12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    jan_vk

SSD upgrade Macbook wil niet lukken.

Hallo,

ik wil mijn Mbp mid 2012 (9,2), upgraden met een 1Tb WD Blue SSD schijf. Ik heb dat al enkele keren voor anderen gedaan, telkens met succes, maar nu lukt het niet, op eender welke manier. Wat doe ik fout?

De macb draait op El Capitan.

– internetrecovery schijnt niet te werken,

– opstartbare USB-stick met El Capitan gemaakt, volgens instructies apple (https://support.apple.com/nl-be/HT201372) , dat lukt, opstarten met die stick lukt, maar OSX installeren als die in macb zit, lukt niet. Installatie lijkt te lukken maar herstarten vanaf SSD niet.

– originele HD in de macb , opgestart vanaf USB-stick, SSD met USBkabel aangesloten, OSX geïnstalleerd op de SSD: dan kan ik de macb opstarten vanaf de SSD (dus aangesloten met een sata-usb kabel) maar als ik vervolgens die SSD in de macb monteer, lukt opstarten niet meer.

– opgestart vanaf USBstick, met schijfbeheer de ganse originele HD gekloond naar SSD (aangesloten via usb): dan kan ik weer opstarten vanop de SSD schijf als die via usb aangesloten is, maar niet als ze in de macb zit.

– telkens als ik de oude HD terug in de macb monteer, werkt die perfect zoals vroeger.

Dus: waarom lust mijn macbook die SSD niet?

Bijdrager
    computer space

Klinkt alsof de interne SATA controller geen zin heeft in het type SSD. Waren die updates voor anderen ook met een WD blue?

Bijdrager
    jan_vk

<p class=”cite”>computer space op 11 februari 2021 om 10:23</p>
    Klinkt alsof de interne SATA controller geen zin heeft in het type SSD. Waren die updates voor anderen ook met een WD blue?

Ja, maar 500G. Deze heeft 1Tb. Voor de rest zie ik geen verschil.

Bijdrager
    jan_vk

<p class=”cite”>computer space op 11 februari 2021 om 10:23</p>

Maar de andere Macbooks waren wel iets ouder.

Bijdrager
    MacBro

Even voor de dubbelcheck: Pram en SMC reset gedaan met de nieuwe SSD erin? Verder is op het hele verhaal niets aan te merken.

Bijdrager
    jan_vk

<p class=”cite”>MacBro op 11 februari 2021 om 12:11</p>
    Even voor de dubbelcheck: Pram en SMC reset gedaan met de nieuwe SSD erin? Verder is op het hele verhaal niets aan te merken.

Nee! Hoe moet dat ook alweer? (en alvast bedankt voor de reactie)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bijdrager
    jan_vk

nog eens geprobeerd, Pram en SMC gereset, kloon gemaakt op ssd via usb, die werkt via usb en weer niet in macb; schijf ehbo geeft foutmelding, schijf gewist, schone installatie, lukt niet: ‘OSX kan niet op uw computer worden geïnstalleerd. Controle of herstel van bestandssysteem mislukt’.

Zou het met een Sierra-usb stick wel lukken?

Bijdrager
    KR1275

Probeer eens met een Time Machine back up. Daarna zal de MBP zelf de firmware updaten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als de SSD er in zit en zou moeten werken verschijnt hij dan op je scherm als je opstart met de option toets (‘opstart beheer’ modus dus)?

En kreeg je trouwens een foutmelding als je wilde opstarten?

Bijdrager
    iDEOwen

Kan mogelijk een defecte SATA HDD flexkabel zijn. Is een beetje een typisch dingetje.. Dat kan dan dat de ene schijf het nog wel ‘goed’ doet, en de andere schijf niet, of met heel veel kuren..

Bijdrager
    jan_vk

Nieuwe SATA kabel erin en hij werkt als nieuw! Bedankt allemaal!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.