21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    imix

SSD inbouwen

Hoi,

Ik begin steeds vaker te merken dat mijn imac early 2007 het allemaal niet meer zo trekt.
    Er zijn 2 mogelijkheden!

imac inruilen bij Amac en rond de 250 en dan voor vangen en een de goedkoopste mac mini kopen.
    maar dan heb ik nog geen scherm, toetsenbord enz enz… En ik zit dan met een cheapass mac mini.. En wil een wat vettere imac 27inch.

Dus dat valt af!

2de mogelijkheid is het inbouwen van een SSD. Data heb ik niet veel dus 62 gig is zat.. Verder heb ik ervaring met het open maken van macs.
    1 keer scherm vervangen (uit donormac) 1 keer processorfan (uit donormac)

Ik heb een bracket nodig denk ik? En welke?
    Kan elke ssd er in die ik maar kan vinden?

Waar moet ik allemaal aan denken?

Vr.Gr.
    Mix

Bijdrager
    Usain

Je hebt geen bracket nodig als je hem vervangt voor de hardeschijf. Past gewoon.

Maar jouw 2007 iMac is trage stront vergeleken met de huidige Mac Mini’s.

Bijdrager
    imix

Ik heb ook aan Subaru uit 1999, dus is ook bagger vergeleken bij de huidige generatie auto’s.
    Een nieuwe mac lijkt mij ook wel wat maar ik kan even geen honderden euros uitgeven zoals ik al zei.

Anyway, de hdd in mijn mac is 3,5 de SSD’s zijn 2,5 inch. Hoe zit dat dan?

Bijdrager
    Usain

Lol 3,5 inch oud ding zeg, dat gaat niet passen inderdaad. https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+Intel+24-Inch+EMC+2134+and+2211+Dual+Hard+Drive/8975

-edit: als je op youtube kijkt zie je talloze filmpjes die er een ssd ingooien. Zo lastig is het allemaal niet.

Bijdrager
    imix

@unsain: ik ben oprecht blij voor je dat jij telkens het nieuwste van het nieuwste kan kopen.
    Niet iedereen kan dat. Daarvoor zijn dit soort site er ook mede.

Overigens is 3,5 inch helemaal zo oud nog niet.

De link die jij plaatst ken ik maar dat is een extra HDD in de drivebay en die wil ik houden. Mijn SSD moet in de plaats van de huidige hdd komen en daar is een bracket voor nodig. Daarvan zijn er meerdere en de vraag is dan ook wie heeft daar ervaring mee en kan mij helpen bij de keuze..

Bijdrager
    Usain

https://www.ifixit.com/Answers/View/62133/Installing+SSD+in+iMac+Mid+2007

Hieruit blijkt dat deze werkt:

http://www.newertech.com/products/adaptadrive.php

Vergeet niet dat jouw iMac Sata2 is (3GB/s) en de huidige schijven allemaal Sata3 (6GB/s). Je zal dus nooit het maximale uit de ssd halen. Maar alsnog zal je het verschil wel merken.

Bijdrager
    Shmoo

Dit is een raar topic.

Allereerst een early 2007 bestaat niet dat moet een mid. (Augustus) 2007 zijn oftewel het eerste aluminium model dat op de markt kwam na de serie witte plastic iMacs die in 2006 gestopt zijn.

Die machine kostte, 1245,- nieuw voor het 2.0 GHz instapmodel maar waarschijnlijk heeft de TS het 2.4 GHz model met een iets snellere HD dan normaal a 1545,- want beide machines zijn retro en min of meer versleten maar omdat het 2.4 GHz model nog die snellere 7200-rpm HD heeft en een iets sneller processor zou je daar nog van alles op kunnen doen in 2014 – die heb ik zelf namelijk ook en daar werk ik nog heel graag op maar ik besef mij heel goed dat die machine aan vervanging toe is en dat ik daar geen Adobe software op moet gaan draaien.

Nu wil hij eigenlijk een SSD in zo’n oldtimer machine gaan bouwen en verwacht hiermee dat hij daardoor weer een werkbare machine krijgt maar dat is natuurlijk niet zo. Die machine zal alleen iets sneller gaan aanvoelen maar aan die snelheid ben je na 30 dagen echt wel weer gewend en dan zit je opnieuw met een onbruikbare, versleten oude iMac omdat hij gewoon op is en niet meer mee kan met de machines van nu.
    Elke euro die je nu in zo’n oude machine stopt moet alleen geïnvesteerd worden om bijvoorbeeld een bepaalde periode te kunnen overbruggen totdat je een nieuwe koopt niet om de prestaties te verbeteren.

Hij noemt als opties een Mac mini instapper en dan ga ik er vanuit dat hij wijst op het nieuwe 2014 model a 520,- ?? maar eigenlijk wilt hij een dikke vette 27 inch fully loaded machine. Ja wie niet.

Het is appels en peren vergelijken. Die machine die je nu hebt staan is dik 7 jaar oud, je hebt dus 7 jaar de tijd gehad om rekening te houden met een dag als vandaag. Als je 10,- p/maand had gespaard had je nu zonder problemen een een fatsoenlijke Mac kunnen uitzoeken waar je weer veel plezier van zou kunnen hebben.

En mocht je serieus overwegen om de instap Mac mini te kopen neem dan het instapmodel uit 2012 – 2.5 GHz i5 met standaard 4GB RAM die kun je nog wel ergens voor 500,- op de kop tikken dan heb je nog altijd een betere machine dan wat je nu hebt alleen is die meer toekomst gericht dan het instap 1.4 GHz prutser-modelletje dat Apple nu verkoopt in 2014. Wanneer je het 2014 model koopt dan kun je na 3 a 4 jaar weer zoeken naar een nieuwe machine.

Bijdrager
    makasa

Ik heb een mid 2007 iMac voorzien van een SSD, 4gb geheugen en draait nu prima met Yosemite. Ik heb met een stukje karton, dubbelzijdig plakband, de ssd in de iMac geplaatst om de ruimte enigzins op te vullen. De schijf doet verder toch niets ( geen bewegende delen). Ik heb daarnaast ook een MBP 2013 retina met 16 gb. Ik heb een snelle referentie maar ik werk ook nog met d iMac daar de snelheid eigen prima is. Bij zwaardere bewerkingen ga je echter wel snel het verschil zien. Maar ik photoshop ook nog op de iMac.
    Hangt dus even van je gebruik af. In het kader van duurzaamheid is het een goede zet om een SSD te plaatsen.

Bijdrager
    Shmoo

Niet mee eens… die machine heeft een 256MB grafische kaart en het 2007 instapmodel zelfs nog een 128MB daar waar elke Mac die je nu koopt minstens 1GB ruimte op de grafische kaart heeft, zelfs het 2012 instap mini heeft een grafische kaart die tot 1GB kan verwerken.

Het display is van waardeloze kwaliteit, niet omdat het altijd waardeloos is geweest maar gewoon omdat die 2007 machine vol oude competenten zit die uit z’n generatie zijn gegroeid. Elke monitor van 150,- die je op vandaag koopt heeft een beter display dan zo’n schermpje in een 7 jaar oude iMac en dat is niets meer dan logisch.

En dan hebben we het nog niet gehad over de processor een Core to Duo of minstens i5 Core Sandy Bridge/Haswell. Al die specs bij elkaar zijn prestatieverschillen die je echt niet gaat opvangen door een SSD-tje te plaatsen.
    Ik heb het niet over mensen met zo’n 2007 model waar de HD stuk van gaat, ze de machine sowieso moeten openen omdat ze de machine niet weg willen doen en dan maar direct een SSD plaatsen – dat is een hele andere categorie.

Vergelijk de prestaties eens.
    http://browser.primatelabs.com/geekbench2/compare/2517949/2513706

Het verschil tussen een 2.4 GHz iMac uit 2007 <– dus niet eens het instapmodel maar het 1545,- model vergeleken met het instap model Mac mini, 2.4GHz i5 Core Sandy Bridge uit 2012.

Niemand hier kan mij wijsmaken dat er ook maar één iemand zou kiezen voor een 2007 iMac + SSD.

De rekensom uit de losse pols, met de kortingsweken in aantocht haal ik je makkelijk 75,- van deze prijs af wanneer je serieus gaat zoeken naar koopjes online en niet direct morgen alles bij elkaar wilt hebben.

520      Mac mini instap 2012
     95        8GB - (2x4) RAM upgrade
     165,-    monitor ergens online
     35,-      toetsenbord
     25,-      muisje
    --------
     840,-

Das amper een investering te noemen het enige dat je dan niet hebt is geluid of het monitor moet al speaker bevatten maar daar ga ik even niet van uit.

Bijdrager
    Usain

Blijkbaar vind TS Mac Mini voor cheap ass, en wil hij graag een vette 27″ iMac. Ik vind het cheap ass om je iMac uit 2007 te upgraden en niet die 250 euro inruilwaarde neemt..

Als je dan toch bezig bent kun je net zo goed je hele iMac leeghalen van binnen en er zelf een PC in bouwen. Voor 750 euro ben je dan klaar en heb je specificaties waar je u tegen zegt. En dat in het mooie hoesje van een iMac.

Bijdrager
    Bamboe81

Jongens, alsjeblieft…. Het ligt er toch totaal aan wat de TS met z’n iMac doet?

Heb zelf ook een 2007-iMac staan. Zo’n 5 tot 7 jaar geleden was dit een geweldige machine voor mail, browsen, tekstverwerken en (in mijn geval) ook torrents. In al die jaren is de processor heus niet achteruit gegaan (in absolute zin). Relatief is het dus wel een oud beestje, maar nog steeds capabel voor zulke simpele bewerkingen. En zelfs Handbrake doet m’n iMac ook nog steeds goed (zwaarste prog-je dat ik soms gebruik).

En gezien de summiere opslag behoefte (64GB), lijkt het me onaannemelijk dat ‘ie veel video- en/of foto-bewerking erop doet. Zo’n SSD-tje van 64GB is +/- €50,- (?). Als het demonteren v/h scherm is geen probleem is, dan lijkt het mij een leuke, kleine en goedkope upgrade. Als je er daardoor nog 2 jaar plezier van hebt, zijn de kosten +/- €2/maand (= minder dan de prijs van 1 biertje in de kroeg!).

Zelf had ik er ook al een SSD ingezet, als ik niet opzag tegen het demonteren v/h scherm (+ dat ik wel opslag nodig heb ivm torrents –> duurdere SSD).

Ik zeg: Doen!
    (en ondertussen de tip van Shmoo volgen: €10/maand opzij. Na twee jaar heb je €240,-. Leg daar dan nog een bedrag bij (€300/€350) en je kunt in 2017 een tweedehands iMac kopen uit 2012 (dan alweer 4 a 5 jaar oud).

Bijdrager
    Willemien

Ook ik heb een iMac uit 2007 en vond hem te langzaam voor Mavericks en Yosemite. Hij is nu vervangen Door een 2012 Mac mini en die zet alles veel sneller op het scherm, vooral bij het internetten. De harddisk is wel merkbaar langzamer en de iMac ziet er mooier uit.
    Ik vroeg me dus ook al af: wat schiet je op met een snellere harddisk in een iMac van 7 jaar oud? Wat voelt er dan sneller?

Bijdrager
    macpro

Die adaptadrives zijn prima. Heb ze al een paar keer gebruikt en ga er binnenkort weer twee iMacs blij mee maken.
    Stevig metaal en prima pasvorm.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb een begin 2009 iMac, ik wil hem niet ruilen voor een nieuwe mini.
    Half jaar terug een SSD er in geplaatst en het is een perfecte computer die zeker nog 1 a 1,5 jaren mee kan.
    Als ik Photoshop start krijg ik een of andere melding dat iets niet wordt ondersteunt, ik heb het weggeslikt, was niet van toepassing.

De TS heeft een iMac uit 2007, wat maakt het uit, hij vind het een fijne machine, ramt er een SSD in en hij kan weer even voorruit.
    Jullie denken iets te veel vanuit je eigen schoenen.
    Naar een jaar is hij het misschien zat, welke iMac over een jaar leeft, die dan zorgt (of zoiets)

Bijdrager
    Shmoo

Het verschil is wel dat wanneer je een SSD inbouwt als een computer 3 a 4 jaar oud is of wanneer een computer versleten is na 6 jaar.

Van mij hoeft hij helemaal geen nieuwe te kopen als hij daar geen geld voor heeft maar hij moet alleen niet in een droom leven waarin hij denkt dat een SSD in zijn computer zetten hem gaat redden van het gevoel dat hij een oude computer heeft en dat hij nu ineens wel monster taken kan gaan uitvoeren omdat zijn computer iets sneller bestanden kan lezen en wegschrijven.

Bijdrager
    Bamboe81

@shmoo: Ik begrijp jou punt ook hoor! Een SSD is zeker geen wondermiddel ofzo. Maar ze zijn tegenwoordig zo goedkoop, dat het altijd of een poging waard is (imho).

Mijn punt zit ‘m vooral in het argument dat een computer “versleten” zou zijn na een x-aantal jaar. Dat argument hoor ik vaak genoemd worden op familie-verjaardagen etc. Terwijl computer-behoefte daar enkel webmail, browsen, FB en YouTube betreft. En dat ging 5 jaar geleden ook al uitstekend. Vind ’t altijd zonde als daarvoor iedere 3 jaar de computer wordt vervangen…

In mijn optiek is iedere computer vanaf 2006-2008 goed genoeg voor 80 à 90% van de gebruikers. De groei in (processor)kracht zullen de meeste gebruikers niet benutten, omdadegen eigen input de bottleneck is (mensen blijven even snel lezen & typen). De HDD of SDD moet wel soms vervangen worden. En ooit gaat moederbord, grafische kaart of voeding stuk. En dan is ‘ie echt versleten…

PS: Volgens mij heeft Apple deze analyse. Dit vermoed ik vanwege hun ‘oplossing’ om mensen toch hardware te laten vervangenen: Steeds meer vast-gesoldeerd en dus moeilijk vervangbaar onderdelen. Plus ‘oudere’ hardware erin, omdat snelheidswinst meeste consumenten niet merken (o.a. iMac-refesh met MacBook Air specs van enkele maanden geleden). Ook gebruikt Apple de snelheid-winst meer voor dunnere, dan voor krachtigere computers.

Bijdrager
    WhiteElephant

Ikzelf zit met de zelfde situatie, een iMac 24″ mid 2007 van 2,4 Ghz. Geheugen al eerder opgewaardeerd naar 4 GB.

Ook mijn HDD is aan het overlijden en daarmee sta ik voor de keuze. Of vervangen door een SSD of een andere mac kopen.

Als vervangen door een SSD betekent dat je weer een jaar of twee vooruit kan, dan zou dat een prima zaak zijn. En natuurlijk kun je zo een computer niet vergelijken met het nieuwste van het nieuwste.

Wat relevant is, is of het werkt. Al het internetten, mailen en zo gaat natuurlijk wel. Bottleneck zal zijn het gebruik van Lightroom. Dat pakket draai ik al sinds versie 1,1 (nu 5.7). Voorheen ging dat ook prima. Vraag is of dat na inbouwen van een SSD ook weer fatsoenlijk werkt. Niet hoe snel het gaat t.o.v. een compleet nieuw systeem. Iemand daar een zinnig antwoord op?

Bijdrager
    imix

lieve lieve mensen hoe leuk is het niet mensen hun wensen te veroordelen vanachter je schermpje… Ik vroeg om een f*cking bracket en type ssd..:-) Niet hoe ik mijn financiële leven moet inrichten…
    Ik heb een macbook pro, een snelle windhoos machine (met helaas het gruwelijke win8.1 ipv win7) en een imac uit (inderdaad) mid2007.
    Wat doe ik op de imac, nou helemaal geen mallemoer, behalve emailen, beetje surfen en mijn zoontje praat er mee met zijn oma via skype!!!
    Thats it.. Deze mac is bij A-mac nog 250 euro waard, leg ik er zelf nog iets bij, kan ik wat nieuws kopen. Maar dat gaat nu even niet..
    Gisteravond heb ik (om die tijd te overbruggen) in mijn mid 2007 een prachtige SSD gezet met een beetje hulp van @Unsain (jammer dat hij het zo belangrijk vindt lullige opmerkingen te moeten maken, maar goed wat hij constructief zei klopte wel, dank daarvoor)
    Hij start vlot op, evenals de mailapp en zo wat dingetjes.. Ik ben helemaal happy…

Kosten 50 tientjes, biertje erbij, muziekje op, clean install… Behuizing mooi schoon wrijven…
    En als die morgen ontploft koop ik een mac mini (instap) en als die over en jaar ontploft koop in een imac…Zo simpel is het..

I

Bijdrager
    Shmoo

Bottleneck zal zijn het gebruik van Lightroom. Dat pakket draai ik al sinds versie 1,1 (nu 5.7). Voorheen ging dat ook prima. Vraag is of dat na inbouwen van een SSD ook weer fatsoenlijk werkt.

Kort en krachtig, nee.

Zal het allemaal iets sneller werken/aanvoelen dan voorheen, ja waarschijnlijk wel maar niet fatsoenlijk zoals vroeger daar heb je gewoon te weinig kwaliteit voor in andere specs.

Bijdrager
    Shmoo

@imix,

Misschien moet je de volgende keer eens iets beter opsommen wat je allemaal wel dan niet hebt staan en waar je iets voor gebruikt dan kunnen mensen ook iets gerichter helpen bij het adviseren.

Ik lees namelijk nergens iets over wat voor powerhouse machines jij nog meer hebt staan naast die versleten iMac 2007. Op mij komt het vooral over als iemand die een versleten computer thuis heeft staan en geen budget heeft voor een nieuwe dus daarom hij maar uit nood zijn oude versleten machine nieuw leven in proberen te blazen door een SSD te plaatsen en daarnaast noemt hij de Mac mini instap die hij op het oog heeft een cheap * computer – Ja duh, daar is dat machinetje ook voor ontworpen maar @Usian merkt terecht op dat zelfs dat instappertje met zijn zeer beperkte specs en dat maar 1/3 van de prijs kost dat jouw machine ooit gekost heeft nog altijd vele malen sneller is dan jouw versleten machine + SSD.

Bijdrager
    imix

@shmoo Hoi, daar heb je volkomen gelijk in maar ik vroeg niet, heeft het nog wel zin.. Ik vroeg wie kan mij wat tips geven over welke bracket en ssd.. Want het kan namelijk prima, zoals ik op dit moment merk.. En nee ik moet er geen zware bewerkingen op uitvoeren.. Soms moet je wat minder efficiënter methodes uitvoeren om uiteindelijk beter te worden. Efficiënter zou zijn, deze inleveren en er een weeksalaris tegenaan gooien en met een knappe 27 inch de winkel uit lopen. Dat gaat nu eenmaal niet dus is dit de beste oplossing.. Ik zou hooguit een mac mini kunnen kopen. Maar koop liever iets vetters (lees: imac)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.