14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

  • Bijdrager
    GoeieDag

    Laat de hulpprog. Activiteitenweergave eens draaien op CPU/Alle processen. Is daar niks te zien?


    Bijdrager
    fred44nl

    Bijdrager
    SixtySpecial

    Beste Fred44nl en GoeieDag,

    Bedankt voor jullie tips. Heb een andere maatregel genomen: heb El Capitan geïnstalleerd en het lijkt er op dat daarmee het probleem ook is verholpen. Normaal zoek ik liever uit wat de echte oorzaak is, maar in dit geval ben ik al lang blij dat ik de rest van de dag nog een beetje werk heb kunnen doen.

    Mocht het probleem zich binnen enkele dagen weer voor doen (en dit dus niet de permanente oplossing bracht) dan meld ik me weer.

    Tot zover in elk geval dank!

    Grt,
    Renato


    Bijdrager
    SixtySpecial

    Te vroeg geroepen :-/ Na een middagje normaal werken en daarna uitschakelen was vanmorgen na het opstarten het zelfde probleem weer in alle hevigheid terug. Ik ga nu de voorgestelde stappen doorlopen. Als er nog meer tipgevers zijn: graag!


    Bijdrager
    fred44nl

    draai es EtreCheck en plaats het volledige rapport hiero:

    http://etrecheck.com/#download


    Bijdrager
    SixtySpecial

    Malwarebytes vond 1 probleem: Genieo malware. Na verwijderen en herstarten lijkt alles weer normaal, maar gisteren ook te snel gedacht dat ik er vanaf was… Ben voorzichtig optimistisch. Nogmaals dank!


    Bijdrager
    SixtySpecial

    Hallo Fred(44nl),

    Hieronder het volledige rapport. Het lijkt erop dat alles weer redelijk normaal functioneert alhoewel ik niet weet wat ik met de drive failures aan moet. Heb disk ehbo al laten draaien, maar die zegt dat alles okee is. Wat denk jij? Hoort dit er bij of is het nog een serieus probleem? Ik ervaar het momenteel in elk geval niet zo…


    EtreCheck version: 2.9.9 (260)
    Report generated 2016-03-05 14:55:52
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime 2:49
    Performance: Excellent

    Click the [Support] links for help with non-Apple products.
    Click the [Details] links for more information about that line.

    Problem: No problem – just checking
    Description:
    After a very slow computer I ran malwarebytes for Mac and it did find a suspicious program. Once removed my Mac was running smooth like before. Just to make sure I want to run EtreCheck to see if all is as expected.

    Hardware Information: ⓘ
    iMac (27-inch, Late 2013)
    [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
    iMac – model: iMac14,2
    1 3,2 GHz Intel Core i5 CPU: 4-core
    16 GB RAM Upgradeable – [Instructions]
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 0/DIMM1
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    BANK 1/DIMM1
    4 GB DDR3 1600 MHz ok
    Bluetooth: Good – Handoff/Airdrop2 supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n/ac

    Video Information: ⓘ
    NVIDIA GeForce GT 755M – VRAM: 1024 MB
    iMac 2560 x 1440

    System Software: ⓘ
    OS X El Capitan 10.11.3 (15D21) – Time since boot: less than an hour

    Disk Information: ⓘ
    APPLE HDD ST1000DM003 disk0 : (1 TB) (Rotational)
    EFI (disk0s1) <not mounted> : 210 MB
    Macintosh HD (disk0s2) / : 999.35 GB (904.77 GB free) – 3 errors
    Drive failure!
    Recovery HD (disk0s3) <not mounted> [Recovery]: 650 MB

    USB Information: ⓘ
    Apple Inc. BRCM20702 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller
    Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
    Apple, Inc. Keyboard Hub
    Tablet PTZ-930
    Apple, Inc Apple Keyboard

    Thunderbolt Information: ⓘ
    Apple Inc. thunderbolt_bus

    Configuration files: ⓘ
    /etc/sysctl.conf – File exists but not expected

    Gatekeeper: ⓘ
    Mac App Store and identified developers

    Kernel Extensions: ⓘ
    /Applications/AVG AntiVirus.app
    [loaded] com.avg.Antivirus.OnAccess.kext (2015.0 – SDK 10.8 – 2016-03-05) [Support]

    /Library/Extensions
    [not loaded] com.FTDI.driver.D2XXHelper (1 – SDK 10.11 – 2016-03-04) [Support]

    /System/Library/Extensions
    [not loaded] com.wacom.kext.wacomtablet (6.3.15 – SDK 10.11 – 2016-03-04) [Support]

    System Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] 7 Apple tasks
    [loaded] 158 Apple tasks
    [running] 71 Apple tasks

    System Launch Daemons: ⓘ
    [not loaded] 45 Apple tasks
    [loaded] 157 Apple tasks
    [running] 85 Apple tasks

    Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (2016-02-25) [Support]
    [failed] com.adobe.ARMDCHelper.cc24aef4a1b90ed56a…plist (2015-11-18) [Support]
    [running] com.adobe.AdobeCreativeCloud.plist (2015-12-16) [Support]
    [failed] com.adobe.CS4ServiceManager.plist (2014-05-31) [Support]
    [running] com.avg.Antivirus.gui.plist (2016-01-18) [Support]
    [running] com.wacom.wacomtablet.plist (2015-12-16) [Support]

    Launch Daemons: ⓘ
    [loaded] com.adobe.ARMDC.Communicator.plist (2015-11-18) [Support]
    [loaded] com.adobe.ARMDC.SMJobBlessHelper.plist (2015-11-18) [Support]
    [running] com.adobe.adobeupdatedaemon.plist (2016-02-17) [Support]
    [loaded] com.adobe.agsservice.plist (2015-11-18) [Support]
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist (2016-01-29) [Support]
    [loaded] com.adobe.versioncueCS4.plist (2014-05-31) [Support]
    [loaded] com.avg.Antivirus.crashpad.plist (2016-01-18) [Support]
    [running] com.avg.Antivirus.infosd.plist (2016-01-18) [Support]
    [running] com.avg.Antivirus.services.plist (2016-01-18) [Support]
    [loaded] com.malwarebytes.MBAMHelperTool.plist (2016-03-05) [Support]
    [loaded] com.wacom.displayhelper.plist (2015-12-16) [Support]

    User Launch Agents: ⓘ
    [loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (2014-06-02) [Support]
    [loaded] com.google.keystone.agent.plist (2016-03-03) [Support]

    User Login Items: ⓘ
    iTunesHelper Programma (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)
    Dropbox Programma (/Applications/Dropbox.app)
    AdobeResourceSynchronizer Programma Hidden (/Applications/Adobe Acrobat DC/Adobe Acrobat.app/Contents/Helpers/AdobeResourceSynchronizer.app)
    Google Drive Programma (/Applications/Google Drive.app)

    Other Apps: ⓘ
    [running] com.adobe.CCLibrary.74592
    [running] com.adobe.CCXProcess.74912
    [running] com.adobe.acc.AdobeDesktopService.101792.91E108BB-12F3-41BB-82A8-0AE30D5028BE
    [running] com.adobe.accmac.75232
    [running] com.getdropbox.dropbox.9312
    [loaded] com.google.Chrome.5152
    [running] com.google.GoogleDrive.64032
    [running] com.wacom.TabletDriver.99872
    [running] com.wacom.WacomTouchDriver.99232
    [loaded] 398 Apple tasks
    [running] 196 Apple tasks

    Internet Plug-ins: ⓘ
    AdobeAAMDetect: 3.0.0.0 – SDK 10.9 (2016-02-17) [Support]
    FlashPlayer-10.6: 20.0.0.306 – SDK 10.6 (2016-02-10) [Support]
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (2016-01-14)
    AdobePDFViewerNPAPI: 15.010.20059 – SDK 10.8 (2016-02-19) [Support]
    AdobePDFViewer: 15.010.20059 – SDK 10.8 (2016-02-19) [Support]
    Flash Player: 20.0.0.306 – SDK 10.6 (2016-02-10) [Support]
    Default Browser: 601 – SDK 10.11 (2016-01-14)
    WacomTabletPlugin: WacomTabletPlugin 2.1.0.6 – SDK 10.9 (2015-12-16) [Support]
    PepperFlashPlayer: 20.0.0.306 – SDK 10.6 (2016-02-12) [Support]
    DirectorShockwave: 12.1.4r154 – SDK 10.6 (2014-11-07) [Support]
    JavaAppletPlugin: 15.0.1 – SDK 10.11 (2014-05-31) Check version

    3rd Party Preference Panes: ⓘ
    Adobe Version Cue CS4 (2014-05-31) [Support]
    Flash Player (2016-01-29) [Support]
    WacomTablet (2015-12-16) [Support]

    Time Machine: ⓘ
    Auto backup: YES
    Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 999.35 GB Disk used: 94.58 GB
    Destinations:
    Data [Network]
    Total size: 2.00 TB
    Total number of backups: 3
    Oldest backup: 04-03-16 19:12
    Last backup: 05-03-16 14:22
    Size of backup disk: Adequate
    Backup size 2.00 TB > (Disk used 94.58 GB X 3)

    Top Processes by CPU: ⓘ
    5% Google Chrome Helper(6)
    4% WindowServer
    4% Google Chrome
    3% kernel_task
    2% mds

    Top Processes by Memory: ⓘ
    1.05 GB kernel_task
    492 MB Google Chrome Helper(6)
    426 MB mdworker(23)
    246 MB Google Drive
    213 MB mds_stores

    Virtual Memory Information: ⓘ
    11.00 GB Free RAM
    4.84 GB Used RAM (1.91 GB Cached)
    0 B Swap Used

    Diagnostics Information: ⓘ
    Mar 5, 2016, 02:40:45 PM Self test – passed
    Mar 4, 2016, 03:54:42 PM ~/Library/Logs/DiagnosticReports/FinderSyncAPIExtension_2016-03-04-155442_[redacted].crash
    com.google.GoogleDrive.FinderSyncAPIExtension – /Applications/Google Drive.app/Contents/PlugIns/FinderSyncAPIExtension.appex/Contents/MacOS/FinderSyncAPIExtension
    Mar 3, 2016, 03:38:40 PM ~/Library/Logs/DiagnosticReports/Google Drive_2016-03-03-153840_[redacted].crash
    com.google.GoogleDrive – /Applications/Google Drive.app/Contents/MacOS/Google Drive


    Bijdrager
    fred44nl

    2 dingen vallen me op:

    – AVG antivirus: er bestaan geen virussen voor OS X, dus die mag je wat mij betreft verwijderen.
    – Macintosh HD – drive Failure: maak onmiddellijk een heeeel goeie backup.
    draai daarna het programma https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/


    Bijdrager
    SixtySpecial

    Ik draai time-machine… Goede backup zou dus geen probleem moeten zijn. Maar wat gaat dat programma doen dan?


    Bijdrager
    fred44nl

    die gaat je vertellen wat er met de HD aan de hand is, resp. kan zijn.
    je kunt het doen met de gratis trial versie.


    Bijdrager
    SixtySpecial

    Okee… weer terug…

    Inmiddels ook Volitans laten draaien met als uitslag FAILING. Als ik de test mag geloven is de kans aanwezig dat mijn HD het gaat begeven, maar Volitans is daar zelf een beetje vaag over: ‘While sometimes the drive will be fine for years if it only says FAILING, taking that chance is up to you.’
    Ik snap het wel, harde garanties dat het binnenkort fout gaat kunnen ze natuurlijk niet geven, maar als ik nog een paar jaar probleemloos kan werken op deze Mac dan koop ik tegen die tijd wel een hele nieuwe. De backup draait iig.

    Maar wat ik raar blijf vinden: Mijn hoofdaccount heeft het probleem. Dat leek opgelost na installeren van El Capitan, maar kwam terug. Daarna Genieo malware gevonden en verwijderd. Probleem tijdelijk opgelost maar kwam weer terug. Mac glijd netjes in sluimerstand maar komt er niet meer uit zonder harde herstart. Heb het NVRAM gereset en de SMC opnieuw ingesteld. Echter alles zonder (blijvend) resultaat… Echter… wanneer ik inlog op het tweede account (aangemaakt voor test- en gastgebruik) dan lijkt er vooralsnog niks aan de hand. Kan een account op zichzelf ook corrupt raken vraag ik me dan af…

    Groet,
    Renato


    Bijdrager
    GoeieDag

    Die Google Drive lijkt de weg een beetje kwijt te zijn. Haal die eens (tijdelijk) weg.


    Bijdrager
    SixtySpecial

    En dan wordt je zelf ook nog eens handig;-) Naar aanleiding van m’n eigen gedachte dat het account zelf misschien corrupt was, daar eens wat over gaan lezen. En inderdaad. Dat kan dus! Heb vervolgens deze tutorial gevolgd en m’n hoofdaccount is weer toegankelijk, snel en met behoud van alle instellingen…

    Als test in- en weer uitgelogd. Ging prima! Nu nog even de dag doorkomen en kijken of het morgen nog steeds zo vlot wil als nu. En mocht ik weer n vast lopen, dan ga ik Google drive er eens uittrappen. Vooralsnog zie ik daar niet direct het probleem omdat ik er op twee andere machines probleemloos mee werk (maar idd, dat zegt niet altijd wat). Wordt vervolgt…

    Grt,
    Renato

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.