5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Elce

SSD wordt na update niet meer herkend

Bij het updaten van mijn iMac (21.5-inch, Late 2009) naar een latere versie van High Sierra hoorde ik een luide alarmtoon, maar het installatieproces leek gewoon door te gaan. Helaas keek ik even later tegen een grijs scherm met verbodsteken aan.

Vervolgens cmd-alt-r gedaan en om via internet recovery mijn SSD te herstellen, maar zonder succes. Er wordt volgende melding weergegeven:

Vervolgens het besturingsysteem op de HDD geïnstalleerd en geprobeerd om de SSD volledig te wissen, maar ook dat lukt niet meer.

Deze SSD is er ± 2 jaar geleden bij ingezet. Vanaf toen werd de SSD gebruikt voor het besturingsysteem en de programma’s, de HDD voor bestanden.

Ik lees op internet wat over het feit dat tijdens de upgrade de bestandsindeling van de SSD omgezet kan worden naar AFPS. Kan daar de fout zitten?

Ik hoop dat jullie meer weten!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  Elce.

Bijdrager
    yanmik

Hier ongeveer in zelfde situatie.

iMac 27″ late 2012 met nog Sierra 10.12.6

Externe SSD Samsung met OS erop, welke perfect werkt en de iMac sneller maakt dan met de interne HDD maar durf de upgrade naar High Sierra of Mojave niet doen daar ik niet weet wat die hele AFPS zou doen met de SSD

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@elce:

Een verbodsbord betekent dat de geselecteerde drive wel een goed OS bevat maar dat dit niet geschikt is voor deze Mac. Maar dat is vreemd want High Sierra zou op een late 2009 iMac moeten werken (nog net dus). Hoe precies klonk die “alarmtoon”? Was dat één maal of meerdere keren?

Ik denk niet dat APFS (geen AFPS dus…) hier iets mee te maken heeft want dat is de onderliggende structuur waar het OS “op” staat.

@yanmik:

Ik heb ook een iMac die opstart vanaf een externe Samsung SSD met High Sierra (clone van HDD met behulp van CCC). Daar heb ik geen problemen mee. Maar op een tweede SSD (aangesloten via Thunderbolt 3 en dus razend snel) met daarop Mojave ontstaat er bij mij een ernstige situatie. Het achtergrondproces iconServicesAgent slokt in enkele seconden alle RAM op (Mac loopt dus vast) zodra er custom icons moeten verschijnen van programma’s (wat natuurlijk altijd het geval is als je b.v. je programma map opent.) Zoeken op internet levert vergelijkbare situaties op en het lijkt zo te zien alleen op te treden als de drive een externe is…

Upgraden naar High Sierra zou dus geen probleem moeten zijn voor jou maar je loopt wel de kans tegen het zelfde op te lopen als je naar Mojave gaat.

Verder is APFS juist toegespitst op het gebruik van een SSD, dat is dus geen issue.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

<p class=”cite”>yanmik op 29 augustus 2019 om 13:15</p>
    Hier ongeveer in zelfde situatie.

iMac 27″ late 2012 met nog Sierra 10.12.6

Externe SSD Samsung met OS erop, welke perfect werkt en de iMac sneller maakt dan met de interne HDD maar durf de upgrade naar High Sierra of Mojave niet doen daar ik niet weet wat die hele AFPS zou doen met de SSD

Je kunt High Sierra installeren onder HFS+. Eerst op een externe harde schijf en dan via Carbon Copy Cloner kopiëren naar de SSD.

Of anders:

How to Skip Converting to APFS When Installing macOS High Sierra

Download the MacOS High Sierra installer from the App Store as usual, making sure it’s within the /Applications/ directory*
    Open the Terminal application, found in /Applications/Utilities/ (or from the Utilities screen menu options if booted from a USB boot installer)
    Enter the following command syntax at the command line prompt:
    /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/startosinstall –converttoapfs NO

Hit return key to start the macOS High Sierra install process with the –converttoapfs NO directive, thereby skipping the APFS conversion of existing file system

Ik draai High Sierra probleemloos op twee Mac Pro’s uit 2009. Rock solid. 😉

Bijdrager
    Tegenwind

Het lijkt er in ieder geval op dat je partitie op de één of andere manier naar de getver is gegaan.
    Dit kan, zeker met de High Sierra upgrades, helaas nog wel eens voorkomen.

Waarschijnlijk start je met CMD+R op naar een oudere macOS-versie. Je kunt op het startscherm aan het icoontje bij ‘Installeer macOS opnieuw’ herkennen welke versie dit is. Disk Utility gaat met versies lager dan High Sierra helaas niet goed om met APFS-volumes en kun je inderdaad dit soort fouten krijgen.
    Indien je naar Sierra recovery boot, kun je in Terminal het volgende doen:
    (je deed zelf ook al een poging tot wissen dus ik ga er even vanuit dat je een goede back-up hebt)

diskutil apfs list

Kopieer hiervan de bovenste ‘container’ waarde, bijv:

APFS Container (1 found)

|
    +– Container disk1 —>> F1362CD8-A242-4183-B4E1-D701AECD04A7  <<— deze dus
    ====================================================
    APFS Container Reference: disk1
    Size (Capacity Ceiling): 499963174912 B (500.0 GB)
    Capacity In Use By Volumes: 352420290560 B (352.4 GB) (70.5% used)
    Capacity Not Allocated: 147542884352 B (147.5 GB) (29.5% free)

Typ vervolgens:
    diskutil apfs deletecontainer F1362CD8-A242-4183-B4E1-D701AECD04A7
    En druk op Enter. Alle data op de schijf gaat hierbij verloren.

De schijf wordt nu automatisch weer als HFS volume geformatteerd, waarna je een nieuwe install kunt pogen.

Tip, mocht je een clean install High Sierra doen, formatteer je schijf dan niet ‘op voor’ als AFPS, de installer kan hier vreemd genoeg niet mee omgaan en wil alleen op HFS installeren (om dit vervolgens tijdens het installatieproces zelf om te zetten naar APFS..)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.