16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    wdele

SSD & RAM in iMac 2011

Ik wil graag een SSD in mijn iMac uit 2011 zetten. Een clean install deed al veel gelukkig:)

Welke SSD raden jullie aan (128 GB), en welke tutorial is het beste? Ik heb er wel een nodig want ik ben niet zo heel handig met dit soort dingen;)

En als ik daar dan toch mee bezig ben, welke RAM kan er in de 2011 iMac? Op dit moment zit er 2 x 2 GB in en daar wil ik graag 4 x 2 GB van maken. (DDR3)

Alvast bedankt!

Bijdrager
    makasa

Daar zijn al veel items over. Samsung EVO is veel genoemd. Kingston geheugen voor Apple is ook een goede keuze. iFixit gewoon volgen voor de uitvoering.

Bijdrager
    wdele
    makasa op 04 oktober 2015

Daar zijn al veel items over. Samsung EVO is veel genoemd. Kingston geheugen voor Apple is ook een goede keuze. iFixit gewoon volgen voor de uitvoering.

Dank je, zou ik dan 2 x 4 GB kunnen doen?

Dan is het totaal 12 GB (huidige 4 GB (2 x 2) en 2 x 4 GB erbij)

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dat kan.
    2x8GB erbij kan ook. Dat is een stuk goedkoper per GB.

http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html

http://tweakers.net/pricewatch/291227/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m2a1333c9.html

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    wdele
    TheBigZ op 04 oktober 2015

Ja dat kan.
    2x8GB erbij kan ook. Dat is een stuk goedkoper per GB.

http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html

http://tweakers.net/pricewatch/291227/corsair-mac-memory-cmsa8gx3m2a1333c9.html%5B/quote%5D
    Bedankt voor de tip. Ik dacht echter dat de limiet voor mijn iMac 16 GB is..

Bijdrager
    TheBigZ

Nee er kan maximaal 4x8GB = 32GB in.

Bijdrager
    wdele
    TheBigZ op 04 oktober 2015

Nee er kan maximaal 4x8GB = 32GB in.

Ik zie het. Volgens Apple 16 GB, maar 32 GB in realiteit.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja, everymac.com of mactracker zijn goede plekken voor dit soort informatie.

Bijdrager
    mr_viking

Ik heb een 27″ uit 2011.
    Heb er 2 jr geleden een SSD bijgezet, en daarvoor al RAM.

Originele 4GB + 2x4GB. 4 slots vol 12GB. Let wel, meer ram is niet altijd beter, soms juist degradatie voor sommige taken!
    ik heb er toentertijd een 840 van Samsung bijgeprikt (achter de superdrive naast de originele 1TB HDD).

Je moet de juiste kabel hebben en goede dubbelzijdige tape.

Scherm voorzichtig loshalen! kabeltjes zijn fragiel, zorg dat je een compressor of busje lucht hebt.

Bijdrager
    TheBigZ
    mr_viking op 04 oktober 2015

Let wel, meer ram is niet altijd beter, soms juist degradatie voor sommige taken!

Kun je deze stelling onderbouwen? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Noem eens zo’n taak.

Bijdrager
    mr_viking

Bijdrager
    TheBigZ

Wel goed lezen svp. Dit artikel gaat erover in hoeverre één programma baat heeft bij meer geheugen. In de dagelijkse praktijk heeft iedereen meer dan één programma openstaan. Schakelen tussen die programma’s gaat vlotter met meer geheugen.

Conclusie.

Bij het merendeel van de uitgevoerde tests blijkt het niet heel veel uit te maken over hoeveel geheugen een systeem beschikt. Daarbij moeten we wel aantekenen dat we steeds één benchmark tegelijk draaiden. Wie veel programma’s continu heeft openstaan, profiteert wellicht meer van extra geheugencapaciteit.

Bijdrager
    Soulshaker

Het is sterk aan te raden om de SSD ofwel aan de ongebruikte sata poort te plaatsen (achter de optical drive) , Of extern via thunderbolt.
    Plaats je de SSD op de plaats waar de HDD zit zal de iMac blazen zoals in dit topic.

Bijdrager
    flierefluiter

Het blazen valt uiteindelijk makkelijk weer op te lossen (als je eenmaal weet hoe).

Persoonlijk ben ik blij dat ik geen losse schijf op mijn bureau heb liggen, maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  flierefluiter. Reden: typefout hersteld

Bijdrager
    wdele
    Soulshaker op 06 oktober 2015

Het is sterk aan te raden om de SSD ofwel aan de ongebruikte sata poort te plaatsen (achter de optical drive) , Of extern via thunderbolt.
    Plaats je de SSD op de plaats waar de HDD zit zal de iMac blazen zoals in dit topic.

Daar is software voor.;)

Bijdrager
    Soulshaker

Software zoals smc fancontrol ?
    Sorry ,. maar dat zijn maar lapmiddelen , workarrounds die het probleem niet oplossen.
    Je zet de fans op een vast rpm , echter als de imac heet staat zullen de fans niet meegaan.

daarbij heb je als voordeel dat je nog steeds over de interne harde schijf beschikt voor je data.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Soulshaker.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.