17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Motoom

Standaard-applikatie voor onbekende bestands-extensies?

Hoi,

Als ik in Finder dubbelklik op een bestand met een extensie die niet aan een applikatie is gekoppeld, komt Finder met een popup waarmee ik een applikatie kan uitkiezen om het bestand mee te openen.

Is het mogelijk die popup niet te krijgen, maar dat Finder in plaats daarvan een door mij in te stellen applikatie opstart? Bv. een hexdump programma, of een generieke bestandsviewer.

Dit zou prettig zijn omdat ik vaak willekeurige bestanden wil inkijken. Bijvoorbeeld stel dat ik een aantal bestanden heb die als volgt genaamd zijn: ‘log.001’, ‘log.002’, ‘log.003’ t/m ‘log.150’. Ik wil dan niet 150 keer TextEdit hoeven aan te klikken om ze in te kunnen zien.

Groets,

Bijdrager
    joffrie

Of anders gewoon de file naar de applicatie in je dock slepen?
    Dat is natuurlijk ook een optie.:wink:

Bijdrager
    n8n

appel + i op een bestand, daar kan je het standaard te gebruiken programma voor die extensie instellen

Moderator
    Poezenbeest

Rechtermuisknop of Ctrl+klik op een bestand en dan kan je kiezen welk programma het moet gaan openen.

Maar als ik de TS goed begrijp, heeft hij meer aan de vorige tip.

Bijdrager
    Motoom

@joffrie:
    Dat is inderdaad de manier om allerlei onbekende bestanden te bekijken. Wel enigzins omslachtig, al dat gesleep…

@i,N8N:
    Ik was al op de hoogte van hoe je een applikatie kunt toewijzen voor een bepaalde bestandsextensie; normaliter gebruik ik daarvoor een option-rechtermuisklik op het betreffende bestand, en dan ‘Always Open With…’. Dat doet overigens hetzelfde als appel+i. Maar zoals ik in mijn eerste post al aangaf, ik ga natuurlijk niet 150 keer zo’n koppeling maken (Ik krijg al RSI bij de gedachte :-). En wie weet welke bestandsextensies ik in de toekomst nog tegenkom…

Ik ben nog steeds op zoek naar een universele bestands-viewer. Ik heb ook al flink gegoogeld en op #macosx en #mac gevraagd, maar het lijkt wel alsof ik de enige op de wereld ben met deze wens. Op #macdev kreeg ik de tip de documentatie van de LaunchServices door te lezen; daarin wordt inderdaad precies het proces uitgelegd dat Finder volgt om de juiste applikatie bij een bepaald bestand te vinden. Alleen wordt daar niet gespecificeerd wat Finder doet met een bestandsextensie waarvoor geen applikatie kan worden gevonden, er staat alleen iets als ‘vraag de gebruiker om een applikatie uit te kiezen en sla dat als voorkeur op’. Ik wou dat er een setting was om een ‘default-applikatie’ in te stellen, een applikatie die opgestart wordt met het bestand als er geen enkele andere applikatie de voorkeur verdient.

Bijdrager
    n8n

Als je dan onder ‘toon info’ na het toewijzen van een applicatie op ‘wijzig alles’ klikt zou de Finder in het vervolg alle bestanden met diezelfde extensie moeten openen :wink:

edit: maar dat had je dus ook al door

als je inderdaad 150 verschillende onbekende extensies hebt wat me al een behoorlijk onmogelijke zaak lijkt, dan is het handiger inderdaad de app waarmee je al die onbekende bestanden wilt tonen in de dock te zetten en dan te slepen

Bijdrager
    Lewis Caroll

Hi Motoom,

Ik vind RCDefaultApp (http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/ ) een handig (freeware) tooltje voor dit soort probleempjes.

Groet, André

Bijdrager
    Motoom

Die heb ik inderdaad geinstalleerd, maar het is me niet duidelijk hoe ik deze kan configureren zodanig dat een dubbelklik op een bestand met een onbekende extensie een bepaalde applikatie opstart.

een handig (freeware) tooltje voor dit soort probleempjes

Denk je dat RCDefaultApp mijn specifieke probleem kan oplossen? Weet jij hoe ik dat instel?

Bijdrager
    Oppie
    ”Motoom”

normaliter gebruik ik daarvoor een option-rechtermuisklik op het betreffende bestand, en dan ‘Always Open With…’. Dat doet overigens hetzelfde als appel+i

”i,N8N”

Als je dan onder ‘toon info’ na het toewijzen van een applicatie op ‘wijzig alles’ klikt zou de Finder in het vervolg alle bestanden met diezelfde extensie moeten openen :wink:

edit: maar dat had je dus ook al door

Volgens mij heeft Motoom het niet door; ‘Always open with…’ is NIET hetzelfde als Toon info>Open met: ___>Wijzig alles…
    Volgens mij is hier dus sprake van een misverstand.

Bijdrager
    Motoom

Je hebt gelijk! Maar het verschil is tamelijk subtiel. Uiteindelijk zijn beide methoden (appel-i vs. option-rightclick) wel functioneel hetzelfde in de zin dat ze alleen aan bestaande bestanden of extensies binden, of een dergelijke binding tot stand brengen, terwijl ik juist een applikatie op wil starten als ik dubbelklik op een bestand met een extensie waarvoor nog nooit een default applikatie werd gedefinieerd.

Misschien illustreert een concreet voorbeeld beter wat ik bedoel.

In Terminal maak ik wat testbestanden in mijn homedirectory:

[code:1:5c3dc40ffc]
    echo Hallo >aap.txt
    echo Hallo >aap.010
    echo Hallo >aap.020
    echo Hallo >aap.030
    echo Hallo >aap.040

echo Hallo >noot.txt
    echo Hallo >noot.010
    echo Hallo >noot.020
    echo Hallo >noot.030
    echo Hallo >noot.040
    [/code:1:5c3dc40ffc]

Vervolgens open ik een Finder window en dubbelklik ‘aap.txt’, en die opent mooi in TextEdit. Dat komt omdat TextEdit al geassocieerd is met bestanden die een ‘.txt’ extensie hebben.

Dan dubbelklik ik op ‘aap.010’. Omdat voor deze extensie geen applikatie bekend is, komt Finder met een popup waamee ik een applikatie kan kiezen. Ik kies dan ‘TextEdit’, en voila, hij opent netjes. Het leuke is dat als ik nu ‘noot.010’ dubbelklik, deze ook automatisch in TextEdit geopend wordt. Finder heeft blijkbaar voor mij onthouden dat ‘010’ files voortaan met TextEdit geopend kunnen worden.

Nu dubbelklik ik op ‘aap.020′. Finder komt weer met z’n ‘Choose Application’ popup. Die cancel ik weg. Dan option-rechtermuisklik ik op ‘aap.020’ en kies ‘Always open with / Other’, en wijs TextEdit aan. Het bestand opent in TextEdit. Merk op dat een dubbelklik op ‘noot.020’ nu niet tot het openen van dat bestand leidt… Dus door deze actie werd alleen TextEdit met het specifieke bestand ‘aap.020’ geassocieerd, en niet met alle files die op ‘.020’ eindigen.

Nu highlight ik ‘aap.030’ en toets appeltje-i. Op het ‘Get info’ scherm kies ik TextEdit voor de ‘Open with’ afdeling, en klik tevens de ‘Change All…’ button. Finder vraagt nog even of ik voortaan alle ‘.030’ bestanden met TextEdit wil openen, waar ik maar Yes op antwoord. En jawel, zowel ‘aap.030’ als ‘noot.030’ kunnen nu beiden geopend worden door ze te dubbelklikken in Finder. Dus deze methode is wat nuttiger dan option-rightclick, weer wat geleerd ;-).

Vervolgens dubbelklik ik op ‘aap.040’, en dan krijg ik natuurlijk weer de ‘Choose Application’ popup van Finder. Ik wil het graag zo hebben dat ook ‘aap.040’ (en aap.050, .060, .070 etc…) dmv. een dubbelklik in TextEdit zijn te openen, zonder dat ik voor elke extensie eerst TextEdit moet aanwijzen. Of is dit een erg buitensporige wens van mij?

Moderator
    unSOUND

De appeltje-i methode, met de knop “wijzig alles” betekend dat ALLE bestanden met die extensie door hetzelfde programma worden geopend.

De rechtermuisknop > “open with …” is bedoeld om een uitzondering op de regel aan te geven, bijvoorbeeld als al je jpg foto’s door voorvertoning geopend worden, maar eentje altijd met Photoshop, dan kan dat door die uitzondering in te stellen met de “open with” optie.

Bijdrager
    Motoom

Ik krijg net een verontrustend mailtje van de auteur van RCDefaultApp, die ik deze middag mailde over het vraagstuk van de ongeassocieerde extensies:

From: “Carl E. Lindberg”
    To: Michiel Overtoom

On Mar 3, 2007, at 5:54 PM, Michiel Overtoom wrote:
    > Hi,
    >
    > Is it possible to use RCDefaultApp to specify an application to
    > launch when I doubleclick a file in Finder for which no preferred
    > application can be found? For example, when I have a file ‘log-ena.
    > 0051′ and I doubleclick it, I’d like Finder to open that file in my
    > texteditor, instead of giving me the “Choose Appication…” popup.
    >
    > Would that be possible at all in OSX?

I haven’t found any way to do this. As far as I know, if a file has
    an extension, that is the setting used. If there is no setting, then
    you get the panel. It’s possible there is a special UTI setting that
    would be used, but I’ve experimented with the more obvious ones and
    they don’t work. Would love to find out I’m wrong:-)

-Carl Lindberg

Het lijkt erop dat mijn wens voorlopig niet in vervulling zal gaan…

Bijdrager
    n8n
    ”Motoom”

Ik krijg net een verontrustend mailtje van de auteur van RCDefaultApp, die ik deze middag mailde over het vraagstuk van de ongeassocieerde extensies:

From: “Carl E. Lindberg”
    To: Michiel Overtoom

On Mar 3, 2007, at 5:54 PM, Michiel Overtoom wrote:
    > Hi,
    >
    > Is it possible to use RCDefaultApp to specify an application to
    > launch when I doubleclick a file in Finder for which no preferred
    > application can be found? For example, when I have a file ‘log-ena.
    > 0051′ and I doubleclick it, I’d like Finder to open that file in my
    > texteditor, instead of giving me the “Choose Appication…” popup.
    >
    > Would that be possible at all in OSX?

I haven’t found any way to do this. As far as I know, if a file has
    an extension, that is the setting used. If there is no setting, then
    you get the panel. It’s possible there is a special UTI setting that
    would be used, but I’ve experimented with the more obvious ones and
    they don’t work. Would love to find out I’m wrong:-)

-Carl Lindberg

Slepen kost ook geen tijd

Bijdrager
    joffrie
    ”i,N8N”

De eerste oplossing was dan toch nog dé oplossing voor dit probleem!! 8)

Bijdrager
    n8n
    ”joffrie”
    ”i,N8N”

De eerste oplossing was dan toch nog dé oplossing voor dit probleem!! 8)

Haha je hebt je veren verdiend hoor:P

Bijdrager
    Roeland
    ”Motoom”

TextMate opent standaard alle bestandstypen die niet al geassociëerd zijn met een applicatie. Geen idee wat TextMate precies doet om dat voor elkaar te krijgen, maar het lijkt dus wel degelijk mogelijk.

Bijdrager
    Motoom

Met één woord: Fantastisch! TextMate doet dat inderdaad, net uitgetest. Hardstikke bedankt voor deze tip, één van mijn belangrijkste bedenkingen over OSX is hierdoor geëlimineerd. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe TextMate dat voorelkaar krijgt, maar daar is op den duur wel achter te komen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.