9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    petey68

standaard gateway

Hi,

Ik heb een hybride netwerk met zowel Win XP als OS X compleet met hub router enz enz..Sinds kort heb ik op mijn router als intern ip nr 10.0.0.138 ingevuld terwijl mijn ip range is 192.168.1.80 t/m 99 met subnetmask 255.255.255.0 Als ik dit instel binnen OSX krijg ik een foutmelding dat mijn routeradres zich niet bevindt in het subnet van deze computer…het vreemde is dat mijn win xp machines hier geen probleem mee hebben hoe kan ik mijn Os X machine mijn router laten vinden zonder het adres van de router te veranderen? Bedankt alvast ben inderdaad op apple gebied een newbie…

Bijdrager
    DesertDog

10.0.0.38, dat is toch een adsl ip adres? als je een 192.168.0.x aan de router geeft is je probleem opgelost. XP is een heel ander verhaal, misschien heb je je stations wel gebridged naar het 10.0.0.38 adres….

Bijdrager
    Steve Brooklyn

10.0.0.138 is inderdaad het vpn adres van MX-stream…

Waarom zet je hem niet op DHCP… Ben je gelijk van het probleem af…
    En als je zo nodig statisch wil draaien… kan je het altijd nog statisch invullen… maar dan weet je in ieder geval je range!!!!!

Bijdrager
    petey68

Zoals ik in mijn eerste vraag al had aangegeven is het noodzakelijk dat ik voor mijn ADSL router inderdaad ip 10.0.0.138 gebruik. Ik kan dat wel invoeren in OSX maar ik krijg dan geen netwerkverbinding met mijn Imac. Stel ik een Win XP computer in mijn netwerk in als gateway voor de IMAC (dwz met een ip nr in 192…range dan werkt het wel maar moet deze machine altijd aanstaan)

Ik vermoed dat er een fout in OS X zit waarbij deze blijkbaar niet kan omgaan met een router ip die in een andere range als het standaard ip nr zit. Is dit bij anderen bekend en hoe kan ik dit oplossen zonder mijn router een ander ip nr te moeten geven(dat kan namelijk niet omdat vanuit deze router twee netwerken met aparte IP ranges zonder dhcp zijn ingesteld, dus bij wijziging moet elke computer opnieuw worden ingesteld. De reden voor deze keuze is dat het op deze manier mogelijk is om bijvoorbeeld laptops uit/in het netwerk te hangen zonder elke keer van alles opnieuw te hoeven instellen. Laptops hebben hun eigen range binnen de verschillende netwerken.

Ben heel benieuwd of iemand dit probleem kan oplossen…

Bedankt alvast!

Bijdrager
    Steve Brooklyn

Nee, dat gaat inderdaad niet werken.
    Je moet je router je gateway laten zijn, is veel makkelijker…
    Anders ga je het heel ingewikkeld maken voor je zelf…

Als je het heel makkelijk wilt maken, zet je NAT aan op je router en maak je je hele netwerk 192.168.1.x op subnet 255.255.255.0
    Ik neem aan dat je weet wat NAT is?

Zet je DHCP aan…

Ben je overal van af!

Bijdrager
    petey68

Bedankt voor deze uitleg! Feit is echter dat ik voor mijn eerste probleem (router op andere ip range dan rest van netwerk) nog steeds geen oplossing heb…Vreemde is dat WIN Xp hier dus geen problemen mee heeft…Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat een veel moderner besturingsysteem niet zo flexibel is :finderoud:

Bijdrager
    Steve Brooklyn

mmm… ik denk dat ik het al weet… ik ben alleen vergeten hoe dat heet…

Toevallig heb ik vorige week nog op zo’n netwerkje zitten internetten bij een vriend van mij thuis!

– Kan je wel pingen van en naar de mac?
    – Doetie het ook niet als je je TCP/IP op dhcp zet? (effe herstarten)

het moet echt kunnen!!!

Bijdrager
    remier

Hmm, als je je gatewayadres invult in OSX (10.0.0.138) geeft hij toch alleen een waarschuwing dat dat eigenlijk niet kan, maar je kan dan toch kiezen voor “Ga door” (in OSX 10.2.4)

Bijdrager
    PeterMeeuwsen

Als je 255.0.0.0 als Subnet Mask gebruikt, ben je waarschijnlijk ook van het probleem af…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.