5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    jelledr

ssd upgrade macbook pro early 2011

Waarschijnlijk is de vraag wel al eens beantwoord, maar ik vind nergens een deftig antwoord.
    Zoals de titel het al vermeld zou ik graag mijn macbook pro early 2011 willen upgrade met een ssd geheugen.
    Nu zou ik ook mijn originelen hdd willen blijven gebruiken doormiddel van de optical drive te vervangen door een hdd caddy.
    Ik heb horen zeggen afhankelijk van het model dat je de ssd best plaatst op de plek van de originelen hdd vanwege een snellere
    sata verbinding. Kan iemand bevestigen of dit effectief toepasbaar is op mijn model.
    Ik heb onderaan wat screenshots genomen van de specificaties.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Bijdrager
    Nic

Van de website van OWC, een betrouwbaar merk wat o.a. SSD’s maakt, en natuurlijk zulke HDD-caddy’s: Testing has demonstrated that Apple factory hardware does not reliably support a 6G (6Gb/s) Solid State Drive or Hard Disk Drive in the optical bay of 2011 MacBook Pros (ModeI ID8,1; 8,2; 8,3). If your OWC Data Doubler bundle comes with a 6G drive, you should ONLY install that drive in the main drive bay and utilize the Data Doubler to re-task your existing drive or install a new 3G SSD or HDD in the optical bay. PRE-2011 models can utilize a 6G drive in the optical bay, but will do so at a reduced 3G (3Gb/s) speed.

Daaruit zou je kunnen opmaken dat je inderdaad het beste je SSD kunt installeren in de originele plaats van de HDD, en deze laatste in de plaats van de optische drive installeren middels de caddy. Dan haal je het meest uit een nieuwe snelle SSD. Nu is het wel zo dat je HDD in de HDD-caddy minder (of simpelweg niet) beschermt wordt tegen stootjes en vallen: er zitten daarin immers geen stootrubbertjes en ook de sudden motion sensor ontbreekt. Voor een SSD maakt dit natuurlijk niets uit.

Desondanks heb ik de oude HDD toch in een caddy gedaan, omdat ik mijn oude MBP voornamelijk als desktop gebruik (voor internetten in de luie stoel gebruik ik inmiddels een Nexus 7, dus de kans dat ik mijn MacBook uit mijn klauwen laat flikkeren is een stuk minder dan wanneer je er veel mee rondloopt). Het hangt er dus helemaal vanaf hoe (rustig) je met je computer omgaat.

Bijdrager
    computer space

Als je het omwisselt, haal dan wel een SSD die 6GB/s ook uitnut. Veel mensen doen dit met bijvoorbeeld een Samsung 840, en dan heeft het nauwelijks nut omdat die maar een schrijfsnelheid heeft van +/- 2GB/s. Waar wil je de macbook voor gebruiken? Ben je van de dikke video edits, dan zou ik een 840pro of OZC Vector pakken, als het alleen maar is om een beetje sneller op te starten, en ben je vooral aan het surfen e.d., dan is wellicht een gewone HD ook nog een goede optie, bijvoorbeeld een 7200 toeren Scorpio black, of een met SSD cache zoals de Momentus XT van Seagate. Die zijn ook al een sloot sneller, en zeker de Momentus is een erg rappe opstarter.

Bijdrager
    jelledr

Bedankt voor jullie antwoorden!
    Ik zou vooral willen upgrade voor eclipse en andere programmeer omgevingen sneller te doen draaien.
    Ik dacht aan een samsung 840 evo? Omdat de prijs/kwaliteit er zeer voordelig uit zag.

Bijdrager
    jochems

Vergelijk hem eens met de Pro versie. Die blijkt toch wat sneller (en ietsje duurder) te zijn.
    http://www.anandtech.com/show/7173/samsung-ssd-840-evo-review-120gb-250gb-500gb-750gb-1tb-models-tested/8

Overigens is het onzin om bij een dure site als OWC een caddy te bestellen. Op ebay staan exact dezelfde voor +- €20 en daar krijg je ook nog een usbdrive bij voor je oude superdrive in te plaatsen.

Let er trouwens op dat je een 9,7mm (hoogte) caddy besteld. Laatst zelf verkeerde besteld en nu heb ik een 15mm over;) Deze past helaas niet in een macbook.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.