14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    timmehhh

SSD schijf in Macbook Pro early 2008 non-unibody

Hallo, ik heb niet veel verstand van hardware etc, ben handig genoeg om zelf een HDD te vervangen, maar er zijn zoveel namen en haken en ogen tijdens het googelen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Dus ik ben even hier opzoek naar een Apple Guru die me even kan helpen.

Ik heb een macbook pro uit 2008, model 3,1.
    DuoCore 2.2 Ghz,
    2GB geheugen, waar 6 van gemaakt gaat worden.

Ik wil hier een SSD schijf inzetten, bij voorkeur eentje van ca 500GB.

mijn vraag is heel simpel: Welke SSD schijven zijn geschikt?

Bijdrager
    BoniMacX
    Bijdrager
    iMad

EVO Samsung, snel, goeie prijs en betrouwbaar.

Bijdrager
    Nikita

De EVO is inderdaad een goeie keuze. Je hoeft niet te kijken naar de hoogste lees / schrijfsnelheden, want die haal je alleen met een SATA3 bus en je hebt in een 3,1 model een SATA1 bus zitten, wat dus de beperkende factor is. Snelheidswinst t.o.v. een HDD heb je sowieso wel, overigens.

Bijdrager
    computer space

Je hebt niks aan een SSD, want een SATA 1 poort. Sata 2 trekken SSD’s nog wel, maar bij SATA 1 krijgen ze vaak rare kuren.
    Koop een Scorpio Black 750GB. Die maxt je Sata 1 helemaal uit, lekker groot, lekker goedkoop, stil en bijna net zo zuinig (grote SSD’s gebruiken ook de nodige prik).
    Voor het geld van een 500GB SSD kan je beter een nieuwe computer kopen.

Bijdrager
    computer space
    BoniMacX op 15 december 2013

Google is effe, want je vraag is al een klassieker geworden intussen op Macfora.

Valt wel mee hoor, zoveel mensen proberen er geen SSD in een oudje te stoppen. Als je dan iets zinnigs wilt Googlen, google dan of de 500GB Evo betrouwbaar is in een Macbook met SATA 1 bij iemand die m langer dan een paar maanden gebruikt… Oef, dat is moeilijker zoeken…:)

Bijdrager
    TheBigZ
    timmehhh op 15 december 2013

Ik wil hier een SSD schijf inzetten, bij voorkeur eentje van ca 500GB. mijn vraag is heel simpel: Welke SSD schijven zijn geschikt?

Alternatief: zet er voor €90 een 1TB SSHD in.

Bijdrager
    timmehhh

Als ik het goed begrijp, kan een SATA III schijf dus wel in een SATA I, maar levert dit wel vaak problemen op?

Ik had ook weer gelezen dat je met een SSD schijf op SATA I, van ca 300 mb/s met een HDD naar 1,5 GB/s gaat waar de max dan 6 GB/s zou zijn. Klopt dat?

En hoeveel snelheidswinst levert het op itt een snelle HDD, zoals die scorpio black, of die seagate momentus die SSD en HDD is bijvoorbeeld? want die zijn wel lekker goedkoop en weet niet hoelang ik nog ga doen met dit oude beestje:)

Bijdrager
    Nic
    timmehhh op 15 december 2013

Als ik het goed begrijp, kan een SATA III schijf dus wel in een SATA I, maar levert dit wel vaak problemen op?

Ik had ook weer gelezen dat je met een SSD schijf op SATA I, van ca 300 mb/s met een HDD naar 1,5 GB/s gaat waar de max dan 6 GB/s zou zijn. Klopt dat?

En hoeveel snelheidswinst levert het op itt een snelle HDD, zoals die scorpio black, of die seagate momentus die SSD en HDD is bijvoorbeeld? want die zijn wel lekker goedkoop en weet niet hoelang ik nog ga doen met dit oude beestje:)

Op SATA-I zul je van zo’n 100MB/s met een 5400 rpm HDD naar 125MB/s gaan met een SSD.
    Realistische maximale snelheden voor de SATA-standaarden:
    · SATA-I: ca. 125 MB/s;
    · SATA-II: ca. 250 MB/s;
    · SATA-III: ca. 550 MB/s.

Websites als AnandTech en Ars Technica hebben hele goede en uitgebreide reviews over, en vergelijkingen tussen HDD’s, SSHD’s en SSD’s.
    Succes!

Bijdrager
    TheBigZ

SATA I: maximaal 150 MB/s
    SATA II: maximaal 300 MB/s
    SATA III: maximaal 600 MB/s

Het heeft dus weinig zin om een (hele snelle) SSD in een oudere Mac met SATA I te zetten.

Zo’n SSHD of een snelle HD levert je een vergelijkbare snelheidswinst op voor een fractie van de prijs van een SSD.

Bijdrager
    Nikita
    computer op 15 december 2013

Je hebt niks aan een SSD, want een SATA 1 poort. Sata 2 trekken SSD’s nog wel, maar bij SATA 1 krijgen ze vaak rare kuren..

Waar heb je die onzin vandaan? Ik heb genoeg PC’s en Macs een upgrade gegeven met een SSD op een SATA1 bus en die draaien allemaal als een zonnetje.

Bijdrager
    Maurits

Ik weet niet of SATA2 of 3 SSD’s slechter werken op SATA1, maar lijkt me niet aannemelijk.

Ik wil toevoegen dat door SATA1 de maximale data doorvoer niet veel hoger zal worden dan bij een HD (mits je HD een goede is, als het een oudere is zou 60 MB/s ook wel eens gebruikelijk kunnen zijn en dan is 125 MB/s wel hoger), maar vergeet niet dat SSD’s juist vooral uitblinken in ‘random read / write’ . Die zijn juist de soort acties die een HD gevoelsmatige traag laten lijken, dus ik voorspel dat je voor je gevoel een veel snellere Macbook overhoud, ondanks het niet bereiken van maximale MB’s bij het lezen/schrijven van grote files.

Het blijft een oudere macbook, dus denk goed na voor je er veel geld in gaat steken.

Bijdrager
    computer space

Ik heb een Mini 2009 voorzien van Scorpio Black, dus van 160GB 5400 toeren naar 750GB/7200 toeren, 16MB cache, en dat is een enorme stap vooruit. Booten ruim 2x zo snel, rond de 20 seconden en veel betere responstijd. Gezien de kleine investering zeer de moeite. En toch gewoon lekker veel ruimte.

Bijdrager
    TheBigZ
    mjsanders op 15 december 2013

Het blijft een oudere macbook, dus denk goed na voor je er veel geld in gaat steken.

+1. Spaar de centen voor een SSD voor je volgende Mac, en stop er nu een (SSHD of HD) schijf in van (minder dan) €90.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.