apps enz allemaal opnieuw installeren.
    Verder hebben we ook nog icloud natuurlijk.
    Maar ja zoals ik zij , ik spreek voor mijn eigen.

Bijdrager
    jolliejol

@Daalhofmac,

Met de reacties valt het nog wel mee;)
    Goed, het mag duidelijk zijn dat ik wil voorkomen dat ik belangrijke bestanden na een herinstallatie kwijt ben. Documenten, foto’s, muziekbestanden…hoe zou jij daar dan mee omgaan? Ik leg het ook niet voor niets voor op een forum, toch? Ik sta open voor suggesties:)

Bijdrager
    jolliejol

@daalfomac,

En dan zie ik dat je aangeeft die bestanden op USB te zetten…ga je dan je iPhoto library weer helemaal opnieuw opbouwen? En je muziek bibliotheek? Ik zie in dat ik wat minder uit zou kunnen gaan van een back-up voor een clean install, maar daar gaat dan wel erg veel tijd in zitten? Nogmaals, ik ven onervaren op dat vlak;)

Bijdrager
    jolliejol

@NielsDam,

Bedankt voor je reactie!
    Lekker concreet ook:) Ik ga er komende week maar ‘ns mee aan de slag. Hopelijk levert het me nadien een hoop vrije schijfruimte op zodat mijn MBP er weer even tegenaan kan. Sowieso Time Machine dan ook z’n ding laten doen.

Bijdrager
    jolliejol

Ik mis nog een stukje…kan iemand mij uitleggen hoe je je muziek op de Mac afspeelt zonder de bestanden er persé op staan? Dat zou volgens moeten kunnen als je gebruik maakt van iTunes Match. Als ik de bestanden uit mijn iTunes bibliotheek verplaats naar mijn externe harde schijf en daarna een nummer in iTunes wil afspelen, krijg ik de melding dat het niet afgespeeld kan worden omdat het originele bestand niet gevonden is. Dat terwijl het nummer is gematcht/ geüpload naar iCloud. Dat zou toch weer mooi behoorlijk wat winst aan schijfruimte opleveren. Ik heb me er al suf op gezocht, maar kan het antwoord niet vinden:(

Bijdrager
    belfortmac

Ik bouw alles inderdaad weer op nieuw op, in mijn ogen het beste voor een clean install.
    Wat itunes match betreft, deze controleerd je mac op nieuwe bestanden, dus als er bestanden zijn verwijderd neem ik aan dat ze ook in itunes match zijn verdwenen. (Denk ik hoor, ik weet het niet zeker.)

Bijdrager
    SunKeeper

Stop alsjeblieft met dat DVD-gedoe. Bekijk eens even de kalender in welk jaar we nu leven.

Ook al zou je een nieuwe harde schijf plaatsen, dan nog kun je zo via internet OS X installeren (Internet Recovery). Met een bestaande harde schijf heb je altijd een Recovery HD (dat stukje doet Internet Recovery, die download en zet het voor je klaar). Herinstallatie is dus niet moeilijk.

Ik krijg alleen het idee dat je wat nutteloos met bestanden heen en weer gaat slepen en vervolgens terug bij af bent.

Pak bijv. eens een programma als GrandPerspective en laat een overzichtje maken van je schijfgebruik. Dan kun je zo zien waar die 65GB voor wordt gebruikt.:smile:

Bijdrager
    JeroenS

Heeft iemand een idee hoe het met iTunes Match werkt als je je muziekbestanden niet op je Mac wilt bewaren maar alleen via iCloud wilt afspelen?

Als je al je muziek in iTunes Match hebt staan, dan hoef je deze niet te backuppen. Ze blijven gewoon bestaan in iCloud. Na een clean install zet je in iTunes het gebruik van Match weer aan en je zult al je iCloud muziek in je bibliotheek zien verschijnen. Er staan dan allemaal wolkjes bij, wat niets meer betekend dat de muziek niet fysiek op je device staat, maar wel gewoon afspeelbaar is vanuit iCloud.

Zoals daalhofmac suggereert is overigens niet helemaal waar. iTunes synchroniseerd alleen nieuw toegevoegde muziek automatisch. Het verwijderen van bestanden uit iCloud kan alleen handmatig. Als je een item uit je bibliotheek verwijderd krijg je de vraag of je deze ook uit iCloud wilt verwijderen. Zo niet, dan worden alleen de gedownloade muziekbestanden verwijderd (als je deze uberhaupt had gedownload) en blijft de muziek gewoon afspeelbaar vanuit iCloud.

Bijdrager
    GM

Heb een soortgelijk probleem gehad.
    Mijn schijf liep om onbergrijpelijke redenen ook vol.
    Oorzaak was time machine.
    Deze maakte ook backups op de interne schijf.
    Je kunt dit met een commando uitschakelen.
    Zal later ff kijken of ik nog kan vinden hoe dat ging.

Bijdrager
    pvbezel

match inschakelen, dan gaat hij alles naar de icloud backuppen.(alleen muziek, de films boeken en de rest moet je zelf ff naar je ext schrijven)
    je andere bestanden naar een ext schijf zetten.
    computer opnieuw opstarten zoals hierboven beschreven (wissen-herstellen)
    itunes starten, match instellen
    zooi van je ext schijf terug.

klaar….

je moet het niet moeilijker maken dan dat het is:lol:

Bijdrager
    pvbezel
    GM op 01 oktober 2012

Heb een soortgelijk probleem gehad.

Mijn schijf liep om onbergrijpelijke redenen ook vol.

Oorzaak was time machine.

Deze maakte ook backups op de interne schijf.

Je kunt dit met een commando uitschakelen.

Zal later ff kijken of ik nog kan vinden hoe dat ging.

je kan meerdere schijven selecteren om een backup op te maken, maar je moet wel opletten wat je backupt, en waar je het laat.
    een backup maken op je macintosh HD heeft ook geen nut:slant:

je hebt er ook geen commando voor nodig.

ik backup naar twee schijven, dat doet het macje van zelf om en om

Bijdrager
    GM

je kan meerdere schijven selecteren om een backup op te maken, maar je moet wel opletten wat je backupt, en waar je het laat.
    een backup maken op je macintosh HD heeft ook geen nut
    je hebt er ook geen commando voor nodig.
    ik backup naar twee schijven, dat doet het macje van zelf om en om

Ik had alleen mijn externe HD geselecteerd…
    Toch werd er een lokale back-up op de interne schijf gezet…

tekst teruggevonden:
    Mocht je de lokale Time Machine backups willen uitschakelen om zodoende schijfruimte te besparen op je MacBook dan is dat mogelijk met het onderstaande Terminal commando:

sudo tmutil disablelocal
    Opnieuw activeren kan met het commando:

sudo tmutil enablelocal
    Het is overigens ook mogelijk om deze functie te activeren op een desktop Mac, hoewel het nut daarvan aanmerkelijk minder is.

Bijdrager
    jolliejol

@JeroenS,

Thanks voor je reactie. Zal na de clean install eerst eens kijken of dat lukt!

Bijdrager
    FotoDirk

Dit lijkt mij de normale procedure voor een clean install. Wat er niet clean aan is zou ik niet begrijpen.
    Als je je documenten niet eerst ergens backupped en dan terugzet, dan heb je waarschijnlijk gewoon geen computer nodig hé. Dus je eigen documenten moet je inderdaad op deze manier terug zetten op een clean installatie.

De reden dat je meer diskspace verbruikt zal toch aan logs en tijdelijke bestanden en dergelijke liggen. Of files van applicatie die je niet meer gebruikt die toch blijven plakken op de schijf. Dus een clean install zoals je in je stappenplan zet zal dat opkuisen. Maar helaas komen die er bij gebruik weer stilaan terug op te staan.

Niettemin doe ik persoonlijk ook steeds een dergelijke clean install bij elke overgang van het OS.

Om de databases van iPhoto en iTunes op te kuisen kan je na het terugzetten via de externe schijf het volgende overwegen:

http://support.apple.com/kb/HT2638?viewlocale=nl_NL
    http://www.appletips.nl/problemen-met-de-itunes-bibliotheek-herstellen/

Maar eerlijk gezegd zou ik die opties alleen gebruiken als je een probleem hebt. En niet met de hoop om wat bytes op de schijf uit te sparen. Uiteraard heb je natuurlijk een backup klaarstaan voor het geval dat heropbouwen een probleem zou geven.

Inactief
    Anoniem

deleted

Moderator
    Strifer

Het zou goed kunnen dat de TimeMachine de tijdelijke back-ups plaatst op de harde schijf. Dat kun je zien bij:

Apple menu
    Over deze Mac
    Meer info…
    Opslag

Bij Back-ups staat dan vaak een aantal GB’s die TimeMachine gebruikt. Deze kunnen wanneer nodig gewoon weer door het systeem vrijgegeven worden. Als je ze tijdelijk weg wil hebben moet je in de voorkeuren TimeMachine even uit en aan zetten. Dan gaan ze weg en zie je dat je weer meer schijf ruimte hebt. Je kan dit via een terminal commando ook uitzetten, dan gebruikt TimeMachine je eigen harde schijf niet meer voor de tijdelijke back-ups. De manier is al eerder in dit draadje genoemd.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.