11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    appletick

SSD raakt in de war

Een MacBookPro mid 2012 gekocht met 10.7, 4GB ram en een harde schijf.

Ram heb ik verhoogd naar 8 en een ssd gekocht. Verder wil ik hem op HighSierra laten draaien.

Via target mode aan de iMac kun je helaas Sierra niet installeren.

Een oude harde schijf uit zijn behuizing gehaald en daar de ssd in gedaan en aan de iMac gehangen. Dan HS installer gedownload en geïnstalleerd op de ssd. Als ik de ssd in de laptop steek en opstart gaat dit nog. Wanneer ik dan de updates heb gedownload gaat het mis. Je komt in de Finder, maar ieder programma wil niet opstarten (Safari enz.).

Wanneer ik dan in Terminal via diskutil kijk zie ik dat hij een en al schijven aanmaakt, dus na disk1 en disk2 dat normaal is ook disk3 t/m disk 16 bijvoorbeeld.

Hierom heb ik een nieuwe sata kabel gekocht (ook geschikt voor ssd).

Om fris te beginnen de ssd met W10 terminal diskpart commando clean all gedaan en dan weer aan de iMac.

Helaas zelfde problemen. Ook een USB stick met installer gemaakt, maar ook dan dezelfde problemen.

Diverse pogingen gedaan, maar blijft problemen geven.

Wat doe ik verkeerd waardoor de structuur van die schijf steeds in de war raakt?

Bijdrager
    appletick

NB Recovery gaat niet. Krijg je steevast code 2006, ook als je bij installeren en/of opstarten je WiFi hebt ingevoerd en de boogjes zwart zijn en ook niet aan een ethernetkabel.

Pram reset e.d. heb ik ook uitgetest.

Journaled of APFS blijft ook hetzelfde verhaal.

Bijdrager
    TheBigZ

Welke SSD heb je gekocht?

Bijdrager
    appletick

Een Crucial MX500

Bijdrager
    hansman

Is de Crucial MX500 wel compatible met een Mac?

Bijdrager
    appletick

Tot nu toe heb ik nooit gehoord van ssd schijven die door een Mac niet aangestuurd zouden kunnen worden. Vroeger had je wel externe schijven die al ntfs geformatteerd waren ipv fat en dan stond er een stickertje op de doos dat ze direct te gebruiken waren voor een Mac.

ik zal eens googelen…

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je GPT als partitie-schema gekozen bij het wissen van de SSD?

Bijdrager
    appletick
    1. Clean all in Windows en dan exit dus dan is hij echt leeg. Bij het installeren kies ikdan voor guid

Moderator
    Night

GUID is goed.

Misschien ligt het toch aan bepaalde symlinks of rechten die eerst naar een “andere” disk wijzen, en nu ineens de interne disk blijkt.

Heb je het NVRAM en SMC ook al eens een reset gegeven?

Na de GUID instelling, heb je ook gekozen voor HFS+ (macOS extended) (Journaled)?

Link: http://www.applesupport247.com/blog/how-to-fix-apple-internet-recovery-mode-error-2006f/

Bijdrager
    appletick

Na een nieuwe poging werkte hij ineens weer. Wat kleine dingen ingesteld en de mail e.d.

Uitgezet en later op de dag weer aangezet en toen weer hetzelfde verhaal. Volgende dag weer aangezet om iets te testen en toen werkte alles weer zoals het hoort. Toen nagedacht wat nog meer random problemen kan geven. Één voor één oude en nieuwe geheugenbankjes getest. Bij eentje problemen (wel gewoon opstarten tot in de Finder), bij de rest geen problemen.

Bij defect bankje kon ik niet opstarten met D of R, gelijk foutcode 6002. Zonder dat bankje werkte het wel.

Opgelost dus. Allemaal bedankt voor het meedenken!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.