15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Rudjes

SSD schijf werkt alleen extern

Beste,

Ik heb een macbook pro mid 2009 waar ik onlangs een ssd schijf heb ingeplaatst maar deze wil niet opstarten.

Ik heb de ssd schijf extern geformatteerd en El Capitan op gezet.

Als ik de ssd schijf er extern op plaats start deze zonder probleem op, echter als ik deze intern opstart wil hij niet opstarten.

De oude harde schijf heb ik ook nog liggen en deze doet het perfect, zowel extern als intern.

Wat zou hier een probleem kunnen zijn?

• Dit onderwerp is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    penseel

Opnieuw een kloon maken van je oude schijf naar de ssd en wel hiermee; https://bombich.com/

Bijdrager
    Rudjes

Heb net alles gekloond maar hij start nog steeds niet op.

Bijdrager
    Shmoo

Klinkt als een aansluitingsprobleem /kabeltje of verkeerde connector of zoiets.

Bijdrager
    Rudjes

Dat zou raar zijn omdat de oude harde schijf wel zonder problemen opstart als hij er intern inzit.

Heeft er nog iemand een idee?

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Night. Reden: Je kan je eigen bericht aanvullen via 'bewerk' uit het menu als je op je avatar klikt

Bijdrager
    T-sec

Ik zou de SSD nogmaals aan je Mac hangen, formatteren met Schijfhulp programma en middels Carbon Copy Cloner (CCC) een 100% clone van je HDD maken. Daarna HDD wisselen voor de SSD en weer proberen op te starten. Zo heb ik het altijd gedaan en werkte vlekkeloos.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  T-sec.

Bijdrager
    Rudjes

Ik heb de clone gemaakt met Carbon Copy Cloner.

Moderator
    Night

Je kunt een prachtige clone maken, maar als je SSD niet geformatteerd is als HFS+ (journaled) met GUID partitie-indeling, zal het nooit wat worden.

Bijdrager
    hans dorsman

Ik zou het volgende proberen:
    Installer de ssd intern en start op van de extreme schijf.
    Formatteer vervolgens de ssd met het schijfhulpprogramma en installeer OSX.

Bijdrager
    T-sec
    Night op 06 januari 2018

Je kunt een prachtige clone maken, maar als je SSD niet geformatteerd is als HFS+ (journaled) met GUID partitie-indeling, zal het nooit wat worden.

Als ik mij niet vergis doet CCC dit automatisch.

Bijdrager
    Rudjes

Het is opgelost. De ssd schijf die ik gebruikte krijgt niet genoeg werkspanning om op te kunnen starten dus ik moet een andere ssd schijf gaan halen. Toch bedankt allemaal.

Moderator
    Night

Dat is wel een héél vreemd probleem. Men mag verwachten dat alle SSD’s geschikt zouden zijn voor inbouw in redelijk moderne laptops. Maar wel fijn dat je erachter bent gekomen.

Zou je het merk en type van de niet-werkende SSD even kunnen posten, zodat toekomstige switchers weten welk merk ze niet moeten kopen.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Night.

Bijdrager
    Rudjes

Ik gebruikte een HyperX – Kingston 240gb, DC +5.0V 1A

Deze zou naar het schijnt niet genoeg werkspanning krijgen om te kunnen werken in een macbook pro mid 2009.

Moderator
    Night

Dank je wel.

Mijn Advies; voor MBP 2009 zijn de best bruikbare SSD’s (in volgorde van prijs/kwaliteit verhouding):
    • Samsung EVO of PRO serie
    • Cruxial M serie
    • OWC

Let wel op dat jouw MPB een SATA II is (3Gbps) machine is en alle nieuwe SSD’s minimaal SATA III (6Gbps) zijn. Houdt dus rekening met een lagere performance dan de producenten je willen doen geloven.

Bijdrager
    T-sec
    Night op 07 januari 2018

Dank je wel.

Mijn Advies; voor MBP 2009 zijn de best bruikbare SSD’s (in volgorde van prijs/kwaliteit verhouding):
    • Samsung EVO of PRO serie
    • Cruxial M serie
    • OWC

Let wel op dat jouw MPB een SATA II is (3Gbps) machine is en alle nieuwe SSD’s minimaal SATA III (6Gbps) zijn. Houdt dus rekening met een lagere performance dan de producenten je willen doen geloven.

Ik heb 3x de EVO ingebouwd en werkt perfect. Bij 2 oudere Macbooks met oudere OS X het progje Trim Enabler geinstalleerd.

En ondanks dat een SSD in een oudere Macbook niet zijn 100% snelheid kan halen is de vooruitgang erg goed merkbaar.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.