8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    leopard

Standaardaccount

Wat is eigelijk het verschil tussen een standaardaccount en een account met beheersrechten, ik las onlangs dat een gewoon standaardaccount veiliger is en helpt tegen virussen en spyware?

Nu heb ik gewoon een account als beheerder, of ben je beter af met standaardaccount?

Bijdrager
    Hansi2124

Zoals je zelf al aangeeft: een standaard account heeft geen beheerdersrechten en is dus afhankelijk van de beheerder die de computer beheert.
    Een beheerder kent de wachtwoorden en weet (als het goed is) wat wel en niet geïnstalleerd mag worden op de Mac.

Bijdrager
    leopard

Zo dus, als ik een standaardaccount bij aanmaak zonder beheersrechten en wil hier software installeren, dan zal hij het wachtwoord vragen van de beheerder. Hopelijk goed begrepen?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja. Als de beheerder en standaardaccount hetzelfde zijn, is er natuurlijk geen noodzaak om een standaardaccount te nemen, want dat is een en dezelfde persoon.
    Maar als jij als beheerder gaat over je Mac en je wilt een familielid / vriend ook toegang geven tot jouw Mac, is het verstandig om die een standaardaccount te geven, zodat jij zeker weet wat er geïnstalleerd wordt. Dan gebeurt er in de eerste plaats niets dubbel en in de tweede plaats kan er dan niet iets ongeoorloofd worden geïnstalleerd / verwijderd.

Bijdrager
    leopard

Ja, nu ben ik er goed uit. Ik heb het begrepen en kan nu aan de slag voor een extra account zonder beheersrechten aan te maken voor mijn zus.

Bijdrager
    Hansi2124

Okay!

Bijdrager
    Oppie

Met een standaard account kun je alles doen zonder beheerders w.w. binnen de grenzen van je thuismap. Dus kun je daar ook een programma installeren, dmv slepen.
    Wil je echter dat programma in bv de Programmamap zetten, dan wordt er om een beheerder gevraagd; evenals het installeren van een prog. via een installer.

Bijdrager
    Hansi2124

Ah, dat eerste wist ik niet. Goed om te weten!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.