18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Kuppieee

ssd upgrade macbook pro 15"

hallo iedereen,

ik heb onlangs een nieuwe macbook pro 15″ 2.3 GHz i7 gekocht en wil nu het ram geheugen en de hdd upgr den. Ik heb mijn mac bovendien al via de mac store geupgrade naar os x mountain lion !! ( was gratis na aankoop van nieuwe mac)

ik ben van plan er 16 GB ram in te steken van Crucial.
    maar over de SSD heb ik toch nog wat vragen.

ik twijfel tussen de samsung 830 256 GB of de Crucial M4 256 GB. De samsung is wel een pak goedkoper maar vele raden precies toch crucial aan ? maar de samsung lijkt dan wel weer sneller te zijn en geen trim enabler nodig te hebben of wel ?

ik ben van plan om de ssd op deze manier te installeren:
    eerst de nieuwe ssd extern aansluiten via speciale usb kabel en via superduper! mijn interne hhd klonen naar de ssd. Nadien gewoon de ssd in de macbook installeren samen met het RAM en normaal opstarten…

is dit de goede manier ? of m.a.w. zou dit werken ?

als iemand me kan helpen,
    dank bij voorbaat

Kobe

Bijdrager
    den elias

Waarom SSD, jah omdat het sneller is, … maar duurder.

HDD zijn er in grotere capaciteiten (2TB,5TB,…) en een pak goedkoper !

Bijdrager
    jjmac1975

Hi Kobe,

Zelf heb ik een samsung 830 256GB geïnstalleerd in mijn Macbook pro 13″ 2,9Ghz i7 en dit bevalt super.

Aansluiten om de schijven te kopiëren heb ik net andersom gedaan. De hdd gewisseld voor de ssd en hierna de originele hdd middels een usb dock aangesloten.

De Originele schijf heb ik niet gekloond maar na het installeren van het OS met migratie assistent de gegevens van de hdd teruggeplaatst. De performance is geweldig…

Via ebay een hdd caddy besteld en een enclosure voor de optische drive.
    Originele hdd 750Gb heeft nu een plekje in de optical bay gekregen en het werkt uit de kunst.

Succes met ombouwen!

Bijdrager
    Artell

Aan beide SSD’s zul je je geen buil vallen. De Crucial is populair omdat het lange tijd met de duurdere Intel SSD’s een zeer betrouwbare optie was, de snelste is het nooit helemaal geweest. De betrouwbaarheid zat hem met name in de gebruikte controller in de SSD zelf. De Samsung is wat nieuwer maar staat echter ook vrij goed bekent..

Bijdrager
    Kuppieee

den elias 50 minuten geleden #
    Waarom SSD, jah omdat het sneller is, … maar duurder.
    HDD zijn er in grotere capaciteiten (2TB,5TB,…) en een pak goedkoper !

bedankt voor je post maar ik ga zeker voor een ssd! ik hoef geen grote capaciteit maar gewoon een snelle schijf voor opstarten en dagelijkse programma’s. voor films enzo heb ik een externe hdd!

groetjes kobe

Bijdrager
    Kuppieee

jjmac1975 16 minuten geleden #
    Hi Kobe,
    Zelf heb ik een samsung 830 256GB geïnstalleerd in mijn Macbook pro 13″ 2,9Ghz i5 en dit bevalt super.
    Aansluiten om de schijven te kopiëren heb ik net andersom gedaan. De hdd gewisseld voor de ssd en hierna de originele hdd middels een usb dock aangesloten.
    De Originele schijf heb ik niet gekloond maar na het installeren van het OS met migratie assistent de gegevens van de hdd teruggeplaatst. De performance is geweldig…

ik ben nog een nieuwe mac gebruiker en ken er nog niet zo heel veel van…
    jouw manier is ook wel goed maar dan moet ik al met migratie assistent beginnen!
    maar op mijn manier moet het toch ook lukken ? ik zou het graag zo doen maar wil bevestiging dat het werkt:p

ik denk dat ik dan toch voor de samsung ga gaan omwille van prestatie/prijs verhouding !
    maar moet je dan ook trim enabler zoals ik over de m4 las?

alvast dank voor je hulpvolle post !!

Bijdrager
    Liquid
    Kuppido op 19 september 2012

[ik hoef geen grote capaciteit maar gewoon een snelle schijf voor opstarten en dagelijkse programma\’s.

Als je ze dagelijks gebruikt kun je ze ook aan laten staan, dan starten ze helemaal supersnel op en hoef je geen fortuin uit te geven aan een SSD, en omdat je geen externe schijf nodig hebt gaat de accu ook langer mee.

Bijdrager
    Kuppieee

bedankt voor de reactie maar zoals hierboven vermeld: ssd is zeker!
    en het word de samsung

Moderator
    unSOUND

Wat Liquid zegt kan ik alleen maar beamen, ikzelf ben ook weer terug gegaan van SSD’s naar HDD’s vanwege die redenen. Maar het gaat er jou dus gewoon om dat je er een WILT hebben, of je hem nu nodig hebt of niet…:wink:

Wat betreft dat Trim verhaal loop je wat achter, dat is sowieso niet nodig, ook niet bij andere merken. De Crucial en andere merken hebben Garbage Collection, wat een prima alternatief is en in de schijf zelf gebeurt, en dus niet via het OS gaat.

Bijdrager
    den elias

Gevonden:lol:

Moderator
    unSOUND

Was je wat kwijt ?

Bijdrager
    Kuppieee

unSOUND 4 uur geleden #
    Wat Liquid zegt kan ik alleen maar beamen, ikzelf ben ook weer terug gegaan van SSD’s naar HDD’s vanwege die redenen. Maar het gaat er jou dus gewoon om dat je er een WILT hebben, of je hem nu nodig hebt of niet…
    Wat betreft dat Trim verhaal loop je wat achter, dat is sowieso niet nodig, ook niet bij andere merken. De Crucial en andere merken hebben Garbage Collection, wat een prima alternatief is en in de schijf zelf gebeurt, en dus niet via het OS gaat.

ja ik wil er absoluut een hebben ;p
    ik heb een paar vrienden die het al een tijdje geleden hebben gedaan en ik vind het verschil toch wel zijn geld waard ;p ik heb echt geen behoefte aan grotere capaciteiten dus waarom niet? bovendien zijn ssd’s nog stiller! En wat trim betreft … ja, ik heb daar iets over gehoord en wou zeker zijn ;p bedankt dus om te twijfels weg te nemen:p

nu enkel nog maar de upgrade uitvoeren hé !!
    zal het lukken zoals ik het heb uitgelegd in men eerste post ?

groetjes kobe

Moderator
    unSOUND

ik vind het verschil toch wel zijn geld waard

Omdat je het dus vergelijkt met “verkeerd” gebruik van de combinatie HDD + OS X. Als je een HDD hebt duurt het eerste keer laden van software langer dan de andere keren. Dus juist het aangeleerde gedrag om alles af te sluiten zorgt voor het tragere gevoel. Laat je alles gewoon open staan is er geen verschil. Klik Safari aan en *bam* je hebt een venster zonder een seconde te hoeven wachten, net als bij een SSD…

zal het lukken zoals ik het heb uitgelegd in men eerste post ?

Wat “men” post weet ik niet, ik weet alleen wat jij gepost hebt… :sarcastic: Maar inderdaad, op die manier zou het gewoon moeten werken. Zorg wel van te voren voor een goede backup, je zal niet de eerste zijn die in het begin per ongeluk de verkeerde harde schijf formatteerd…:wink:

Bijdrager
    Kuppieee

haha:p scherpe opmerkingen over mijn schrijffouten:p

maar bedankt voor de bevestiging:p
    ik ga het toch op deze manier doen ;p
    al was het gewoon maar voor een snellere opstart

dank voor alle info

Moderator
    unSOUND

Opstarten ? Dat doe je toch alleen na een systeemupdate ?:wink:

Succes in ieder geval. Het klonen gaat vast wel lukken, maar zoals ik zei, zorg vooral voor een goede backup. Is eigenlijk altijd belangrijk, maar helemaal als je gaat rommelen met het systeem. Ikzelf maak af en toe een volledige kloon van OS X naar een externe schijf, zodat ALS er iets mis gaat, ik een kloon terug kan zetten.

Bijdrager
    jesper211232
    unSOUND op 19 september 2012

Opstarten ? Dat doe je toch alleen na een systeemupdate ?:wink:

:thumbsup:

Moderator
    unSOUND

Wat voor mij al weer even geleden is btw… ik draai immers nog steeds 10.6.8.:razz:

Bijdrager
    Kuppieee

ja , ik ben nog maar net een mac gebruiker hé:p
    ik denk nog wat windows.
    maar dat mac gedoe bevalt me wel !!

ik ga de onderdelen bestellen en ik laat jullie nog wel weten hoe het ging

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.