9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    bummenawt

SSD upgraden MacBook Pro mid 2014

Zijn hier mensen die hun SSD in een Macbook Pro mid 2014 succesvol hebben geüpgraded? Ik lees verschillende berichten op internet over de mogelijkheden. Zo heb je Apple NVMe drives en non-Apple NVMe drives (zoals de Samsung 940 pro/evo) welke natuurlijk een stuk goedkoper zijn de specifiek voor Apple gemaakte SSD’s. Niet alles wat past zal dus ook gelijk werken. Daarnaast is in sommige gevallen ook nog een Sintech adapter nodig.

Onderstaand artikel kwam ik tegen waarin iemand de mogelijkheden op een rij heeft gezet. Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen.

https://apple.stackexchange.com/questions/287644/do-macbooks-support-nvme-ssd-drives-via-the-use-of-a-sintech-adapter

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb een ouder model (2010) ge- upgrade met een SSD en heb nog nooit van NVM drives of sintech adapters gehoord.

Gewoon je schijf clonen naar een Crucial MX of Samsung EVO 850 EVO, die er in zetten en het werkt. Of heb ik iets belangrijks gemist?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dat ouder model van 2010 vraagt een ander type SSD.

Misschien kan bummenawt hier zijn licht opsteken. Er zijn installatiehandleidingen met filmpjes.

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-pro

Bijdrager
    bummenawt

<p class=”cite”>EagerB0bNerd op 11 juli 2018 om 13:14</p>
    Ik heb een ouder model (2010) ge- upgrade met een SSD en heb nog nooit van NVM drives of sintech adapters gehoord.

Gewoon je schijf clonen naar een Crucial MX of Samsung EVO 850 EVO, die er in zetten en het werkt. Of heb ik iets belangrijks gemist?

@eagerb0bnerd; Ja, je hebt zeker iets belangrijks gemist. Helaas gebruiken nieuwere Macbooks (vanaf 2013) niet de standaard 2.5 inch SATA SSD’s maar zogenoemde M.2 PCIe SSD’s. Anders was het inderdaad appeltje eitje.

Dat ouder model van 2010 vraagt een ander type SSD.

Misschien kan bummenawt hier zijn licht opsteken. Er zijn installatiehandleidingen met filmpjes.

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-pro

@Mac Hammer Fan; Thanks, ik ben inderdaad bekend met deze OWC schijven. Helaas zijn deze erg duur in vergelijking tot een Samsung M.2 PCIe ssd schijf. Vandaar dat ik me afvraag of deze schijven inmiddels ook compatibel zijn onder High Siera. Zie ook het artikel in mijn oorspronkelijke post. Daar wordt dus beweerd dat het kan maar ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier.

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  bummenawt.
    • Deze reactie is gewijzigd 4 maanden geleden door  bummenawt.

Bijdrager
    bummenawt

Voor degene die het interessant vinden; je hebt inderdaad speciale PCI-e kaarten nodig. Deze worden oa gemaakt door OWC en Transcend. De laatste genoemde heeft net een nieuwe versie uitgebracht welke nu ook in nl te koop is: https://www.transcend-info.com/Products/No-956

Bijdrager
    SuperAn

Ik heb succesvol een MacBook pro 2015 13” van een Samsung 960 EVO voorzien.
    Deze drive heeft natuurlijk de standaard m.2 interface dus even op AliExpress (https://m.aliexpress.com/item/32873039055.html?pid=808_0000_0101&spm=a2g0n.search-amp.list.32873039055&amp;) een adaptertje bestellen en je bent klaar zorg ook dat je de juiste schroevendraaiers hebt.

Koop zeker geen Owc drive, die zijn veel te duur wat je er maar voor krijgt. Der was ergens een website waarin mensen aangaven welke m.2 ssd en adapter werkte en welke niet. Ik kan hier wel even voor kijken indien gewenst.

Merk op als je een nvme drive neemt moet je wel minstens high Sierra installeren, maak dus vooraf anders een install USB stick of doe een web recovery met cmd-option-r, voor een installatie naar de nieuwst beschikbare OSX versie voor het apparaat

Bijdrager
    bummenawt

Hoi SuperAn, bedankt voor je reactie. Goed om hier iemand te horen over zijn ervaringen met deze manier van upgraden. Ik ben er inderdaad bekend mee maar las toch dat er ook nadelen aan zitten. Bijvoorbeeld dat de sluimerstand niet meer schijnt te werken (maar soms ook wel?). Ik kreeg hier geen duidelijk beeld van van wat te verwachten. Wat zijn jouw ervaringen hier mee? Werkt de sluimerstand bij dichtklappen nog?

Als je de website met informatie over welke adapters wel en niet werken nog kan terugvinden hoor ik het heel graag:-)

Bijdrager
    SuperAn

Beste bummenawt graag gedaan,

Hier is de link van het forum waar ik mijn infomatie gehaald heb, lees het op je gemak eens door, voornamelijk de berichten van een zekere “gilles_polysoft” zijn interessant.

Met slaapstand heb ik eigenlijk niet echt een probleem, het enigste is dat bij het openklappen van de macbook pro, het toetsenbord niet direct reageert. Het duurt een seconde of 2 voor het toetsenbord wakker wordt voor je wachtwoord in te geven. (er moeten hier ook wel bepaalde terminal comando’s voor zijn om dit op te lossen)

Tevens komt het heel zelden voor dat bij het (her)starten de de map met het vraagteken komt flashen, met dan de aan/uit-knop ingedrukt te houden en nogmaals te drukken start de laptop opnieuw normaal op. (maar dit is uiterst zelden met high sierra pakt 1 keer om de 3 maand of zo, met de mojave beta die ik nu test, heb ik het gevoel dat het frequenter voorkomt)

Ik heb mijn apple ssd vervangen door de samsung evo 960, omdat ik water gemorst had op mijn laptop en de ssd niet meer werkte, mijn huidige ssd is 250 en de vorige 256 GB. Merk wel op, de standaard apple ssd’s zijn eigenlijk de pro ssd’s van Samsung in een apple jasje. Dus voor hevige foto en video bewerking neem je best de pro variant van de samsung 960 of 970, maar anders kan je gerust de evo nemen. De apple pci bus is niet echt van de snelste, mijn samsung 960EVO 250 GB haalt in Blackmagic bij een stress test van 2GB, 1230 MB/s write en 1453 MB/S read.

Veel succes er mee, SuperAn

Bijdrager
    bummenawt

Enorm bedankt SuperAn, ik ga het rustig doorlezen allemaal.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.