21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    JoopJoopJoop

SSD voor HDD

Wil graag de HDD in mijn iMac 2017 vervangen door een SSD.

Graag antwoord op wat vragen.

1. Is het nodig om een thermal sensor op de SSD te plaatsen, (liever geen softwarematige oplossing), op het net veel wisselende oplossingen, misschien iemand met eigen ervaring?

2. Aan te bevelen om weer een fusion set te gebruiken?
    Blade SSD en de nieuwe SSD dus.
    of
    Blade SSD als bootdisk en de SSD voor de rest?

Misschien is de snelste oplossing enkel een “grote” NVME SSD?
    doe dit liever niet, omdat het veel meer tijd om te plaatsen zal kosten.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@TheBigZ,

In de link waarnaar je verwijst, stel ik dezelfde vraag als hier bij punt 1.

Daar is ook nooit een duidelijk antwoord op gekomen, vandaar hier opnieuw de vraag.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt de vraag nog 10x stellen, en er zal 10x hetzelfde antwoord op komen.

Bijdrager
    Soulshaker

De ssd’s in de imac’s zijn geen standaard NVME SSD , ze hebben een speciale connector.

Er zijn adapters te koop , maar let op welke je koopt.

Ook opletten met het scherm los te maken , het risico dat je het scherm beschadigd is groot.

Zelf heb ik ook een iMac 2017. De fusion drive heb ik niet vervangen , ik gebruik een samsung t5 als ssd bootdrive.

Dat is misschien niet zo snel als een fusion drive. Maar de snelheid is zeker acceptabel (rond de 460 MB/s write en 510 MB/s read) en je iMac moet niet open.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Soulshaker,

Bedankt voor je reactie, de afwijkende connector van de NVME SDD is me bekend.

De lees en schrijfsnelheid van de je  Samsung T5, is die met een programma op je iMac bepaalt of zijn dat de Samsung specificties?

Het liefst zou ik de SSD in  plaats van de standaard 2 TB HDD hebben.

Helaas kan ik tot nu toe nergens duidelijkheid vinden of ook de extra thermal sensor gebruikt moet worden.

Bijdrager
    MevalonicAcid

@JoopJoopJoop
    Ik kan de feedback van @soulshaker bevesetigen. Een T5 USB-C (via thunderbolt) als boot/data drive heeft een read/write zoals aangegeven. Ik logde deze snelheden met blackmagic.

Er is nagenoeg geen merkbaar (eingebruikers-) verschil met de interne bootdrive (Apple SSD) alhoewel deze vele malen sneller is en hoger scoort in de speed test:

De Nieuwe Samsung X5 Thunderbolt 3 bereikt de interne SSD snelheden wel

Bijdrager
    Dick de Roos

Je kunt het ook laten doen. Scheelt gedoe en zenuwen.
    Maar dat is denk ik al eerder geadviseerd.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Dick de Roos,

“laten doen” was mijn vraag niet.

Ik heb nooit last van “gedoe en zenuwen”!

Jij woont nog wel in Groningen…

Nu nog een serieus antwoord op mijn  vragen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@MevalonicAcid,

Dat is wel erg snel met die Samsung X5, op mijn iMac 2017 zouden Thunderbolt 3 poorten zitten met 4 GBps.

Heb je dit zelf getest op je eigen Mac ook imac 2017?

Kom dan wel een Thunderbolt 3 poort te kort op mij iMac, hubje zoeken misschien.

Bijdrager
    MevalonicAcid

De T5 en enkele andere heb ik zelf getest op een iMac 2012, 2017 en MBP 2013: supersnel. Ik gebruik ze nu als bootcamp data disk (games) aan de meest recente iMac.

Een X5 heb ik (nog) niet, maar heb er een maandje of 2 terug wat reviews van gelezen en bekeken. Deze gaven allemaal gelijkaardige metingen en conclusies weer: bijna even snel als de interne SSD in de benchmarks. De 40 GigaBit bandbreedte wordt dus voor ongeveer 1/2 gebruikt bij deze thunderbolt 3 disk.

Er is ook een T7 recent verschenen -met of zonder vinger scanner- en deze blijkt  een stuk sneller dan de T5 te zijn.

(USB 3.2 Gen.2 met leessnelheid 1050 MB/s, schrijfsnelheid 1000 MB/s echter ook nog niet zelf in handen gehad)

Bijdrager
    MevalonicAcid

Vergeten vermelden: Oppassen met hubjes en doorvoersnelheid + power delivery als je echte thunderbolt toestellen er wil aan hangen!
    (net wat issues gehad met een Dell PC en de Thunderbolt poort + hubje)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@MevaloniAcid,

Welke hardware met welke aansluiting zou er in die T7 zitten? misschien PCIe zodat die intern in de iMac 2017 zou kunnen?

Bijdrager
    MevalonicAcid

Eerlijk… daar zou ik me niet aan wagen…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Vermoed dat het een NVME blade SSD is, met een voor mij onbekend interface, misschien dat iemand het weet?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 11 juni 2020 om 15:18</p>
    @MevalonicAcid,

Dat is wel erg snel met die Samsung X5, op mijn iMac 2017 zouden Thunderbolt 3 poorten zitten met 4 GBps.

Heb je dit zelf getest op je eigen Mac ook imac 2017?

Kom dan wel een Thunderbolt 3 poort te kort op mij iMac, hubje zoeken misschien.

Ik heb ook een 2017 iMac (21,5 “) en ik start op via de TB3 poort met een Samsung X5. Ik kan de hoge snelheden bevestigen. Opstarten van het OS (gerekend vanaf het Apple logo tot het verschijnen van de desktop) duurt ±17 sec. Openen van b.v. Photoshop is amper 6 sec. (het is trouwens 40 geen 4 Gbps)

Je moet die X5 direct op je Mac aansluiten, niet via een hub. Is veel te onstabiel als er teveel andere devices op staan aangesloten.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@hendrik ijzerbroot,

Ga het proberen (zonder hub) met een X5, komt vandaag binnen.

Geen problemen met wake up? waarover op het net soms wordt geklaagd?

Correctie, 40 Gbps moet zijn 0,04 GBps. scheelt maar een factor 1000.

Bijdrager
    MevalonicAcid

@hendrik ijzerbroot

Mooi om horen, misschien dat ik dan toch de X5 (of de T7 😏) iets sneller aanschaf…

@JoopJoopJoop

Geen probleem met opstarten/wakeup gehad tijdens de testjes en beperkt gebruik.
    In Windows (bootcamp) als data drive wel een probleemjes met assignen van ‘drive letter’. Soms D: dan weer E: dan weer niets… wat problemen kan geven voor Steam/Origin//Ubisoft/… updates en autostart van deze applicaties.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 12 juni 2020 om 08:52</p>
    Geen problemen met wake up? waarover op het net soms wordt geklaagd?

Daar is mij niets van bekend. In een draadje op “macrumors.com” zegt men dat het vooral een issue is bij de 2013/14 iMac en Macbook en ook dat je niet moet proberen deze X5 op een oudere Mac met TB1/2 moet aansluiten via een adapter want dat zou niet werken. De X5 is alleen geschikt voor TB3.

En wat testresultaten betreft: Je moet er rekening mee houden dat als je welke drive dan ook test die niet je opstartdrive is je daar altijd betere resultaten krijgt dan bij je opstartdrive. Dat komt omdat ook al run jij geen programma tijdens de test er wel genoeg achtergrondprocessen zijn die tijdens de test de drive aanspreken. Dus twee verder identieke drives en connectors zullen verschillende waarden laten zien als je van één van de twee was opgestart.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>MevalonicAcid op 12 juni 2020 om 11:26</p>
    Mooi om horen, misschien dat ik dan toch de X5 (of de T7 😏) iets sneller aanschaf…

Vergelijk de gegevens eens op de site van Samsung. De T7 is NIET sneller dan de X5.

De T7 is USB, de X5 is TB. De T7 is de opvolger van de T5 en is 2 maal sneller dan de T5 vooropgesteld dat je aansluiting dat ook is, maar is nog steeds ruim 2 maal langzamer dan de X5. Momenteel is deze vrij nieuwe T7 erg duur, maar dat was de T5 ooit ook en die is geleidelijk aan in prijs verlaagd. De T7 is geschikt voor grote opslag zoals bij videobewerking maar is in tegenstelling tot de X5 minder geschikt als opstartdrive.

Ik heb ook enkele T5’s op een USB hub staan (USB 3) en eentje via een meegeleverde adapter op de tweede TB3 poort. Die laatste is iets sneller dan zijn broertjes die op die hub staan.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Correct,

daar was ik van op de hoogte 😉… als het maar snellers is dan de T5 en bij prijs.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.