12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    berrygil

SSD Samsung T5 500gb als opstartschijf gebruiken

Heb een SamsunT5 500GB maar kan die niet partitioneren om te gebruiken als externe opstartschijf voor MacOS Mojave. Is dit wel mogelijk? en hoe doe ik het?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Gebruik in elk geval Carbon Copy Cloner om een bootable externe SSD bootable te maken. Ik heb bij iemand vorige week zo nog High Sierra op een externe SSD geïnstalleerd en het werkt perfect.

Bijdrager
    therocker

De SSD moet met GUID-partitie-indeling geformateerd worden, zo draait de T5 hier ook als opstartschijf (met High Sierra).

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Schijfhulpprogramma is wat onduidelijk geworden op dit punt. Je moet nu eerst in het venster op de knop “weergave” klikken en kiezen voor “toon alle apparaten” (i.p.v. “toon alleen volumes” wat de standaard instelling lijkt te zijn). Ik geloof dat je in vorige versies de apparaten sowieso zag.

Selecteer daarna het apparaat (dus de samsung T5) i.p.v. het volume. Pas dan kun je klikken op “wissen” en kiezen voor “Mac OS uitgebreid journaled” en het GUID partitie formaat.

Bijdrager
    goulashkanone

Denk er even aan dat wanneer  je Mojave installeert, er zich een probleem kan voordoen.

MacOS Mojave i.c.m. een externe USB schijf, zorgt bij veel gebruikers voor lange opstarttijden.

I.p.v. 30 seconden, duurt het nu ineens een minuut of 3.

https://discussions.apple.com/message/34234170?start=0&tstart=0

https://www.onemorething.nl/community/topic/mac-start-traag-op-na-installatie-mojave/#post-3228151

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  goulashkanone.

Bijdrager
    berrygil

Deze SamsungT5 (1,8″) is anders dan de gewone 2,5″ ssd, die kan ik wel partitioneren. Bij navraag aan de verkoper stelt hij dat deze T5 niet kan worden gebruikt als opstart in mac os.  Het lukt me niet niet deze T5 te partitioneren, wissen wel, maar er verandert weinig of niets aan de indeling van de SSD.

IK dacht dat ik een snelle externe opstarter zou kunnen maken.

Bijdrager
    feek

Je kan gewoon opstarten vanaf een Samsung T5 (lukt ik hier ook).

Heb je en recente Macbook met een T2 chip?

Zo ja, dan is het niet direct meer mogelijk om op te starten vanaf een externe USB. Dit kan je wijzigen door op de starten met Command (⌘)-R en daar toe te staan dat je een externe schijf mag gebruiken om op te starten!

zie Apple Support

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb hier de zelfde ssd en die is geformatteerd als opstart ssd. Heb je gedaan wat ik hierboven schreef? Want ik liep in eerste instantie tegen het zelfde “probleem”  totdat ik dus zag dat je de weergave van de linker kolom moest instellen op “toon alle apparaten”. Hieronder zie je wat ik zag toen ik de T5 selecteerde en op “wis” klikte. (maar de partitie knop had ik ook kunnen kiezen)

Na kikken op “wis” en vervolgens de Carbon Copy cloon terugzetten had ik een opstartbare SSD via de Thunderbolt c.q. USB-C connector.

Dat partitioneren c.q. wissen staat los van de beveiliging door een T2 chip. Je kunt dus wel een opstart SSD maken ook al heb je de T2 chip maar om er daadwerkelijk van te kunnen opstarten moet je de beveiligingsopties dus aanpassen zoals de link van feek dus laat zien.

Bijdrager
    berrygil

@hendrik:  inderdaad, dat had ik niet gezien, nu zal het wel moeten lukken, hoop ik.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Inmiddels werk ik al enkele dagen vanaf deze externe SSD en alles gaat een stuk sneller dan werken vanaf de interne HD want dat was hier een 5400 rpm drive. Toen Apple die 7200 ging vervangen voor een 5400 bij een instapmodel iMac vond ik dat een stap terug. Een iMac echter met een 1TB SSD was mij te duur dus vandaar deze oplossing die een besparing gaf van ±€600. Opstarten gaat een stuk sneller (en dan vooral de opstart onderdelen die in de balk rechtsboven komen) maar vooral programma’s zoals Photoshop starten veel sneller en bestanden waar je voorheen ‘even’ op moest wachten nemen nauwelijks tijd in beslag. De browser (Firefox) met twee vensters met elk tientallen tabs ging als de bliksem. Kopiëren gaat ook wel sneller maar alleen als dat dan naar een USB-3 drive is of natuurlijk een tweede SSD.

Ook las ik dat Samsung er in was geslaagd om te voorkomen dat er erg veel warmte ontstaat in de componenten. Dat lijkt te kloppen want na het maken van een eerste TM backup (±750 GB) wat al gauw een nachtje duurt was de behuizing gewoon lauw-warm.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Hendrik, werk jij met Mojave of High Sierra op je externe SSD?

Uit ervaring weet ik dat High Sierra snel opstart.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk met High Sierra. Ik kocht in jan. van dit jaar een nieuwe iMac met High Sierra. Op mijn oude Mac stond 10.9 dus ik heb geen ervaring met Mojave of de tussenliggende versies van het OS wat opstarttijden betreft.

Ik heb vandaag een realistische snelheidstest uitgevoerd. Daar kwam uit voort dat de SSD 2,5 keer sneller is dan een interne 5400 rpm HDD bij het schrijven of lezen van één groot bestand en 1,4 tot 4,4 keer zo snel bij het lezen resp. schrijven van een hoop kleine bestanden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.