12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    riji

SSD laten bijplaatsen in iMac 2011, wat met software?

Ik kan de SSD (Samsung 830 ATA) 256 GB laten bijplaatsen in de iMac “mid 2011” van mijn vrouw met Lion en 1TB HD.
    Zelf zou ik dan de software bijwerken. In windows zou dit geen probleem zijn, maar met OS X is dit een ander verhaal.
    Om te beginnen heb in geen installatie schijf van Apple gekregen.
    Ik heb ooit nog gelezen dat dit op een (hidden) partitie zou staan, juist?
    Ik heb ook gelezen dat je een OS X versie kunt downloaden bij Apple mits je een ID heb; waar kan ik dit vinden (of kan dit met het ingeven van het serienummer van de iMac of is dit het ellenlange nummer na Hardware-UUID)?
    Ik heb wel een backup met TimeMachine en kan die bijwerken; de kopie wordt bewaard op WD My Book Essential 2014.
    Ik veronderstel echter dat ik een kopie die kan booten nog heb. Ik las daarnet dat freeware SuperDuper dit kan. Daarbij werd gesteld dat die applicatie niet werkt met elke software, is dit juist? Gaat het lukken op My Book?
    Ik vraag mij echter ook af of ik niet beter meteen een clean Yosemite op de SSD zet en dan selectief gegevensbestanden terugzet met TimeMachine?
    Ik zou op de SSD meteen met BootCamp ook een windows partitie willen aanmaken en dan is de vraag hoe groot de 2 partities maken? Ik heb op de SSD 48 GB free space gelaten voor de goede werking, zodat er 192 GB beschikbaar blijft.
    Zelden gebruikte data zou ik op de 1TB WD Black schijf laten.
    Dit zijn wel een reeks vragen, maar misschien beter alles in één keer vragen.

Bijdrager
    SMTR

Om te beginnen heb in geen installatie schijf van Apple gekregen.

Niet nodig.

Ik heb ooit nog gelezen dat dit op een (hidden) partitie zou staan, juist?

Ja.

Ik heb ook gelezen dat je een OS X versie kunt downloaden bij Apple mits je een ID heb; waar kan ik dit vinden?

Is je login voor iTunes/App Store, gratis aan te maken.

Ik veronderstel echter dat ik een kopie die kan booten nog heb

Ik zou niet weten waarvoor.

Ik vraag mij echter ook af of ik niet beter meteen een clean Yosemite op de SSD zet en dan selectief gegevensbestanden terugzet met TimeMachine?

Clean install vind ik altijd beter, echter niet noodzakelijk.

Ik zou op de SSD meteen met BootCamp ook een windows partitie willen aanmaken en dan is de vraag hoe groot de 2 partities maken?

Dat zul je echt zelf moeten inschatten, ik heb geen idee van het type/grootte van bestanden die je gaat gebruiken.

k heb op de SSD 48 GB free space gelaten voor de goede werking, zodat er 192 GB beschikbaar blijft.

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt… Is die 48GB ongepartitioneerde vrije ruimte, of normale vrije ruimte?

Bijdrager
    riji

Ik heb op de SSD 48 GB free space gelaten voor de goede werking, zodat er 192 GB beschikbaar blijft.
    Leg eens uit wat je hiermee bedoelt… Is die 48GB ongepartitioneerde vrije ruimte, of normale vrije ruimte?

Dank voor de uitvoerige reactie.
    48 GB = niet gepartitioneerde ruimte
    Ik heb onthouden dat dit de werking van de SSD bevordert.

Bijdrager
    SMTR

Een SSD wordt langzaam als de partitie (bijna) vol is, die vrije 48GB helpt je dus niet.

Bijdrager
    riji

Misschien kan iemand anders hier nader toelichten.
    Ik herinner mij nog dat het hulpprogramma van Samsung Magician zelf ook die niet toegekende ruimte voorzag, ik vermoed 20%.

Bijdrager
    SMTR

Hier heb je wat nadere toelichting:

http://www.howtogeek.com/165542/why-solid-state-drives-slow-down-as-you-fill-them-up/

As your solid-state drive fills up, fewer and fewer empty blocks are available. In their place are partially filled blocks. The solid-state drive can’t just write the new data to these partially filled blocks — that would erase the existing data. Instead of a simple write operation, the solid-state drive has to read the value of the block into its cache, modify the value with the new data, and then write it back. Bear in mind that writing a file will likely involve writing to many blocks, so this can introduce a significant amount of additional delay.

Bijdrager
    riji

Ik vond dit:

https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Reserveer ongeveer zeven procent voor overprovisioning

Over-provisioning (met of zonder streepje) is een techniek die gebruikt wordt om de prestaties en levensduur van een SSD te verbeteren. Het voert te ver om dit hier uit te leggen, maar het komt erop neer dat een deel van de SSD niet wordt geformatteerd en dus ongebruikte “loze ruimte” (unallocated space) blijft.

Vroeger ging men er algemeen van uit, dat je er als gebruiker verstandig aan doet om ongeveer 28 procent van de opslagcapaciteit van de SSD, ongeformatteerd te laten. Dat is natuurlijk een hele hap uit de capaciteit, waar niemand blij van wordt…

Bij de nieuwere generaties SSD’s zijn de techniek en de firmware echter dusdanig verbeterd, dat zulke enorme verliezen aan opslagcapaciteit waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Althans bij normaal gebruik.

Maar ik raad aan, om toch nog circa zeven procent te reserveren voor loze ruimte. Voor normaal gebruik is dat een redelijk minimum.

Bijdrager
    SMTR

Die site gaat over SSDs icm Ubuntu/Mint/Debian, varianten van linux, die een andere schijfindeling, ext4, gebruiken…. Ik vind het een raar verhaal.

Het vrij houden van die 48GB kan geen kwaad, als jij je er prettig bij voelt moet je het gewoon zo laten.

Bijdrager
    Wauters

@riji
    Eerst een vraagje: Wie gaat die SSD bijplaatsen in je iMac?

Bijdrager
    riji

Wauters 16 minuten geleden #
    @riji
    Eerst een vraagje: Wie gaat die SSD bijplaatsen in je iMac?

De “authorised reseller” waar ik hem gekocht heb, een grote Selection winkel.

Bijdrager
    Wauters

OK dan is het moeilijkste gecoverd. Vraag wel na wat in geval hij dingen beschadigd, garantie?
    Zoek dan even uit hoe je een usb-bootdisk met Yosemite maakt, zo heb je voor alle veiligheid een bootdisk op zak.
    Maak verder nog eens een kopie met Time Machine.
    Vervolgens kan je aan het experimenteren gaan met een clean install.

Check hoe op verschillende forums/blogs:
    http://osxdaily.com/2014/10/16/make-os-x-yosemite-boot-install-drive/

Bijdrager
    riji

perfect, bedankt

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.