10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    qazwsx

ssd overzetten naar identieke mac

Hoi,

Ik heb 2 (oudere) identieke macbooks (white unibody’s). In eentje zit een ssd en in de andere nog een harddisk. Omdat het scherm van de eerste niet meer zo goed is, wilde ik de ssd met alles erop en eraan (osx, files) omzetten.  Ik dacht dat dat wel zou werken.

Ondanks dat het identieke macbooks zijn krijg ik nu een mapje met vraagteken error. Is dat omdat de tweede macbook de ssd nog niet herkent? hoe kom ik nu verder om dit op te lossen?

Dank voor het medenken,

qaz

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Hoe heb je de schijf gekopieerd? Om een opstartbare kloon te maken heb je software nodig zoals Carbon Copy Cloner of SuperDuper.

Bijdrager
    qazwsx

Ik heb hem niet gekopieerd. De SSD werkte goed met osx en alles erop eraan op machine 1. Toen ik deze schijf in identieke machine 2 plaatste, zag deze hem niet (knipperend file mapje met vraagteken op het scherm).

Bijdrager
    Jeddes

iid even checken dat de kabeltjes alleen goed aangesloten zitten, dat is vaak het euvel.

Bijdrager
    qazwsx

ok, zal de kabels nog eens goed aandrukken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat als je opstart met de ⌥-toets ingedrukt? Je krijgt dan een lijstje met alle beschikbare schijven en kunt kiezen welke je wilt gebruiken. Wat ik namelijk vermoed dat er aan de hand is, is dat de computer zoekt naar de schijf waarvan hij de vorige keer opgestart is, en die is er niet meer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat klopt Jakko, dat is zeer waarschijnlijk het probleem.

Door nu op te starten i.c.m. de option toets kun je de correcte schijf kiezen en daarna nog eens verifiëren in systeemvoorkeuren. (Anders gaat het daarna vermoed ik weer mis want met option-herstart kies je een opstartschijf namelijk tijdelijk.)

Bijdrager
    qazwsx

ok, ga ik doen. Eerst langs de macstore om het firmware wachtwoord te resetten:-(

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>qazwsx op 5 maart 2019 om 21:54</p>
    ok, ga ik doen. Eerst langs de macstore om het firmware wachtwoord te resetten:-(

Volgens mij zijn die witte Unibody Macbooks zo oud dat je daar niet voor langs Apple hoeft… Als je even een van de twee geheugenbalkjes verwijdert dan kun je daarmee het firmware password disablen.  Als ik het me goed herinner (Vintage stuff)…..Ik zoek even een linkje voor je:

Tadaa: http://osxdaily.com/2009/10/19/bypass-mac-firmware-password/

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ok, ga ik doen. Eerst langs de macstore om het firmware wachtwoord te resetten

Als je een firmware password hebt kan je niet vanaf een ander volume opstarten, dat is precies het hele idee. Al krijg je dan geen vraagteken maar een password prompt met een slot erboven.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.