19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Ezra

SSD of RAM upgrade in 2010 MacBook?

Ik heb een 13 inch MacBook uit 2010, met een 500 GB HDD en 2 GB RAM, en ik begin langzamerhand toch wat problemen tegen te komen. De laptop begint verschrikkelijk traag te doen en ik ben ondertussen van Microsoft Word overgestapt naar Google Drive omdat documenten openen met Word ongeveer 5 minuten duurde. Bovendien zijn webpagina’s en andere progamma’s ook erg sloom.

Ik wil dus de snelheid van mijn MacBook upgraden. Ik zit alleen met een klein budgetje (€50, als het kan minder). Ik heb wel enkele SSDs gevonden maar ik vraag me af ze het waard zijn. Daarentegen kan ik wel zo’n 8 gb RAM in mijn MacBookje plempen voor hetzelfde geld. Zal een upgrade van 6 GB RAM een groot (positief) effect hebben op de snelheid van mijn laptop of moet ik echt aan de SSD?

Bijdrager
    makoe

Je zal het grootste effect merken als je een SSD plaatst. Extra ram merk je vooral als je meer tegelijk doet.
    Maar zoals je omschrijft over Word bestanden….SSD.

Bijdrager
    J-P-H

Met 2gb ram heb je echt een probleem.
    De combinatie meer ram + ssd is natuurlijk een feest. Maar in ieder geval beginnen met RAM, om standaard software te kunnen draaien.

Bijdrager
    Shmoo

Beide vervangen anders moet je er niet eens aan beginnen.

Met alleen 2GB RAM ga je nog geen deuk in een pakje boter duwen en met alleen RAM upgrade kom je ook nergens vanwege de traagheid van zo’n oude HDD i.c.m. oudere specs.

Bijdrager
    makoe

Had de 2gb over het hoofd gezien. Dat is te weinig.
    Dus meer RAM is zeker aan te raden. Door de hdd zal het echter nog niet heel snel aanvoelen maar wel beter werkbaar dan de 2gb.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik heb een 13 inch MacBook uit 2010, met een 500 GB HDD en 2 GB RAM, … Ik wil dus de snelheid van mijn MacBook upgraden. Ik zit alleen met een klein budgetje (€50, als het kan minder).

Begin eerst met 8GB geheugen te plaatsen. Dat past in je budget.
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html

Daarna kun je verder sparen voor een SSD.

Bijdrager
    Brombeer

Begin eerst met 8GB geheugen te plaatsen. Dat past in je budget.
    http://tweakers.net/pricewatch/284657/corsair-cmsa8gx3m2a1066c7.html%5B/quote%5DWaarom 2x4GB als een mid 2010 bookje ook 2x8GB ondersteunt en ezra dus ook 1x8GB er in kan stoppen en dan 9 GB heeft?
    De officiële opgave van Apple is weliswaar 4GB (2×2), maar dat is na juli 2011 nooit meer bijgewerkt. Volgens de MacTracker kan er in de praktijk 16 GB (als 2×8) in.

Bijdrager
    rbsoen

Ik zit hier te werken op een Macbook uit 2008. 8GB geheugen en een SSD van 250GB. Word gebruik ik niet en bij sommige flash sites gaat de ventilator wel draaien maar verder geet het ding als een speer. En dat met Mac OS X 10.11.3. Zelfs met Lightroom is nog redelijk te werken. Niet supersnel, dat wel. Zeker de moeite waard om een upgrade te doen dus.

Bijdrager
    makasa

Ik heb nog een mbp 2007 met 4Gb en SSD in gebruik met EC. Photoshop gebruik ik daarop en dat werkt ook nog best goed.

Bijdrager
    Frank

Heb vandaag mijn HDD vervangen door een SSD en 4 Gb ram vervangen door 8 Gb. Mijn macbook pro 2011 was echt heel traag geworden en gaat nu weer als de brandweer!
    Het setje ram (corsair) koste ongeveer 40 € dus dat past we binnen budget.

Ik denken dat de SSD de snelheid nog meer bevordert. Wellicht is het een optie om een SSD met een kleiner geheugen, bv 250gb, te plaatsen. Dat scheelt weer in de kosten.

Anoniem

De regel voor oude hardware is idd. eerst een SSD, en dan pas extra RAM.

Bijdrager
    trabant

Niet helemaal zo, Zakske.
    Bij langzaam opstarten: SSD
    bij strandballende programma’s: meer RAM.

Waarbij geheugenreepjes wel een stuk makkelijker te verwisselen zijn dan een harddisk en in de pre-SSD-tijd had meer geheugen doorgaans meer effect dan een snellere schijf.

Bijdrager
    Shmoo

Trouwens is dat Flash gedoe wat Apple in de laptops stopt zoveel sneller dan de gebruikelijke SATA SSD schijven?

Ik zie bij leessnelheid 2400 staan tegen 540

Bijdrager
    Martijn van Tillo

@Schmoo,

Apple gebruikt in nieuwe Mac’s AHCI Flash dingetjes via een 8.0 GT/s PCIe x4 poort. Deze gaan wel een stuk sneller.

De MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) heeft een SATA-300 poort. In de praktijk zal de snelheid schijven rond de 220 liggen en de lees snelheid rond de 260. Het maakt de Mac wel heel veel sneller dan de standaard interne schijf, welke in praktijk gemiddeld 80/80 haalt.

@ezra, 2GB Ram is weinig afhankelijk wat je met de Mac doet. 4GB Ram zal zeer waarschijnlijk genoeg zijn. Wanneer dit genoeg is, dan zal de Mac niet sneller draaien wanneer je 8GB Ram in totaal plaats. Ram is een beperkende factor. Dus te weinig vertraagd de boel, maar meer dan genoeg zal de Mac niet versnellen.

Bijdrager
    Touti

Ik heb een 15 inch MacBook pro uit 2010 met 2*4 GB intern geheugen. Ik wil er een 1TB SSD voor gaan aanschaffen, heeft iemand suggestie welke SSD dat het best kan worden, anno 2016?

Bijdrager
    Dommel

Met een 2010 Macbook Pro hoef je niet de duurste SSD aan te schaffen omdat deze een Sata3 kabel heeft volgens mij.

Zie hier voor een lijst met ssd’s

Bijdrager
    Soulshaker

Neen , een sata II met 3.0Gb/s:)
    Met deze sandisk heb ik goede ervaringen

http://tweakers.net/pricewatch/482091/sandisk-ssd-plus-480gb.html

Ook de 850 evo reeks is goed (en 5 jaar garantie)

Bijdrager
    Touti

Het is de Samsung 1TB 850 EVO geworden, werkt prima! Dank voor de info.
    T

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.