15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    bonestaak

SSHD vs Fusion

Ik heb 4 jaar geleden een Mac Mini (2012) aangeschaft.  Daar zat een 500 GB schijf in.  Ik heb meteen een 7200 toeren 1 TB schijf erin gezet.  Ondanks de 7200 toeren was deze niet vooruit te branden, steeds de draaicirkel.  Uiteindelijk maar een Fusion ermee gemaakt met toevoeging van een 240 Samsung SSD.   Helaas ook niet echt ideaal,  draaide wel snel maar steeds na een poosje werd de SSD inactief.  Het is een hele klus om een Fusion samen te stellen.   Sinds enkele weken is het weer mis, de combi werkt heel traag.  Vandaar dat ik nu weer een nieuwe schijf moet kopen.  SSD van 1 TB  te duur.  Ik zag dat Seagate een 1TB had voor even 60 euro  dit is een SSHD schijf.   Een gewone 2inch schijf doet het nagenoeg niet maar wat zou een SSHD schijf doen?  iemand ervaring?  De ssd op deze schijf is slechts 8 GB.

Moderator
    Night

Maar wel geïntegreerd en geoptimaliseerd door de fabrikant zelf, met eigen hard en core-software er omheen. Wat dat betreft zal het altijd beter werken dan zelfbouwsels (al zou een zelf-bouw FusionDrive in een Mac ook gewoon perfect moeten werken) of een ‘gewone’ HDD.

Een SSHD drive is een soort all-in-one FusionDrive, die een combinatie biedt tussen het snelle opstarten van een SSD en relatief veel opslagcapaciteit van een HDD. Iets, waarmee de FusionDrives destijds ook werden gepromoot.

Wil je wel het beste tegen een schappelijke prijs, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een interne SSD van 256GB. Die is redelijk betaalbaar, ook voor kleinere beurzen. Die gebruik je voor je MacOS en programma’s. Daarnaast neem je gewoon een goedkope externe USB HDD voor opslag van je bestanden. Dan heb je de zaak redelijk ‘2018’ voor elkaar.

Bijdrager
    Shmoo

En maar lekker blijven aanrommelen – het ding is straks al 8 keer open en dicht geweest en keer op keer heb je een paar tientjes  geïnvesteerd… 🤞

Zet er meteen de juiste schijf in, 1TB SSD = 230,- en je bent klaar. Niet zo moeilijk doen, dat zijn toch geen absurde prijzen?

Bijdrager
    bonestaak

Tja als ik een modaal inkomen had gehad had ik dat al meteen gedaan, er is ook een groep mensen die geen 30.000 heeft per jaar.

Bijdrager
    vuurvreter

<p class=”cite”>Shmoo op 25 maart 2018 om 19:59</p>
    Zet er meteen de juiste schijf in, 1TB SSD = 230,- en je bent klaar. Niet zo moeilijk doen, dat zijn toch geen absurde prijzen?

Heb je een link naar die schijf, Shmoo?

Bijdrager
    ikkezelluf

Moderator
    Night

En de 250GB uitvoering kost nog geen 75 euro. Dat scheelt aanzienlijk.

Moderator
    Night

En de 250GB uitvoering kost nog geen 75 euro. Dat scheelt aanzienlijk.

Bijdrager
    bonestaak

Met 250 kom ik niet uit,  ook niet met een minimale configuratie (documenten, facturen en schema’s worden al elders geplaatst)  stel dat ik dan ca 200 GB nodig zou hebben (ik zit nu bijna op 600) dan zit de schijf al dermate vol dat ook deze weer snel stuk is.   SSD heeft een veel meer beperkte schrijffunctie (lezen valt nog wel mee)  vergeleken bij een normale harddisk. Als reparateur van met name servers kom ik heel veel uitval van met name SSD tegen en hoe meer ruimte er reserve is hoe langer zij leven.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb vorig weekeinde de harddisk van mijn oude Macbook Pro (mid 2010), die hier al twee jaar min of meer ongebruikt lag, vervangen door een SSD en de transformatie is totaal. Ik vraag me zelfs af waarom ik hem destijds vervangen heb en niet de moeite gedaan heb om hem op te lappen. Ik wilde niet teveel geld uitgeven en heb de Crucial MX500 256 GB erin gezet. Maar als ik van voren geweten had hoe bruikbaar de Mac weer zou worden was ik ook voor de 1TB gegaan. Dan  had ik hem mooi kunnen gebruiken als iPhoto/foto’s  archief, wat nu over meerdere macs en harde schijven verdeeld staat. Zit erover te denken om het alsnog te doen.

Kan niet in je portemonnee kijken maar denk dat een grote SSD ook voor jou de beste optie is, zeker als je nu al 600GB aan data hebt.
    Als je BTW kan aftrekken ben je voor minder dan 200 euro klaar.

• Deze reactie is gewijzigd 5 maanden, 4 weken geleden door  EagerB0bNerd.

Moderator
    Night

Tsja, dan denk ik dat je je eigen antwoord al gegeven hebt. Je wil/kan niet investeren in grote SSD opslag en ook niet een juiste afweging maken tussen opslag en OS/apps waardoor je met een kleinere SSD vooruit zou kunnen. Dan neem je inderdaad de beste 2e oplossing met de SSHD drive.

Bijdrager
    bonestaak

De BTW aftrek heb ik inderdaad wel maar dat helpt mij op dit moment niet.  Pas eind april krijg ik weer wat geld binnen van een opdracht bij de Gemeente.  Op dit moment zie ik dat mijn timemachine backup volledig klaar is.  Ik moet maar even een paar weken geen aanpassing doen en hopen dat de schijven niet uitvallen,  alle bedrijfsdata is niet alleen op de NAS maar ook nog eens op 2 clouds geback-upt.  Het gewone dagelijkse werk kan ik op dit moment wel gewoon doen alleen wat trager.

Maar de strekking van het verhaal is duidelijk,  ik kan toch veel beter een echte SSD erin doen.  Dat dit financieel op dit moment even niet gaat is offtopic dus denk dat ik voorlopig even klaar ben.   Ik kan dan wel een kleinere SSD erin zetten maar dan blijf ik knoeien met vele andere bestanden naar (tragere) clouds zetten of naar externe harddisks.  Dat blijft toch omslachtig.

Moderator
    Night

Als je een beetje tijd hebt, zou ik – nu je backup goed is gelukt – tóch eens even kijken (opstarten vanaf een externe HDD met daarop MacOS) of je de fusion drive kan loskoppelen van elkaar, de afzonderlijke drives wissen, controleren en zonodig herstellen. en dan opnieuw samenvoegen tot FusionDrive en dan de backup terugzetten.

Hier staat alles nog eens duidelijk en helder omschreven:

https://www.techrepublic.com/article/pro-tip-how-to-create-and-disable-a-fusion-drive/

Meer als een avondje werk hoeft dat niet in beslag te nemen.

Bijdrager
    JJmac

Ik zou voor een Samsung EVO 850 500GB kiezen, ca 130 euro.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.