10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Jasperr

SSD loopt vol in Yosemite

Ik heb uitgebreid op internet gezocht maar nergens kon ik iets vinden wat hierop lijkt.

Ik heb een SSD van 256 gb die origineel door Apple is ingebouwd in mijn MBP 2010. Sinds ik ben geupgraded van Snow Leopard naar Yosemite heb ik het gevoel dat mijn SSD tijdens het gebruik op onverklaarbare wijze volloopt.

Zo had ik eerst 10 gb vrije ruimte en kan dit tijdens het gebruik teruglopen naar 1 gb en een waarschuwing dat de harde schijf vol is. Als ik dan een klein bestandje verwijder en opnieuw opstart kan er zomaar weer 10 gb vrij zijn.

Ook een PRAM reset kan een gb vrij maken, die vervolgens tijdens het gebruiken van de Mac weer verdwijnt. En voor de duidelijk ik download of installeer dan geen bestanden.

Hoe kan dit gebeuren en hoe kan ik dit oplossen?

Bijdrager
    Beech

Heb je iCloud Drive aangevinkt ?

Bijdrager
    Jasperr

Jep. Moet die uitstaan? Zag daar wel wat over geschreven, maar dacht dit onmogelijk een enorme geheugendump kon veroozaken omdat ik maar 3 gb aan incloud opslag gebruikt via de iPhone.

Moderator
    Night

Als je zware apps zoals Photoshop gebruikt of heel veel vensters opent in Safari kan je swap file ook enorme proporties aannemen, vooral als je maar weinig intern geheugen hebt.

Bijdrager
    Fester

Maak je wel eens gebruik van Time Machine mbv een externe schijf?

Zo ja, daarna de schakelaar van Time Machine een maal uit en aan zetten, de gemaakte kopie staat nl. ook een keer op je MBP en op je externe schijf.

Bijdrager
    Jasperr

Hoi bedankt voor de tips, Photoshop heb ik inderdaad wel eens open staan i.c.m. OneNote. Vooral OneNote verdenk ik van het wegsnoepen van hardeschijfruimte aangezien ik 8 gb ram werkgeheugen heb…

Denk dat ik toch maar een grotere SSD koop om van dit gezeur af te zijn…

Want mijn Time Machine backuped via TimeCapsule. Dus dat is het ook niet…

Moderator
    Night

Daar moet je niet ál te zeker van zijn. Zoek maar eens op het forum naar de combinatie Time Machine en Local Snapshots….

Bijdrager
    Jasperr

Ik heb de local snapshot gedeletet, maar dat heeft niets aan extra ruimte opgeleverd. Het blijft iets raars want het ene moment heb ik 2 gb diskspace available en het andere moment 6 gb of 10 gb. Hoe dat komt is soms geen pijl op te trekken. Soms bij de 10 gb over staat Photoshop open…

Denk dus toch maar een grotere SSD kopen, gelukkig zijn ze nu niet meer zo duur als toen!

Moderator
    Night

Je zou eens kunnen kijken wát er zoveel ruimte in beslag neemt op het moment dat je bijna geen schijfruimte meer overhebt, met een progje als WhatSize (of één van zijn gratis conculega’s)

Bijdrager
    MrBelloNLD

Wil ook nog wel eens helpen om oude, wellicht automatisch gemaakte, backups van outlook 2011 databases te verwijderen, en/of iphone/ipad backups (voorkeuren iTunes) te verwijderen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.