One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Standaard troubleshooting stappen voor macOS

Standaard troubleshooting stappen voor macOS

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 12 juni 2017 #

Voor iedereen die wel eens tegen problemen aan loopt met zijn of haar Mac, volgen onderstaand een aantal standaard troubleshooting stappen, die vaak al een scala aan problemen kunnen oplossen.
Hierdoor kun je zelf al een aantal stappen ondernemen en kijken of je het probleem dat je hebt, zelf al kunt oplossen voordat je het probleem op het forum plaatst.
 
 

  1. Opnieuw opstarten
    Ook een Mac is gewoon een computer, waarbij de zaken wel eens niet helemaal lopen zoals het zou moeten. De allereerste stap om te kijken of een probleem hierdoor zichzelf oplost, is de Mac gewoon eens te herstarten.

  2. Herstarten in Veilige Modus
    Met de veilige modus kun je problemen oplossen die verhinderen dat de Mac volledig opstart, of andere problemen met de opstartschijf opsporen.
    Klik hier hoe je in veilige modus kunt opstarten en meer informatie.

  3. Het NVRAM opnieuw instellen
    Het NVRAM (non-volatile random-access memory) is een klein stukje geheugen waarin bepaalde instellingen van de Mac worden bewaard en waaruit ze snel kunnen worden opgehaald. Instellingen die in het NVRAM kunnen worden bewaard, zijn bijvoorbeeld het geluidsvolume, de beeldschermresolutie, de geselecteerde opstartschijf, de tijdzone en recente ‘kernel panic’-gegevens.
    Klik hier hoe je het NVRAM opnieuw kunt instellen en meer informatie.

  4. De SMC resetten
    Het SMC is verantwoordelijk voor een groot aantal onderhuidse taken van de Mac, zoals:
    • Reactie op het indrukken van de aan/uit-knop
    • Reactie op het openen of sluiten van de klep van Mac-notebooks
    • Batterijbeheer
    • Temperatuurbeheer
    • SMS (Sudden Motion Sensor)
    • Sensor voor omgevingslicht
    • Toetsenbordverlichting
    • Beheer van het statusindicatielampje (SIL)
    • Indicatielampjes batterijstatus
    • Selectie van een externe (in plaats van interne) videobron voor sommige iMac-beeldschermen
    Klik hier hoe je het SMC opnieuw kunt instellen en meer informatie.

  5. Bluetooth opnieuw instellen
    Bij problemen (met het koppelen) van bluetooth apparaten aan de Mac kun je de voorkeuren verwijderen. Hierna moet je alle Bluetooth apparaten opnieuw toevoegen/koppelen.
    Ga naar de Finder en druk op Command+Shift+G op je toetsenbord. Zoek vervolgens naar /Library/Preferences en open de map. Navigeer binnen deze map naar com.apple.Bluetooth.plist en verwijder dit bestand. Schakel vervolgens je Mac uit en wacht eventjes voor je hem opnieuw aanzet.

  6. WIFI opnieuw instellen
    Bij problemen met je draadloze netwerk, kun je, naast het resetten van de internet modem/router, kun je de Netwerkinstellingen naar de default waarden terugzetten. (Let op: Dit geldt ook voor de Ethernet- en Bluetooth verbindingen)
    Stap 1: lokatie opnieuw instellen
    Ga naar Apple voorkeuren (via het Apple menu) en kies voor Netwerk. Klik bovenaan het venster op het locatie drop-down menu en kies voor Aanpassen. Gebruik het min teken (-) om de huidige lokatie te verwijderen en het plus teken (+) om een nieuwe lokatie aan te maken. Probeer nu opnieuw met het internet te verbinden.
    Stap 2: Systeemconfiguratiebestanden verwijderen
    Als stap 1 de WIFI instellingen niet geheel hersteld worden, druk dan op Command+Shift+G en ga naar /Library/Preferences.  Sleep de map SystemConfiguration naar de prullenbak, maar leeg deze nog niet; je kan deze map nog nodig hebben. Herstart nu je Mac. De map SystemConfiguration zal nu opnieuw worden aangemaakt met de default waarden voor alle netwerkverbindingen, dus ook Ethernet en Bluetooth. Probeer nu verbinding te maken met het internet. Als stap 2 geen verbetering heeft gegeven, kun je de map vanuit de prullenbak terugzetten op de originele lokatie.

  7. Spotlight opnieuw instellen
    Als zoeken op de Mac niet het verwachte resultaat oplevert, kan het helpen om de Spotlight-index opnieuw op te bouwen.
    Klik hier hoe je Spotlight opnieuw kunt instellen en meer informatie.

  8. Nieuwe gebruiker aanmaken
    Veel problemen kunnen worden herleid tot instellingsproblemen. Om dit uit te kunnen sluiten, kun je een nieuwe, ‘lege’ test-gebruiker aanmaken. Deze kun je later weer verwijderen. Je maakt een nieuwe gebruiker aan door naar (via het Apple menu te gaan naar Systeemvoorkeuren -> Gebruikers en groepen. Ontgrendel het menu door op het hangslotje te klikken. Vul je wachtwoord in en druk dan op het plus-teken (+). Kies bij Account dan wel voor hetzelfde gebruikerstype, als je in het account waarin je problemen ondervindt, gebruikt.

  9. Je Operating Systeem (macOS) verversen
    Bepaalde onderdelen van macOS kunnen corrupt geraakt zijn. Het makkelijkste is dan om te kijken of de problemen zich oplossen, door je macOS opnieuw te installeren, óver de oude versie heen. Het voordeel is, dat je niets kwijtraakt qua programma’s, data en instellingen. Dit kan in 2 gradaties:
    Stap 1: Combo updater
    Installeer de laatste combo updater voor jouw versie van OS X / macOS. Hierin zijn de laatste updates opgenomen en kan vaak al voor een oplossing zorgen. Mocht dit niets oplossen, ga dan naar stap 2.
    Stap 2: Het hele macOS herinstalleren
    Deze stap voer je uit vanuit Recovery Mode. Volg voor het opstarten in Recovery Mode en het opnieuw installeren van macOS over je oude systeem heen deze stappen.

  10. Hardwarematige problemen
    Niet alle problemen zijn softwarematig van oorzaak. Soms kan een component van je Mac eenvoudigweg kapot gegaan zijn. Vaak (helaas lang niet altijd) kun je de hardware-componenten van je Mac controleren door het uitvoeren van de ingebouwde Apple Hardware Test. Hoe je die test uitvoert, lees je hier.

  11. Malware
    Op het internet kun je ongewild besmet raken met malware. Dit kan ervoor zorgen dat je internet browser rare verschijnselen gaat vertonen, zoals vreemde links, ongewenste reclame, het ongewild openen van vreemde sites of erger. Met een gratis programma, genaamd MalwareBytes, kun je dit gemakkelijk controleren en meestal ook verwijderen. Controleer ook altijd of er vreemde extensies in Safari terecht zijn gekomen. Ga hiervoor binnen Safari naar voorkeuren en dan naar de extensies-tab. Je kunt alle extensies uitschakelen door deze uit te vinken. Start Safari opnieuw op en kijk of de problemen weg zijn. Desgewenst kun je ze één voor één inschakelen om te kijken of de problemen zich opnieuw voordoen.

  12. Etrecheck
    Als al je pogingen zélf de problemen op te lossen, onsuccesvol zijn, zijn we je graag van dienst op dit forum om je verder te helpen. Een hulpmiddel voor ons is een uitdraai van het gratis programma Etrecheck. Dit programma maakt een soort uittreksel van je Mac, waarin alle software, hardware, plugins, systeemonderdelen etc. etc. opgesomd worden. In veel gevallen kan hieruit de oorzaak afgeleid worden of wordt men in een bepaalde richting gewezen.

  13. De Prullenmand kan niet (geheel) geleegd worden
    Soms komt het voor dat je de prullenmand wil legen, maar een melding krijgt dat één of meerdere bestanden niet verwijderd kunnen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld, omdat het OS denkt dat het bestand in gebruik is. Er zijn gelukkig nog mogelijkheden om dit alsnog voor elkaar te krijgen:
     – Met een hulpprgramma’tje, zoals SuperEmptyTrash of TrashIt.
     – Met behulp van Terminal (in map Hulpprogramma’s):
        Stap 1: Typ het commando sudo rm -R (zorg dat er een spatie achter de ‘R’ staat)
        Stap 2: Open de Prullenbak door erop te klikken
        Stap 3: Sleep alle bestanden uit de Prullenbak-map achter de regel in Terminal
        Stap 4: Druk op Enter (↩︎)
        Stap 5: Vul je Beheerderswachtwoord in (dit is onzichtbaar als je dat typt) en druk op Enter
       Als je meerdere grote bestanden in de Prullenbak hebt staan kan dit even duren.
Profielfoto van Wiki Post

Wiki Post op 12 juni 2017 #

Heb je zelf nog standaard stappen om algemene problemen op te lossen? Laat dit dan even weten.

Gestart door Night  
  • Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Profielfoto van Night Night.
Profielfoto van sedikit

sedikit op 12 juni 2017 #

Hoewel het meeste mij bekend, vind ik het erg aardig van jou Night om deze samenvatting te geven.  (y)

Profielfoto van Mister Blobby

Mister Blobby op 12 juni 2017 #

Ik zou eraan willen toevoegen:

1. Opstarten vanuit ‘Recovery mode’ en je opstart schijf herstellen
2. Normaal opstarten

Wellicht wordt dat minder noodzakelijk met APFS

Profielfoto van koen

koen op 12 juni 2017 #

Heel belangrijk: maak eerst een goede diagnose voor je van alles gaat resetten en herstellen, bijvoorbeeld via:

* Opstarten als een andere gebruiker – zijn de problemen er dan nog steeds, dan ligt het waarschijnlijk aan het systeem, anders is er iets mis met je eigen profiel.
* Etrecheck draaien
* Malwarebytes draaien
* Hardware test uitvoeren

Profielfoto van Q-collective

Q-collective op 12 juni 2017 #

Het ligt helemaal aan het soort probleem natuurlijk, maar voor een hele hoop softwarematige problemen, kan het ook een instellingsprobleem zijn. Een lege test gebruiker aanmaken via Systeemvoorkeuren -> Gebruikers en groepen wil dan al snel uitsluitsel geven.

In veel programma’s, zoals bijvoorbeeld Foto’s, wordt gebruik gemaakt van een bibliotheekbestand waar alle data in zit. Je kunt heel makkelijk een nieuwe bibliotheek aanmaken door het betreffende programma op te starten met de Alt toets. Met CMD-Alt kun je bij Foto’s en iMovie ook een bibliotheek herstellen of de voorkeuren verwijderen.

Programma’s opstarten met de shift toets ingedrukt start ze op in een geforceerd schone modus, dus zonder cookies of geschiedenis. Ideaal voor als je problemen hebt met een bepaald bericht in Mail of vervelende reclame in Safari.

Veilig opstarten (opstarten met de linker-shift toets) sluit derde partij software uit (alleen macOS zelf wordt gestart, geen antivirus, etc), of problemen met de grafische kaart (voor Macs die een aparte grafische kaart hebben natuurlijk; het systeem komt wel wat haperender over, dat heeft er dus mee te maken dat de 3D versnelling is uitgeschakeld).

Als je vervolgens weet waar het probleem zit, is het meestal ook wel zo op te lossen:)

Profielfoto van Joid

Joid op 13 augustus 2017 #

Een handig en goed overzicht! Deze post zou op de homepage en op de community pagina van OMT een vaste en opvallende plek moeten hebben.

Over dit topic

Gestart op 12 juni 2017 door Night

Laatste reactie door Joid

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

 

of Wachtwoord resetten?