27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    spacekees

SSD met Macbook

Hallo,

Ik heb een Macbook white late 2009 en zou graag mijn hdd vervangen door een ssd, is dit mogelijk? En welke SSD zal ik dan nemen? Hoeft niet al te groot want heb nog een externe harde schijf waar ik mijn media op zet.

Alvast bedankt

Bijdrager
    AppleStef
    Bijdrager
    spacekees

Heb geen zin om heel al de pagina’s af te gaan om te zoeken naar een antwoord.

Bijdrager
    jgmkoster

Dan moet je het laten….

Bijdrager
    Froggle

“Geen zin.” Pfff.. Geen motivatie. Geen antwoord.

Bijdrager
    Hansi2124

Tsja, als wij het voor je moeten uitpluizen en jij hebt daar zelf totaal geen zin in, dan ben je normaal gesproken hier aan het verkeerde adres.
    Daarom raad ik je ook aan om je houding in deze te verbeteren, anders krijg je echt niet de hulp die je zou willen……..

Bijdrager
    Mich

Ik kan hem anders ook wel begrijpen hoor, als je je antwoord moet gaan zoeken in een topic van enkele pagina’s lang. Dan ben je wel ff bezig.

Maar in algemeen is het wel waar, via google kom je ook al heel wat te weten.

Moderator
    unSOUND
    alpaca op 16 mei 2012

Ik kan hem anders ook wel begrijpen hoor, als je je antwoord moet gaan zoeken in een topic van enkele pagina\’s lang. Dan ben je wel ff bezig.

Maar je leert wel gelijk 2 dingen die je in het dagelijks leven nog heel veel voordeel kunnen opleveren : Zelfredzaamheid en geduld.

Bijdrager
    MichaelB

Beetje hoog van de toren allemaal jongens…

Als je dit op een project flikt waar ik werk dan word ik pissig.

Regel 1. je vraagt eerst iemand anders of die een oplossing heeft
    Regel 2. je vraagt of iemand iemand anders kent die een oplossing heeft
    Regel 3. ga zelf zoeken.

Met deze regels bespaar je bergen tijd.

Als je iets wil leren dan stel je deze vraag op voorhand al niet, want dan zoek je het zelf al uit.

@Spacekees
    Iedere Samsung 830 kan ik je van harte aanbevelen. Ik gebruik deze al enige tijd in mijn MBP van midden 2009 (versie 5,5).

Bijdrager
    robert1970

Wat een onzin MichaelB.
    EERST zelf naar een oplossing zoeken. Lukt het niet, ga dan iemand vragen die je kan helpen.
    Als alle problemen voor je opgelost worden en je hoeft er niets voor te doen, leer je niks en je hebt dan ook totaal geen vermogen om na te denken en naar een oplossing te zoeken.

Bijdrager
    Mich

Eerst naar een oplossing zoeken.

Als je zelf zoekt kom je altijd op de oplossing uit hoor, de vraag is alleen hoeveel tijd je er kan insteken.

Als je van mening bent dat je eerst zelf moet zoeken dan heeft dit forum eigenlijk geen nut.

Bijdrager
    MichaelB

@robert1970

Onzin?

Jij stelt nooit vragen overdag?

– wordt het mooi weer vandaag? (zoek zelf maar op internet)
    – hoe laat gaan we ook alweer naar X? (kijk zelf maar in je agenda)
    – waar is mijn X? (haal zelf het huis maar overhoop)

Als je alles altijd eerst zelf uit moet zoeken, dan wordt het allemaal wel erg lastig (en irritant).

Ik weet zeker dat meerdere personen in dit topic METEEN een antwoord klaar hebben wat korter is dan iemand te verwijzen naar een topic.

Verwijzen jullie je ouders ook naar een forum met 100’en posts als ze een antwoord vragen waarop jullie zelf een antwoord hebben?

Moderator
    unSOUND
    MichaelB op 16 mei 2012

Jij stelt nooit vragen overdag?

Niet als ik zelf het antwoord kan vinden door mijn best te doen. Mijn baas moedigt dat ook aan. Het is goed voor je ontwikkeling om zelf dingen uit te zoeken, evenals voor je zelfbeeld. Als je voor alles naar anderen stapt blijf je afhankelijk, en blijf je twijfelen aan je eigen kunnen.

MichaelB op 16 mei 2012

Verwijzen jullie je ouders ook naar een forum met 100\’en posts als ze een antwoord vragen waarop jullie zelf een antwoord hebben?

Mijn ouders hebben mij deze levenswijze ook geleerd, als ik als kind vroeg waar mijn bal was, werd ik gelijk gewezen op dat ik hem zelf kon vinden, als ik mijn eigen stappen na ging. En ik vond hem dan ook altijd zelf weer. Mijn ouders stellen mij dan ook zelden vragen, ook niet over Macs of andere electronica die hun toch soms te boven gaat. Ze weten zelf ook bijna alles te vinden door Google en zoekfuncties van fora. Mijn vader komt hier al jaren voor zijn Mac problemen, zonder één post geschreven te hebben, hij haalt al zijn kennis en antwoorden door zelf te zoeken. En daar is hij ( terecht ) best trots op.

Bijdrager
    robert1970

Precies UnSOUND, dat probeerde ik ook te vertellen.
    Het geeft juist dan ook voldoening dat je zelf een probleem hebt opgelost.
    Natuurlijk stel ik ook vragen en dat is ook helemaal niet erg.
    Maar ik probeer er eerst zelf uit te komen. Mocht dat dan niet lukken, dan kan je hulp gaan zoeken.

Bijdrager
    whispering

Zelf zoeken en inzicht krijgen in wat het probleem is kan geen kwaad.
    Hoe kun je zonder kennis van zaken beoordelen of de oplossingen die aangereikt worden ook voor jou DE oplossing is.

Bijdrager
    spacekees

Ik heb ook al gezocht maar kon het niet precies vinden. Kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. En ik dacht dat er wel mensen op het forum zijn die er verstand van hebben dus vroeg ik het hier.

Bijdrager
    AppleStef
    spacekees op 16 mei 2012

is dit mogelijk?

Ja. Je hebt wel ‘maar’ een SATA ll aansluiting, dus als je een SATA lll SSD koopt dan haal je niet de volledige snelheid dat de SSD kan leveren.

Bijdrager
    spacekees

Is het verschil dan groot tussen mijn huidige HDD en een SSD?

Bijdrager
    AppleStef

Een 5400 rpm 2,5″ HD heeft ongeveer read/write snelheden van 60-80 MB/s en een SATA ll SSD heeft ongeveer read/write snelheden van 275 MB/s (hangt natuurlijk af van de SSD/HD).

Of je het verschil in praktijk gaat merken hangt ervan af wat je met je MacBook doet.

Bijdrager
    SunKeeper

Waarschijnlijk niet heel veel, maar opstarten van OS X en programma’s zou wel zomaar 2 x zo snel kunnen gaan (in praktijk gezien, benchmarks geven een groter verschil). Ligt er weer aan hoe vaak je dat doet of wilt doen.

Overigens kun je het best naar een SATAII-SSD zoeken, (als ze er nog zijn) die zijn vaak wat goedkoper dan de (nieuwere) SATAIII-modellen.

Bijdrager
    MacKeessie

Bijdrager
    MacKeessie

Vorig jaar heb ik in mijn Macbook 2009 de HD vervangen door een SSD, OCZ Agility 3 – 60Gb ( nu €66,-) en in de optibay de originele HD geplaatst. Werkt super. Enorm veel snelheidswinst .
    Als je de DVD drive ( Optibay) niet wil opofferen kan je ook een OCZ Agility 3 – 120GB kopen voor € 98,- bij Mycom. Montage is simpel.

Bijdrager
    MichaelB

@unSOUND & @ robert1970

Gelukkig zijn er meerdere mensen die wel een antwoord geven.

Waar het mij om gaat is: iemand stelt een eenvoudige vraag waar jullie het antwoord in 2-3 zinnen op kunnen geven, maar dan verwijzen jullie deze persoon naar een topic met 100’en posts.
    Aan mijn posts besteden jullie meer tijd, dan dat het antwoord op de initiële vraag gekost zou hebben…

Soms is zelf laten uitzoeken het beste, maar als iemand een eenvoudige vraag heeft en ik heb het antwoord, dan krijgt deze persoon dat antwoord ook en verwijs ik deze niet naar een encyclopedie waar ook alles in staat.

Jullie snappen best wat ik bedoel.

En nu weer on-topic, mijn mening is duidelijk.

Bijdrager
    MBPuser

Ik denk dat je dat ff anders moet bekijken. Je hebt helemaal gelijk, kleine moeite om je even een gewoon antwoord te geven. Maar als je het over een langere periode bekijkt heeft een mod geen andere keus dan je vraag te verplaatsen/door te verwijzen omdat je anders na een jaar 100 topics hebt die over het zelfde gaan. Ik weet zeker dat als je vraag in het goede topic dropt de mods vooraan staan je een goed advies te geven.

Moderator
    unSOUND

Wat MBPuser dus zegt…:smile:

Bijdrager
    robert1970

Of de zoekfunctie gebruiken. Tja, je moet dan wel weer enorm veel pagina’s aan tekst doorlezen en daar had @speeskees geen zin in. :slant:

Bijdrager
    iep
    MichaelB op 16 mei 2012

Beetje hoog van de toren allemaal jongens…

Als je dit op een project flikt waar ik werk dan word ik pissig.

Regel 1. je vraagt eerst iemand anders of die een oplossing heeft
    Regel 2. je vraagt of iemand iemand anders kent die een oplossing heeft
    Regel 3. ga zelf zoeken.

Met deze regels bespaar je bergen tijd.

Mits je ze in omgekeerde volgorde toepast ja. Waarom? Omdat je collega’s aan het werk zijn en jij ook. Als je dan op elkaar moet wachten voor een antwoord kost dat enorm veel tijd. Tijd waarin je vaak makkelijk zelf al het antwoord kunt vinden. Buiten dat voorkomt het enorme irritatie bij je collega’s en de reputatie van “hij weet niks, moet alles eerst vragen”. Dat laatste is dodelijk want dat zorgt ervoor dat je als 1 van de eerste het bedrijf uit gegooid wordt wanneer er mensen ontslagen moeten worden. Het is ook niet in je voordeel bij een contractverlenging. Men heeft meer aan iemand die zelfstandig is. Dat betekent ook dat je weet wanneer je op moet houden met zoeken trouwens. Je kunt stad en land wel afspeuren maar als een collega vragen sneller kan zijn moet je dat vooral niet nalaten.

In dit geval is het topic een handig startpunt. De topicstart bevat waardevolle informatie die doorgenomen kan worden waarna er weer allerlei andere vragen op kunnen borrelen en die dan weer hier gesteld kunnen worden. De laatste paar posts in dat topic zijn ook behulpzaam omdat ze de meest actuele informatie bevatten. Dat is hetzelfde trucje die in het bedrijfsleven en door docenten wordt toegepast. Het lezen van het gehele topic/document is 1 van de domste dingen die je kunt doen. Dat is tijdverkwisten. Iemand die z’n tijd goed indeelt leest dan ook zeer selectief door dingen heen en probeert er de informatie uit te filteren waar hij naar op zoek is. Iemand die dit trucje meester is bespaart veel tijd en veel frustratie.

Afgezien hiervan gaat het om de houding van iemand. Het komt veel te vaak voor dat men op fora allerlei dingen van een ander eist. Het is een vrijwillig gebeuren dus een beetje respect en dankbaarheid mag wel. Iemand die bij voorbaat al roept dat ie ergens geen zin in heeft geeft een hele negatieve houding van respectloosheid en pure ondankbaarheid af. Uitermate arrogante houding waar menigeen van walgt. Niemand wil zo’n iemand nog helpen. Dus ook vanuit dit opzicht is het van belang dat je zelf al wat initiatief laat zien. Jij hebt het probleem/vraag en jij bent dan ook afhankelijk van de ander. Niet andersom! De ander beledigen is dan niet bepaald slim want daardoor blijft je probleem onopgelost en je vraag onbeantwoord. Dat verschijnsel zie je hier nu ook en dat heeft ook niets te maken met het geven van een link naar een topic. Mensen weigeren te helpen omdat de TS uitermate arrogant reageert. Hij had het anders kunnen doen door te vragen vanaf waar hij dat topic het beste kan gaan lezen omdat de volledige 100 pagina’s wel erg veel zijn. Dan toont diegene initiatief en is er ook weer bereidwilligheid om diegene verder te helpen.

De TS zelf blaast hoog van de toren en heeft het er nu zelf naar gemaakt. Hopelijk is dit een wijze les voor hem en pakt hij het voortaan wat handiger aan.

Iedere Samsung 830 kan ik je van harte aanbevelen. Ik gebruik deze al enige tijd in mijn MBP van midden 2009 (versie 5,5).

Qua performance zeker maar qua firmware updates eigenlijk niet…als het een Mac betreft. Die firmware updates kun je alleen vanuit een Windows omgeving installeren. Dat wil met een Windows machine maar ook wel met een Windows bootdisk. Je hebt er wel een .NET omgeving voor nodig als ik het goed heb. Als je problemen hebt met de ssd is een firmware update vaak nog wel een goed startpunt voor een oplossing. In de praktijk betekent dat het uitbouwen van de ssd om ‘m in een Windows machine te zetten zodat je de firmware kunt updaten. De Crucial M4 heeft het iets beter voor elkaar in dit opzicht maar de performance is helaas weer wat minder. Hij is dan wel weer iets goedkoper.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.