28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

SSD (Solid State Disk)

Hallo!

Ik ben benieuwd of dat iemand er al een SSD is zijn macbook pro heeft zitten en of dat er duidelijk verschil te merken is zoals:

– gaat je batterij langer mee omdat de SSD minder stroom gebruikt?
    – wordt je mbp minder warm waar de SSD zit?
    – is de extra snelheid te merken?
    – hoe zit het met de duurzaamheid? Ik begrijp dat ie langer mee gaat maar kan hij ook echt goed tegen n stootje?
    – is het het prijsverschil waard?

Ik hoop dat er wat mensen zijn die hun ervaringen of kennis over de SSD willen delen!

Bedankt!

Bijdrager
    BloomPod

Waarschijnlijk zijn er wel leden die een Macbook Pro met SSD hebben. Maar de verschillen, zoals jij ze vraagt, zullen die niet kunnen beschrijven. Omdat je dan twee Macbook Pro’s nodig hebt…

Misschien vind onze goede vriend wel wat voor je…

Bijdrager
    Vin

tuurlijk heb ik al gegoogled en volgens de testresultaten is ie idd sneller.
    Maar in hoeverre merk je dat? en de hitte? en de batterijduur?

Bijdrager
    sven-

Een hoop antwoorden op je vragen kun je o.a. op Wikipedia vinden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Maar om zelf antwoord te geven, naar aanleiding van berichten die ik heb gelezen.

”Graphsic”

- gaat je batterij langer mee omdat de SSD minder stroom gebruikt?
    – wordt je mbp minder warm waar de SSD zit?
    – is de extra snelheid te merken?
    – hoe zit het met de duurzaamheid? Ik begrijp dat ie langer mee gaat maar kan hij ook echt goed tegen n stootje?
    – is het het prijsverschil waard?

1. Je kunt volgens mij wel wat langer op je accu werken, o.a. omdat er geen bewegende delen zijn. Dit bespaart energie.

2. Over de warmte durf ik niets te zeggen, maar volgens mij valt het mee hoe warm de SSD’s worden.

3. De SSD’s zijn sneller over het algemeen, maar er zit een nadeel aan, namelijk dat je niet eindeloos gegevens kunt blijven herschrijven. Na een tijdje wordt de schijf dan langzamer. Met de nieuwste X25 schijven van Intel schijnt dit minder het geval te zijn (betere electronica en een hoop reservecapaciteit), maar toch blijft het “probleem” min of meer bestaan.

4. In principe gaan SSD’s erg lang mee. Nogmaals o.a. vanwege het ontbreken van bewegende delen. Flash drives zijn sowieso geschikt voor apparaten die tegen een stootje moeten kunnen.

5. Momenteel zou ik geen SSD aanschaffen. Niet alleen vanwege de hoge prijs (als je voor het betere SLC gaat en nog een beetje opslagcapaciteit wilt kost dit erg veel), maar ook vanwege het “herschrijven-nadeel” dat eraan vast zit. Verder vind ik ook dat de “ouderwetse” harde schijven techniek zich wel heeft bewezen. Deze wordt al tientallen jaren gebruikt, er is dus veel ontwikkeld en de fouten zijn er wel zo’n beetje allemaal uitgehaald. SSD moet zich nog gaan bewijzen.

Moderator
    Night
    ”Graphsic”

ten de hitte?

Hitte wordt doorsnee genoemen niet door de HD ontwikkeld, maar door de processor.

Bijdrager
    AdriaanB

Ik heb toevallig afgelopen week veel HD’s uit oude computers gehaald, en die waren anders best warm!

Bijdrager
    Vin

Maar als de schijf na een tijdje langzamer wordt kan je m dan niet defragmenteren of formateren? of helpt dat niet?

Je hebt wel gelijk dat HD’s zich bewezen hebben. En SSD zijn natuurlijk ontzettend duur.

als ik dit zo lees en t allemaal overweeg dan is een SSD eigenlijk nog niet de moeite waard denk ik…

Bedankt voor de feedback!

Moderator
    unSOUND

In de SSD wereld zijn er enorme verschillen qua snelheid en betrouwbaarheid. Goedkopere SSD’s zijn vaak zelfs trager dan gewone HD’s. ALS je dus in de wereld van SSD’s wilt gaan duiken, bereid je maar voor op een hoop zoekwerk in een groot bos.

Zie ook dit topic [size=9:b3bfb065fc]( wat je ook even had kunnen opzoeken voor je deze startte… )[/size:b3bfb065fc]

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139391

Bijdrager
    Vin

nou zelf inbouwen zou ik sowieso niet gelijk doen bij een nieuwe mbp dus ik zal dan kiezen voor die er standaard in zit van apple. Dat is wel erg veel geld maar het zal wel snel n stuk goedkoper worden.
    Zat te twijfelen of dat ik moet wachten totdat ze iets meer betaalbaar zijn bij apple of gewoon n hd gebruiken…
    Zal wel n HD worden aangezien de betrouwbaarheid van de SSD.
    Vind ik wel jammer! Had er wel iets meer van verwacht wat dat betreft!

Bijdrager
    Vin
    ”Pieterr”
    ”unSOUND”

Zie ook dit topic

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139391

Of deze: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=139210

En deze: http://www.storagesearch.com/ssd-2p5.html

Sorry dat ik deze niet zelf had opgezocht!
    Hier blijkt wel uit dat het nu het geld nog niet waard is!!
    Voor de 2e volgende MBP dan maar!;)

Bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Pieterr
    ”Graphsic”

Hier blijkt wel uit dat het nu het geld nog niet waard is!!

Tja. Ongeveer 700 euro voor een 250GB SSD. Goedkoop is anders. Maar uiteindelijk zullen we allemaal tzt een SSD in onze notebook hebben. Maar dat kan nog wel een paar jaar duren.

Bijdrager
    Vin

ja is idd erg veel geld. Ik wou er snel bij zijn maar misschien is dat in dit geval niet zo’n verstandig plan!

Bijdrager
    Pieterr

Misschien kun je bij De Slegte nog een exemplaar op de kop tikken van “The Innovator’s Dilemma” van Clayton M. Christensen. Boekje gaat over disruptive technology. Het voorbeeld in het boek gaat (niet geheel ontoevallig) over hard disk technologie. Erg lezenswaardig.

Bijdrager
    diotav

Persoonlijk vind ik deze schijf momenteel interessant, 500GB @ 7200RPM voor maar € 119,- Absoluut niet langzaam.:)

Bijdrager
    Vin

dat is zeker interessant. Alleen jammer dat 7200 schijven n stuk warmer worden!

Bijdrager
    sven-

En dat je minder lang op je accu kunt werken met een 7200 rpm schijf.

Bijdrager
    diotav
    ”sven-“

Dat is redelijk verwaarloosbaar denk ik dan?!

Bijdrager
    sven-

Klopt, maar in theorie is het zo:P

Bijdrager
    diotav

Het was maar een suggestie .. een grote en snelle schijf voor een zacht(er) prijsje!

Bijdrager
    Brimme

hoe zit het nou met die sudden motion sensor in een macbook pro?
    heb net een nieuwe macbook pro unibody gekocht en vind zo een 500gb 7200RPM ook wel intrssant maar verlies ik dan mijn sudden motion sensor of zit deze in mijn laptop ingebouwd.

Bijdrager
    diotav
    ”Brimme”

hoe zit het nou met die sudden motion sensor in een macbook pro?
    heb net een nieuwe macbook pro unibody gekocht en vind zo een 500gb 7200RPM ook wel intrssant maar verlies ik dan mijn sudden motion sensor of zit deze in mijn laptop ingebouwd.

Die techniek zit gewoon in je laptop.

Moderator
    unSOUND
    ”Graphsic”

”sven-“

Dat was vroeger… Hedendaagse 7200 rpm schijven zijn nauwelijks warmer en verbuiken bijna niks meer. Enige nadeel aan 7200 rpm schijven is dat ze vaak een stuk duurder zijn dan hun 5400 rpm tegenhangers, terwijl het snelheids-verschil minimaal is.

Bijdrager
    KR1275
    ”unSOUND”
    ”Graphsic”

”sven-“

Dat was vroeger… Hedendaagse 7200 rpm schijven zijn nauwelijks warmer en verbuiken bijna niks meer. Enige nadeel aan 7200 rpm schijven is dat ze vaak een stuk duurder zijn dan hun 5400 rpm tegenhangers, terwijl het snelheids-verschil minimaal is.

Met andere woorden, je merkt eigenlijk niks van het verschil in snelheid?
    Als dat zo is, dan koop ik een dezer dagen een 5400 exemplaar. Ik maak me namelijk ook een beetje zorgen om opmerkingen ergens in een ander forum over het geluid van de 7200 modellen.

Bijdrager
    –help

Gewoon lekker een 5400 RPM schijf erin lepelen, die dingen zijn tegenwoordig ook behoorlijk snel. Het verhaal over een 7200 RPM schijf wordt ook best wel overdreven dat ze zoveel sneller zijn, echt voor de nerds die de 1 ms sneller (denken te) merken …

Moderator
    unSOUND

De 7200 rpm modellen klinken vaak iets luider inderdaad, vaak hebben ze een iets metaliger klikgeluid dan hun 5400 rpm tegenhangers. In bijna alle gevallen merk je nul komma nul verschil met een snellere schijf. Vroeger, toen schijven nog geen cache hadden, en de leeskoppen een stuk trager waren, toen maakte het aantal rpm een verschil. Tegenwoordig echter doet de cache het meeste werk, waardoor het belang van het aantal rpm behoorlijk is gedaald.

Wat de snelheid betreft kan ik wel een link naar een paar oude tests geven die ik inmiddels al veel vaker heb gegeven:

200 MB vanaf de G5 naar de MacBook via Ethernet
    5400 rpm: 5 sec.
    7200 rpm: 4 sec.

200 MB dupliceren
    5400 rpm: 12 sec.
    7200 rpm: 10 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) importeren vanaf een andere HD
    5400 rpm: 101 sec.
    7200 rpm: 97 sec.

iPhoto: 634 foto’s ( 160 MB ) exporteren naar dezelfde HD
    5400 rpm: 19 sec.
    7200 rpm: 16 sec.

Opstarttijd vanaf indrukken powerknop tot een compleet bureaublad
    5400 rpm: 27 sec.
    7200 rpm: 24 sec.

”BareFeats”

The 7200rpm drives are the fastest, when empty… but if you have 74GB of data on each of the drives, the 4200rpm drive was actually faster. That’s because 74GB of data puts the 7200rpm drive at 80% capacity while the 200GB 4200rpm drive is only at 40% capacity

”BareFeats”

When we compared a 5400rpm 160GB drive with 148GB of data with the read/write speed of the 4200rpm 200GB drive with 148GB of data, the 4200rpm drive is running 23% faster at that point. So as the amount of data increases, the advantage of the larger capacity 4200rpm drive grows

Bijdrager
    sven-

Die laatste twee quotes zeggen eigenlijk niets, behalve dat een volle HD trager is dan een minder volle HD.

Meer interessante info daarover kun je op onderstaande pagina lezen:
    http://macperformanceguide.com/Storage-WhyYouNeedMoreThanYouNeed.html

Moderator
    unSOUND
    ”sven-“

Die laatste twee quotes zeggen eigenlijk niets, behalve dat een volle HD trager is dan een minder volle HD.

Die quote hoorde bij mijn eerdere post. In die tijd waren 7200 rpm schijven kleiner qua ruimte dan de 5400 en 4200 tegenhangers, en daar bleek dat het vaak verstandiger was om gewoon de grootste te pakken dan degene met de hoogste rpm.

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.