6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    corb

Standaardimage met instellingen

Ik wil graag een standaardimage maken van OS-X met daarin allerlei instellingen, zoals het dock, netwerkprinters, geinstalleerde programma’s en noem maar op. Eigenlijk het gehele gebruikersprofiel, maar dit moet makkelijk toepasbaar zijn voor een nieuwe gebruiker. Dit om niet alle instellingen keer op keer te doorlopen als ik gelijkertijd een aantal machines moet inrichten.

Heeft iemand daar een goede werkwijze voor?

Bij voorbaat dank,

Cor

Geblokkeerd
    Anoniem

Het schijfhulpprogramma (zit in de map Hulpprogramma) heeft die optie:)

Bijdrager
    corb

Joram,

Dank voor je antwoord. Ik neem aan dat je schijfkopie bedoelt? Deze optie ken ik inderdaad.
    Ik realiseer me dat ik de vraag onduidelijk heb gesteld.
    Wat ik bedoel is hoe je de gehele set van instellingen en geinstalleerde programma’s makkelijk kan overbrengen naar een nieuwe gebruiker.
    Misschien denk ik te moeilijk, maar ik ben hier al eens mee aan het stoeien geweest en kreeg allerlei belemmeringen door rechten e.d en de inrichting van de dock bijvoorbeeld werd niet meegenomen..

Cor

Bijdrager
    karllaurent

Kijk eens bij Hulpprogramma’s : Migratie-assistent
    De doel-Mac in Target mode zetten en de twee Mac’s verbinden met een Firewirekabeltje.
    Kijk wel uit voor wat mag en niet mag ivm de licentie wetgeving.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”corb”

Ik wil graag een standaardimage maken van OS-X met daarin allerlei instellingen, zoals het dock, netwerkprinters, geinstalleerde programma’s en noem maar op. Eigenlijk het gehele gebruikersprofiel, maar dit moet makkelijk toepasbaar zijn voor een nieuwe gebruiker. Dit om niet alle instellingen keer op keer te doorlopen als ik gelijkertijd een aantal machines moet inrichten.

Je zou een zipje kunnen maken van de Library folder in de homedir. Let er wel op dat er nog geen persoonlijke dingen in instellingen staan.

Dit zipje kun je dan telkens uitrollen bij een nieuwe user. (of een tarball).

Als je een beetje handig bent met shellscripting is dit een fluitje van een cent. Let er wel op dat je de ownership wijzigt naar de nieuwe user (chown).

Als je een kale user aanmaakt, de instellingen zet, en vervolgens dit doet moet dit wel werken. Je moet uiteraard ff goed checken of de username niet ergens hard in de instellingen zit:
    cd ~/Library
    grep -r <username> *

etc etc.

Succes!

Bijdrager
    corb
    ”Zaphod_B”
    ”corb”

Je zou een zipje kunnen maken van de Library folder in de homedir. Let er wel op dat er nog geen persoonlijke dingen in instellingen staan.

Dit zipje kun je dan telkens uitrollen bij een nieuwe user. (of een tarball).

Als je een beetje handig bent met shellscripting is dit een fluitje van een cent. Let er wel op dat je de ownership wijzigt naar de nieuwe user (chown).

Als je een kale user aanmaakt, de instellingen zet, en vervolgens dit doet moet dit wel werken. Je moet uiteraard ff goed checken of de username niet ergens hard in de instellingen zit:
    cd ~/Library
    grep -r <username> *

etc etc.

Succes!

Zaphod_B,

Het duurt effe:)
    Inmiddels werk ik op deze manier met nieuwe Leopard machines die ik uitrol. Werkt goed, alleen blijft de documents folder van de nieuwe user op read-only staan en moet ik een nieuw wachtwoord in de sleutelhange Inloggen zetten, maar verder werkt het uitstekend. Nogmaals dank.

Cor

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.