5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    computer space

SSD/2e schijf in Mac Mini HOW TO

Voor iedereen die denkt om de Mini uit te rusten met een 2e of SSD schijf, hier even een paar tips.
    Ik had zelf eerst de video\’s van iFixit en OWC bekeken, maar hun benadering is nogal omslachtig, met risico om dingen te beschadigen. Grootste verschil is dat zij de hele Mini uit elkaar halen, inclusief het uitnemen van het moederbord. DIT IS NIET NODIG!

Wat heb je nodig:
    – Torx 7 en Torx 9 schroevendraaiers
    – Hex 2mm (de twee schroeven waar je de deksel op schuift zijn hex-schroeven. Met Torx 9 krijg je deze ook los, maar dan kun je de schroef beschadigen).
    – Philips kruis maat 1 (voor de HD schroeven)
    – Spudger *
    – SATA lower bay kabel. *
    – 2 rubber doppen *
    – 2 kleine schroefdraadbusjes *
    * deze onderdelen zitten in de Ebay, de iFixit en de OWC kit.

Op Ebay kun je bij een chinese site een komplete set voor ongeveer 35$ incl verzendkosten kopen, een stuk voordeliger dan de OWC/iFixit setjes, zeker omdat de verzendkosten in de VS flink zijn gestegen. Hier zitten ook de beugel bij om het moederbord te verwijderen, maar die heb je niet nodig.

Deze video is prima, maar daar heb ik een paar toevoegingen bij:

– In de video worden er schroeven in de zijkant van de onderste drive gestopt, dit is niet optimaal. Bij de Ebay-set zitten 2 rubber doppen. Deze druk je in de daarvoor bestemde kunstof strip in de zijkant van de mini. Omdat dit heel moeilijk gaat, heb ik van de kleine zijde (de kant die je door het gat moet drukken) 2 randjes afgeknipt. Anders moet met enorm veel kracht duwen. In de drive doe je de twee schroefdraadbusjes waar in de video de schroeven worden gestopt. Zie de bestaande drive voor hoe die pennen in de zijkant zitten. Bij de 2e drive zijn ze kleiner, dat is correct.
    – De Wifi-antenne-draad en de fan-connector kun je met de spudger goed losmaken. Niet met je vingers doen.
    – In de video wordt er een wit stuk plastic tussen de twee drives gestopt. Ik heb hier de plastic opdikker die bij de Samsung SSD zat voor gebruikt.

Conclusie is in ieder geval dat je vooral niet je hele mini uit elkaar moet halen. Ik hoefde niks te wrikken, en op deze manier voorkom je dat je de IR sensor of het aan/uit lampje stuk maakt.

Bijdrager
    iep

Voor zover ik weet zeggen zowel iFixit als OWC dat het niet nodig is om het moederbordje er compleet uit te halen maar dat dit wel aan te raden is omdat je dan veel makkelijker bij diverse zaken kunt komen. Ze doen dit juist om te voorkomen dat je dingen beschadigd doordat je in een veel te krappe ruimte werkt, uitschiet, etc. Zo kun je wat meer kracht uitoefenen om iets ergens in te krijgen (hoef je dus niks af te slijpen e.d.) en kun je met je gereedschap ook overal wat makkelijker bij.

Het punt waar je in deze aan voorbij gaat is het feit dat iets anders dan het geheugen upgraden in de Mac mini sowieso aan risico’s is verbonden. Het wordt namelijk niet door Apple ondersteund en Apple zal dan ook niet meer de garantie honoreren. Het is dus altijd oppassen geblazen als je meer gaat doen dan geheugen upgraden omdat je er helemaal alleen voorstaat wanneer het misgaat. Doe het rustig aan, neem de tijd, controleer zaken, oefen vooral niet teveel kracht uit (zoek eerst uit waarom iets blijft steken ipv dat je met gepast geweld te werk gaat), wees erg bedachtzaam op stekkers, enz. enz. enz.

Btw, het gebruik van een spudger is wel handig maar ook persoonlijk. Ik heb zat stekkertjes meegemaakt die een heel stuk makkelijker te ontkoppelen zijn door mijn vingers te gebruiken dan de spudger. Met de spudger werd het een gewrik wat uiteindelijk meer schade toebracht aan het bordje en de omliggende componenten plus het risico om iets van de connector af te breken. Doe het gewoon met beleid en als het dan niet werkt met de ene tool probeer dan een andere zoals je vingers. Eigenlijk is dat het meest belangrijke: doe gewoon wat je zelf het meest zinnige lijkt. Iedereen houdt er op dit vlak toch zo zijn eigen voorkeuren aan gereedschap en werkwijze op na.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb al veel Macs opengemaakt, maar deze is “not my cup of tea”. Een Mac Pro is toch heel wat gemakkelijker up te graden…:roll:

Bijdrager
    Hypertallih

Heb al veel Macs opengemaakt, maar deze is “not my cup of tea”. Een Mac Pro is toch heel wat gemakkelijker up te graden…

Inderdaad, maar de nieuwste Mac Pro is ouder dan de Mac Mini heeft geen eens USB 3.0 thunderbolt enzo, als je voor upgraden wilt ga je voor de Mac Pro, of als je van klein energiezuinig en goedkoop houdt dan kies je voor de Mac mini maakt me niks uit voor snelheid OS x is toch snel heb een Windows PC en die is 2 gb nog steeds snel (32 bits, Windows 7 Ultimate) maar toch vaak een crash.

ik had plannen voor een surface maar toen ik ooit een iPad aangeraakt had was ik gelijk een Apple Fan geworden. die microsoft fans die zijn gewoon jaloers op de Mac en de iPad Apple is toch beter hou maar op die M$ fans.

Bedankt voor deze Topic!

Bijdrager
    iep

Gelukkig heeft de Mac Pro dan weer wel 4 PCIe sloten die je kunt gebruiken (eentje daarvan is echter al in gebruik door de videokaart). Dat ontneemt de noodzaak voor iets als Thunderbolt een beetje (dat is niks meer dan DisplayPort plus PCIe kanaaltjes over 1 lijntje en dat zit dus al los in de MP). Ik hoop dat Apple voor het publiek van de Mac Pro iets erg tofs gaat doen met Thunderbolt. In theorie kun je middels dat Thunderbolt een Mac mini vrijwel hetzelfde kunnen laten doen als een Mac Pro.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.