7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Portnull

SSD sinds enige tijd onwerkbaar traag

Ik heb de 500GB HDD van mijn ’11 MBP een half jaar geleden vervangen door een 500GB Samsung Evo 850, en ben tot enige tijd geleden erg tevreden geweest over de snelheid ervan.

Zo’n maand geleden begon ik de merken dat mijn MBP veel te regelmatig beachballt dan zou moeten. Simpele handelingen, zoals het Apple-menu aanklikken, Spotlight en “Openen met…” leverden allemaal secondenlange beachballs op.

Ik heb maar eens de proef op de som genomen en de SSD gekloond naar een externe SSD om het een en ander te kunnen testen. Hier wat opvallende zaken:

• Opstarten vanaf de interne SSD en vervolgens een SuperDuper-kloon maken naar een externe SSD was niet te doen. Na letterlijk vier uur was van de schijf nog niet de helft gekopieerd en lag de gemiddelde kopieersnelheid op zo’n 7MB/s.
    • Bij opstarten vanaf dezelfde SSD maar dan extern via USB, is de snelheid wél oke. Sterker nog: SuperDuper schreef met een whooping 100MB/s naar de externe SSD.
    • TRIM aan of uit maakte geen enkel verschil.
    • Ik las dit, waar zo’n beetje dezelfde symptomen worden beschreven als die ik zag, maar met de harddiskkabel leek op het oog niet aan de hand. Sterker nog, deze is anderhalf jaar geleden nog door LJS vervangen.

Mijn gevoel zegt dat het een hardwarematig iets is, maar het is niet de schrijf zelf, want extern is de snelheid prima.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad, en een oplossing gevonden?

Bijdrager
    fixar

Toch verdenk ik die kabel

Bijdrager
    McPim

Het is niet de schijf of de OS installatie blijkt uit je testen, dan zou ik net als Fixar ook denken dat er weinig overblijft als oorzaak behalve de SATA kabel of connector…

https://forums.macrumors.com/threads/sata-cable-problem-in-macbook-pros.1616970/

Bijdrager
    Portnull

Is een een manier om een SATA-kabel te checken zonder hem meteen te vervangen door een nieuwe? Is toch weer vierenhalf tientje.;-)

Bijdrager
    McPim

Ja, http://scsc-online.com/Scannerz.html schijnt dit te kunnen. Helaas alleen voor macOS Sierra en je hebt dan de niet-Lite versie nodig die vier dollar tientjes kost.. Daar schiet je qua kosten dus weinig mee op.

Bijdrager
    Portnull

Dank!:)

Misschien dat ik hem een keer loshaal en weer vastzet, om te kijken of er iéts aan verandering optreedt. Zo ja, dan weet ik dat de kabel weer aan vervanging toe is.

Bijdrager
    Portnull

Kabel vervangen, probleem verholpen!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.