13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Walkingfingers

stabiele slimme verlichting (bij voorkeur zonder hub)

Na de zoveelste ellende met de Tradfri zoek ik stabiele slimme verlichting (bij voorkeur zonder hub). Als het echt niet anders kan dan met hub en dan kom ik uit bij de Hue, maar daar betaal je dan ook voor en dat is dan maar zo. Bij vele andere ‘merken’ vraag ik mij af hoe lang ze op de markt blijven en ondersteuning/vernieuwing bieden. Het moet een systeem zijn die ook slimme stekkers biedt omdat ik een paar specifieke situaties heb waar alleen een slimme stekker een oplossing is.

Uiteraard moet alles met homekit te bedienen zijn.

Wat zouden jullie adviseren?

Bijdrager
    KarelWillem

Om te weten wat er in dit specifieke geval geadviseerd kan worden is het wel handig om te weten welke ellende je ervaart met Trådfri.

Ik ervaar de Trådfri lampen als super betrouwbaar. En gebruik ze hier gecombineerd met Hue, LSC en eh… nog veel meer.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 3 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Walkingfingers

Hallo KarelWillem, Om je een beeld te geven; Een aantal accessoires geven de melding ‘geen reactie’ waaronder plugin stopcontact en 2 lampen, overige accessoires werken wel. En dat is niet de eerste keer. Alles draait op de laatste versie en de wifiverbindingen zijn optimaal. Zodra de stroom van de hub er een keer is uit geweest begint de ellende. Tevens als de stroom van de router een keer is uitgevallen levert dat problemen op. Ik overweeg dan een Hue-hub aan te schaffen en de ikealampen daarmee te koppelen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, wellicht is de Ikea-hub dan inderdaad het probleem.

Ik heb alle Ikea-lampen gekoppeld aan de Hue-hub.

Bijdrager
    Walkingfingers

Bij voorkeur <span style=”text-decoration: underline;”>zonder</span> hub en alles direct via homekit. Als er een hub tussen zit voegt dat m.i. namelijk niets toe en maakt het kwetsbaarder. Het gaat mij om een aantal lampen en accessoires. Lampen met allerlei kleuren hoeft voor mij niet, de keuze uit 3 tot 4 ‘wittinten’ is voor mij voldoende.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Meross lampen werken best goed. Afstellen van kleuren is niet zo handig bij die dingen, maar ze kosten dan ook maar €16,50 per stuk (en één keer je de juist kleur hebt, dan hoef je er ook niks meer aan te doen).

.

Maar ze reageren wel altijd optimaal.

.

Hun stekkerdozen zijn ook erg betrouwbaar en kosten net geen €40. Momenteel uitverkocht bij Amazon (enige plaats waar je ze voorlopig kan kopen).

.

Let er wel op dat je de Homekit compatibele producten bestelt, want ze zijn er ook voor andere platformen. Het werkt dan ook maar je moet dan alles via de Meross-app bedienen.

Bijdrager
    Buzz

Een goed werkende hub/bridge maakt de huidige systemen, zoals Hue, juist minder kwetsbaar. Volgens mij heb je gewoon pech dat je Tradfri hub niet goed werkt. Wil je zonder hub/bridge een zelfde mate van betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid hebben, dan kan je denk ik het beste voor apparaten met Thread gaan, maar dat begint pas net beschikbaar te komen. Daarmee is het ook eenvoudiger om verschillende merken te combineren.

Zie bijvoorbeeld https://appleinsider.com/articles/20/11/13/why-thread-is-a-game-changer-for-apples-homekit

Inactief
    Anoniem

Soms heb je van die merken die volledig terecht een soort monopolie hebben over een bepaald product. Ik denk aan M&M’s (wie koopt er nu de neppe?), Zwitsal (welke shampoo koop je anders voor je baby?), Singer (bestaan er andere naaimachines dan?), Danone,.. die hebben allemaal wel goedkopere “concurrenten”, maar die gaat niemand zonder reden kiezen boven de echte. Ik denk dat Philips Hue ook in die categorie zit. Mensen kopen dan andere merken omdat het goedkoper is, geen hub nodig heeft,… (allebei terechte redenen om iets anders te kopen, daar niet van.) Maar Philips Hue werkt gewoon en is superstabiel. Ik denk er niet eens aan om andere slimme lampen in huis te nemen, na slechte ervaringen met andere merken. Net zoals ik ook geen neppe m&m’s uit de aldi meer koop. Niet slecht, maar toch véél liever de echte.

Bijdrager
    csteelooper

Ik heb enkele jaren geleden slimme lampen geïnstalleerd voor een kennis van me, en sluit me volledig aan bij @plonserd. De enige hub die er wat dat betreft voor mij ooit zal komen is van Philips. De armaturen waar voor Philips lampen biedt, zullen ook voorzien worden van Philips lampen. Bij armaturen die (bijvoorbeeld) met GU10 of GU9 werken gaat dat echter helaas niet, want daar heeft Philips geen (smart) lampen voor. Voor díe lampen heb ik voor mijn kennis dan merken aangeraden die goed met Hue (Zigbee) samenwerken. Op het bijwerken van de firmware van die lampen na, ging alles rechtstreeks via de Philips hub.

Bijdrager
    Jako

ik heb zeer goede ervaringen met de LIDL hub. Ik heb hem nu drie maanden en heeft tot nu toe nog geen dienst geweigerd. Deze hub werkt via Zigbee, dus is Hue en draadvrij-compatibel (beiden niet getest trouwens). Wel twee Zigbee-lampen van AliExpress aangesloten die het prima doen. De hub en de lampen zijn een stuk goedkoper dan de Philips en zijn regelmatig in de aanbieding. Maar na drie maanden kan ik natuurlijk nog niet veel zeggen over de levensduur van de lampen…

De Consumentenbond is ook enthousiast.

Bijdrager
    Walkingfingers

Heb om wat te proberen Meross lampen en stekkers gekocht (Homekit). Eens zien hoe die werken. Ik had er al een stekkerbak van en dat werkt prima.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Al jaren HUE in gebruik en zeer tevreden van: Een stabiele hub en de componenten/accessoires vormen het netwerk. Integratie in verschillende systemen loopt vrij goed, maar voor mij loopt het ‘stand-alone’ pakketje al perfect.

Een nadeel dat ik opving van collega’s: als er meer dan 50 componenten/accessoires aanwezig zijn kan de responsiveness omlaag gaan. Er is ook een limiet van 63 toestellen maar dit kan opgelost worden met een 2de hub en wat slimme homekit/ITTT/… definities.

Bijdrager
    computer space

Zigbee is inderdaad het toverwoord. Voordeel van een hub is ook dat je lampen loskoppelt van internet. Lampen met ingebouwde Wifi vragen er om op korte termijn cryptomine-bots of drones in een botnet voor cyber-attacks te worden. Leuk zo’n goedkope ESP32 in een lamp met zelfstandige Wifi, maar ik zie totaal niet in waarom een lamp de rekenkracht van een PowerMac G4 moet hebben.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.