12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    llroyy

SSD plaatsen in Mac mini

Ik heb op verschillende site’s en forums gelezen hoe ik mijn hdd kan verwisselen met een SSD.
    Dat is mij duidelijk.

Nu is alleen mijn vraag, hoe krijg ik mijn apple software en al mijn bestanden op mijn nieuwe SSD?
    Ik heb geen CD voor de software en als ik het goed begrepen heb past in de mac mini maar 1 hdd dus kan ik ze niet tegelijk aansluiten?

Hoor graag of iemand een tutorial hiervoor heeft.

Het gaat om de mac mini medio 2011.

Bijdrager
    computer space

Ik zou m erbij zetten, niet i.p.v.
    En dan met schijfhulpprogramma de boel overzetten (schijfkopie). Dat is de snelste optie. Je moet dan wel booten vanaf de herstelpartitie.
    Makkelijkste is als je dit voor het inbouwen doet met een USB case (10€), bij mij zat een USB kabel bij de SSD, dat kan ook, dan weet je zeker dat het goed werkt voordat je gaat knutselen.

Voor de kabel, kijk op Ebay.

Oh, en laat het moederbord lekker zitten. Veel makkelijker. Dus GEEN video’s van iFixit en OWC kijken, daar wordt je alleen maar depressief van.

Bijdrager
    computer space

Deze is wel goed:

Bijdrager
    computer space

Zoiets:
    http://www.ebay.nl/itm/Mac-Mini-A1347-Server-add-Second-SSD-2ND-SATA-HD-Dual-hard-Drive-Flex-Cable-KIT-/121227690580
    Kijk even goed naar het A-nummer, er zijn er 2, een voor de bovenste en een voor de onderste bay. Ik weet niet of dit de goede is.
    Tools zitten erbij, alleen in 9 van de 10 gevallen mist de 2mm hex-sleutel. De grote torx van de 2 past ook, maar daar draai je de Airport grill schroeven snel mee lam. Pak als het even kan dus een 2mm inbussleutel erbij.

Bijdrager
    pruus

Waarom kloon je de HDD naar ssd? Dan ben je sneller klaar….Carbon Copy Cloner..

Bijdrager
    computer space

CCC kost geld, en Schijfkopie is precies hetzelfde. Enige voordeel van CCC is dat je vanaf een live systeem en incremental kunt klonen, dus zonder herstart naar de recovery partitie, en slechts de gewijzigde zaken. Hier niet zo relevant dus.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    Soulshaker

Je kan in jouw mac mini 2 schijven gebruiken. Of 1 schijf en 1 ssd .
    Volg dit filmpje maar

Maar pas op voor de connectors van de fan , en die van de Led+IR sensor.

Die zijn zo fragiel , er zijn al talloze gevallen bekent waar dit misliep.
    Ok , zonder ir sensor en status LED kan je mac werken . Zonder fan echter niet.

Voor een tweede schijf te plaatsen heb je nog dit nodig.

Bijdrager
    computer space

Die video van soulshaker dus NIET volgen. Recept voor een dode IR sensor, logic-board beschadiging en meer ellende.

Grappig steeds dat grijpen naar CCC en SuperDuper als Schijfhulpprogramma het ook kan.
    Als je het in geboote toestand wil doen, kun je ook gewoon het kloon-commando van Unix in de terminal geven.

Bijdrager
    mac1sc00l

Wil je alleen SSD, kan je de huidige schijf vervangen zonder wat te kopen. Is mij prima gelukt met de iFixit handleiding. Neem de tijd om connectors los te koppelen, rustig en voorzichtig dan breekt het lijntje ( en connector ) niet..

Bijdrager
    llroyy

Bedankt voor de reacties ik ga hiermee aan de slag!

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik weet niet of dat ik mijn vraag hier mag plaatsen, maar ik zocht naar SSD en trim op dit forum en ik kwam uit in dit topic.
    Ik heb zelf ook een aantal imac’s en een 2-tal mini’s voorzien van een SSD, maar moet ik nu trim installeren/inschakelen of is dat niet nodig?
    Ik zag het in deze topic nergens staan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.