18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    ceroik

SSD niet bootable, wel herkend

Dag,

ik probeer mijn MacBook Pro uit mid 2012 te upgraden met een Samsung 860 EVO 1TB SSD-kaart. Ik heb keurig een backup gemaakt, HDD vervangen voor SSD en start op in Recovery Mode. Daar wordt de schijf gevonden en kan ik ‘m formatteren naar ieder gewenst format (ik kies APFS, maar ook ‘Mac OS journaled’ geeft hetzelfde resultaat).

Daarna ga ik Catalina installeren: het downloaden lukt en de laptop herstart. Hier gaat het mis, want de SSD wordt niet meer herkend en de laptop kiest meteen voor Internet Recovery en daar stopt alles al op het moment dat er verbinding is met het internet.

Er is niets defect (aldus schijf-ehbo). Wie weet raad?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je het partitieschema gecontroleerd?

Dat moet GPT zijn.

Guid Partition Table.

Bijdrager
    GoeieDag

Een schijf wissen voor Mac

En dan de alinea ‘De partitie-indeling (het schema) van een schijf wijzigen

Bijdrager
    ceroik

<p class=”cite”>TheBigZ op 29 maart 2020 om 08:20</p>
    Heb je het partitieschema gecontroleerd?

Dat moet GPT zijn.

Guid Partition Table.

Ja partitieschema is GUID.

Bijdrager
    ceroik

Als ik de Time Machine-kopie terugzet op de SSD wordt ‘ie ineens wel herkend als opstartschijf, maar na selecteren krijg ik een verbodsbord en start wederom de Internet Recovery.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    ceroik

<p class=”cite”>TheBigZ op 29 maart 2020 om 12:40</p>
    Iets met SATA kabels, geloof ik.

https://www.ifixit.com/Answers/View/467914/New+SSD+won’t+boot+my+2011+15%22+MacBook+Pro

SATA-kabel is recent genoeg (6 GB/s) en aangezien de schijf wel herkend wordt en oude HDD wel werkt betwijfel ik dat ‘ie stuk is.

Moderator
    Night

Als je de schijf met dezelfde SATA kabel kan formatteren in ieder gewenste format en je de schijf kan zien in TimeMachine etc., duidt er normaal gesproken inderdaad wel op dat er met de kabel niets aan de hand is.

Kan je – nadat je macOS heb geïnstalleerd – opstarten met de alt (⌥) toets ingedrukt gehouden? Kan je daarbij kiezen voor de SSD om op te starten?

Bijdrager
    ceroik

<p class=”cite”>Night op 29 maart 2020 om 15:21</p>
    Als je de schijf met dezelfde SATA kabel kan formatteren in ieder gewenste format en je de schijf kan zien in TimeMachine etc., duidt er normaal gesproken inderdaad wel op dat er met de kabel niets aan de hand is.

Kan je – nadat je macOS heb geïnstalleerd – opstarten met de alt (⌥) toets ingedrukt gehouden? Kan je daarbij kiezen voor de SSD om op te starten?

<p class=”cite”>
    Night op 29 maart 2020 om 15:21</p>

Deze ga ik zometeen proberen, heb nu eerst geprobeerd een bootbare Catalina-installatie te maken. Kijken wat dat oplevert.

Moderator
    Night

Dat gaat heel gemakkelijk door eerst de installer te downloaden bij Apple en daarna een bootable USB stick (of harddisk partitie) te maken met DiskmakerX

Bijdrager
    ceroik

<p class=”cite”>Night op 29 maart 2020 om 16:21</p>
    Dat gaat heel gemakkelijk door eerst de installer te downloaden bij Apple en daarna een bootable USB stick (of harddisk partitie) te maken met DiskmakerX

Bootbare schijf maken is gelukt, installeren lukt niet. “Er heeft zich een interne fout voorgedaan bij het voorbereiden van het volume voor conversie naar APFS.” Ok kan gebeuren, dan formatteer ik zelf wel naar APFS toch?

Ok super, dat gaat even echt heel goed, tot iets over de helft van het laadbalkje. Dan zegt ‘ie namelijk “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voer de app opnieuw uit.”

Formatteren gaat daarna niet meer in hetzelfde Recovery systeem, dat moet via Internet Recovery. Ik zie wel dat er voor 8+ GB aan data geschreven is op de SSD, dus dat werkt wel gewoon.

Ik begin te vermoeden dat ik gewoon een defecte SSD ontvangen heb.

Bijdrager
    ceroik

Ik ga kijken wat er gebeurt als ik hetzelfde probeer met El Capitan.

Bijdrager
    GoeieDag

Kun je ‘m niet even aan zo’n SATA-USB kabeltje hangen, en er als een externe schijf (aan een andere Mac) mee aan de gang gaan? Zo doe ik het iig altijd.

Bijdrager
    ceroik

<p class=”cite”>GoeieDag op 29 maart 2020 om 16:48</p>
    Kun je ‘m niet even aan zo’n SATA-USB kabeltje hangen, en er als een externe schijf (aan een andere Mac) mee aan de gang gaan? Zo doe ik het iig altijd.

SATA-USB heb ik niet, moet ik even ergens zien te regelen dan.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    ceroik

Met een USB-SATA is het inmiddels gelukt om de boel werkzaam te krijgen, maar na het monteren in de laptop werkt het weer niet. Dus waarschijnlijk toch de SATA-kabel aan de binnenkant beschadigd. Die maar eens vervangen dan. Bedankt in elk geval voor de hulp, het werkt nu op z’n minst!

Bijdrager
    TheBigZ

(y)

Moderator
    Night

Toch een vreemd verhaal. Een defecte kabel zou het gewoon wel óf niet moeten werken, niet half. Maar inderdaad, misschien een heel klein breukje dat ergens halverwege je actie een storing veroorzaakt. Gelukkig kom je er nu achter… 🤔

Hou ons ff op de hoogte of alles weer goed werkt als je de SATA flatcable hebt vervangen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.