27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    lennardfa

ssd MacBook

Ik heb een MacBook white unibody late 2009.
    Ik heb die een weekje terug extra ram gegeven en was nu van plan een ssd er in te doen
    Kunnen alle ssd’s er is in? Ik denk dat ik tussen de 120/200 GB genoeg heb.
    En het verschil tussen ATA en SATA wat is dat? ATA schijven zijn langzamer toch
    En een andere aansluiting.

Inactief
    Anoniem

Elke 2.5″ notebook SATA II – 3.0 Gb/s SSD past erin.

Bijdrager
    lennardfa

Dus als ik een ssd 2,5″ met een SATA koop past die er in.
    Bedankt

Bijdrager
    SunKeeper

Stukje geschiedenis: ATA betekent Advanced Technology Attachment, dat wordt al wel zo’n twintig jaar gebruikt voor harde schijven, optische spelers en nu ook SSD’s.
    De S van SATA staat voor Serial, wat een manier van aansluiten is. Tot tien jaar geleden werd altijd PATA gebruikt, Parallel.

SSD’s zijn overigens in de huidige markt alleen nog maar in 2,5”-formaat en met SATA verkrijgbaar. Daar kun je je dus niet in vergissen en in je Mac kan ook gewoon iedere SSD. Samsung en Crucial staan het best bekend, maar ook Kingston, Corsair, Sandisk, OCZ e.d. werkt gewoon.

Bijdrager
    penseel

Pata ssd bestaan ook dus je kan je vergissen, http://www.transcend-info.com/Products/No-418

Bijdrager
    computer space

Wat wil je ermee doen? Neem of goedkoopste Kingston SSD Now V300, of als je veel ruimte wilt WD Black 750GB HD, die nut ook bijna hele bandbreedte sata 3 poort uit, en bij grote sequentiele write zoals 100gb films kopieren zelfs sneller dan bijv samsung 840. 240gb ssd en 750gb hd beide zo’n 70€

Bijdrager
    SunKeeper
    penseel op 25 januari 2016

Pata sed bestaan ook dus je kan je vergissen, http://www.transcend-info.com/Products/No-418 <>

Dat weet ik wel, maar met een simpele zoekactie komen die niet zomaar naar voren. Ik leg alleen de betekenis van de naam uit en dat ATA op zich meerdere dingen kunnen zijn en SATA specifieker is.

Bijdrager
    lennardfa

omdat ik een vrij oude macbook heb en die dus ook wat minder snel aan het worden is kwam ik al snel bij een ssd.
    en ik heb niet veel geheugen nodig want heb een externe schijf van 1tb.
    ik doe op mijn macbook niet veel bijzonders, word, pages, safari en een beetje de standaard dingen.
    alleen merk dat alles soms zo traag kan zijn en het opstarten van apps en de macbook aanzetten.

Bijdrager
    ikkezelluf

Vorige week de Macbook Pro late 2008 van mijn zoon een update gegeven. O.a. een Samsung SVO 850 van 250 GB geplaatst. Scheelt enorm, Samsung kost ergens rond de 90-100 euro.

Bijdrager
    lennardfa

intel ssd 320 160gb. ik denk dat dit hem gaat worden.

Bijdrager
    lennardfa

iemand die ervaring heeft met deze ssd schijf?
    want het lijkt mij een prima schijf

Bijdrager
    lennardfa

Nog 1 vraagje,

Ik heb een back up gemaakt op een externe Hardeschijf,
    Als ik de ssd plaats en de Mac weer opstart met cmd + r kan ik de software
    Er weer opzetten, en daarna kan ik de externe schijf gewoon aankoppelen en dan bestanden terug zetten toch?

Bijdrager
    SunKeeper

Het lijkt me vast een prima schijf, maar ik ben benieuwd waar je die vandaan haalt. Voor zover ik zie is die al acht maanden uit de verkoop.

Rechtstreeks via Command+R lukt bij jouw Mac helaas niet, dat kan alleen bij 2011 en nieuwer. Je zult op een andere externe harde schijf (als je Time Machine wilt bewaren) een kloon met bijv. Carbon Copy Cloner kunnen maken, SSD plaatsen, van de kopie opstarten en die terug laten zetten.

Dit programma is de eerste maand gratis en kun je daarvoor dus prima gebruiken. http://bombich.com/

Bijdrager
    lennardfa

Hallo sunkeeper,

Ik kan de schijf van iemand overkopen voor een klein prijsje vandaar.
    Ik heb vandaag mijn MacBook helemaal opgeruimd, de spullen die ik wou behouden op een externe Hardeschijf gezet, foto”s en school werk dus verder heb ik niet echt iets wat op de ssd hoeft. Dan lijkt het mij gewoon dat ik de ssd plaats en hem dan aan doen externe Hardeschijf aansluiten en de spullen terug te zetten. Misschien heb ik het ook fout hoor ik heb er niet zoveel verstand van. Ik dacht dat Commant R nodig was om el captain er weer op te zetten. Dus wat ik wil ( misschien wel niet mogelijk)

– ssd plaatsen
    – MacBook aanzetten (el captain er op weet niet of dit zomaar gaat)
    – externe Hardeschijf aansluiten en die paar bestanden terug zetten en de rest op de externe harde schijf laten staan.

Alvast bedankt voor de hulp

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, dat gaat niet zomaar (alleen bij Macs van 2011 en nieuwer).

Moeilijk is het verder ook niet, je hoort twee grijze DVD’s te hebben waarmee je Snow Leopard kunt installeren.

Heb je ze niet (meer), kun je er hier eentje bestellen: http://www.apple.com/nl/shop/product/MC573N/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Die kun je verder updaten naar 10.6.8 en vandaar via de Mac App Store naar 10.11.2 (nieuwste versie). Daarna kun je je gegevens terugzetten.

Nu zullen er vast nog reacties volgen die andere manier beschrijven (met USB-sticks maken e.d.) maar daar heb ik niet veel ervaring mee en werkt niet altijd even goed. Hierboven beschreven is de officiële manier.

Bijdrager
    lennardfa

oke ja ik dacht inderdaad ook te doen om via ccc een kopie kon maken van mijn macbook.
    dan de nieuwe ssd plaatsen en dan via de externe schijf opstarten en dat overzetten naar mijn nieuwe ssd schijf.

dan zou ik de nieuwe cd moeten bestellen inderdaad. of nog even goed zoeken:)

Bijdrager
    SunKeeper

Als je het via CCC doet, heb je geen DVD nodig, dan hoef je die ook niet te kopen.

Dus optie één een CCC-kopie overzetten (systeem+data direct).

Of optie twee herinstalleren, dan heb je wel een DVD nodig.

Bijdrager
    lennardfa

Oke super bedankt voor de hulp.

Dan ga ik dus nu met Carbon Copy Cloner een kopie zetten op een externe Hardeschijf
    En dan instaleer ik de ssd
    En dan opstarten vanuit de externe harde schijf dus en dan overzetten

Bijdrager
    SunKeeper

(y)

Bijdrager
    lennardfa

De externe harde schijf staat nog 600gb vrije geheugen en 400gb dat in gebruik is. Kan het hier op of moet het op een lege schijf / USB

Bijdrager
    SunKeeper

Hoeveel staat er op je Mac? (gebruikte ruimte)

Zolang dat 480GB of minder is past het op de externe schijf, let op dat je wel een extra partitie er bij moet aanmaken. Je kunt het niet samenvoegen met de bestaande data, een partitie toevoegen kan met behoud van de bestaande data.

Open Schijfhulpprogramma en kies aan de linkerkant onder “Extern” de juiste schijf.

Kies daarna bovenin de knoppenbalk voor “Partitioneer” en in het verschenen scherm (zie onder) kun je het eenvoudigst op de [+]-knop klikken die je linksonder ziet onder het blauwe rondje.

Daarna op ”Pas toe” en dan zul je in jouw geval gewoon 2 x 500GB hebben. Op het ene stuk staat de data en het andere stuk is leeg, die lege kun je gebruiken om de kopie op te maken.

Bijdrager
    lennardfa

Ik kan niet op partitioneer klikken,
    Dus wat ik zelf heb bedacht om alles wat op mijn MacBook staat handmatig op een Hardeschijf te zetten, en dat er dan dus helemaal niks meer op de MacBook staat alleen het besturing systeem. En dat ik dat via ccc op een USB stick zet ( 34 GB of 64GB) en dat ik de MacBook vanuit daar opstart. Ik aangezien het besturing systeem ongveer 8GB is zou dit moeten lukken lijkt mij.

Iedergeval bedankt voor de hulp

Bijdrager
    SunKeeper

OK, laat maar weten of dat lukt. Succes.:)

Bijdrager
    lennardfa

Wat ik heb gedaan.

Ik heb een USB stick gepakt van 32GB met niks er op.
    Op die USB stick heb ik OS X el capitan opgezet, vervolgens de ssd in de MacBook gezet. En bij het weer aan zetten de USB in de Mac en met de option knop ingedrukt aangezet. En os x el capitan op de ssd gezet waar die nu mee bezig is.

Bedankt voor de hulp.

Bijdrager
    lennardfa

het is helemaal gelukt.

wat een enorm verschil is een ssd zeg!

opstarten in: 27seconden ipv 1:18
    en safari openen in een seconde.

ik ben helemaal tevreden!

Bijdrager
    FloorvN

Optioneel kan je nog de Trim Enabler installeren, en draaien !

Hier gratis te downloaden : https://www.cindori.org/software/trimenabler/

Bijdrager
    lennardfa

en daar zit ik dus nog aan te twijfelen, aangezien ik meerdere topics heb gelezen over trim op omt,
    alleen ik ben wel iemand die houd van een ‘schone mac’ dus dan is trim toch misschien wel handig?

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.