27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    fenkikon

SSD keuze: Samsung 840 PRO of EVO?

Beste OMT-ers,

Ik wil een SSD gaan aanschaffen voor mijn 15″ MacBook Pro (mid 2012, non-retina). De keuze is in ieder geval gemaakt voor een SSD van Samsung. Ik moet alleen nog een keuze maken tussen de PRO of de EVO en of ik uiteindelijk 256GB neem of de 512GB versie. Op dit moment redt ik het met 256GB, maar is de 512GB versie veel sneller dan de 256 variant?
    De EVO kost nu ongeveer 150 euro in 250GB uitvoering en de PRO 195 met 256GB. Maar ik ben de 256 PRO weleens tegengekomen voor 175 euro met een Airmiles of BTW-actie. Iemand enig idee of er zo’n kortingsactie aan zit te komen? Blijft speculeren, maar er is nu al weer een langere tijd geen meer geweest.

Uit de informatie van Userbenchmark blijkt dat de 840 PRO als beste uit de test komt: Vergelijking PRO & EVO De PRO scoort een 91 en de EVO een 85.
    Over de levensduur van de EVO met TLC-chips hoef ik mij in ieder geval geen zorgen te maken, volgens NL Hardware. Uit een test van NL Hardware, zij concluderen dat de SSD 24 jaar mee gaat bij normaal consumentengebruik. Ze geven wel aan dat hun test niet heel representatief is, aangezien ze alleen 2 840 EVO’s aan de torture test hebben onderworpen.
    Levensduur 840 EVO TLC

Wie heeft er ervaring met een 840 PRO en/of EVO en waarom is je keuze uiteindelijk gevallen op de PRO of de EVO?

Bijdrager
    Niels

70 jaar met normaal gebruik?!?!? Op Mars misschien.

Als je het geld hebt zou ik voor de Pro gaan, anders is de Evo een goed en scherp geprijst alternatief.

Bijdrager
    fenkikon

Post even aangepast, die 70 jaar ging over de TLC chips, ik las de conclusie verkeerd zij schrijven:

Zelfs wanneer je een enorme power-user bent, iedere dag meerdere films downloadt op je SSD en zodoende op gemiddeld 30 GiB per dag uitkomt, hoef je je volgens onze test geen zorgen te maken: dan nog rolt uit onze berekening een te verwachten levensduur van 24 jaar. Hoe je een SSD ook in de praktijk gaat gebruiken, al deze tijdsspannen zijn een stuk langer dan de periode dat je vermoedelijk daadwerkelijk dezelfde SSD gebruikt. Een functionele levensduur van 10 jaar is al uitzonderlijk hoog voor een vast opslagmedium.

Bijdrager
    BoniMacX

is er een rubriek aankoopadvies op one more thing? Zouden bijna dagelijks topics als deze in geplaatst kunnen worden.

aan de topic starter: ik kan je op een bladje schrijven dat jij in dagelijks gebruik het verschil niet gaat merken tussen beide Samsung SSD’s.
    Ook niet tussen samsung en crucial M500 of vertex4 SSD’s.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb zelf voor de Pro 256GB gekozen voor mijn Early 2011 MBP 15″.

Waarom geen Evo: omdat de Pro net een tikje sneller is, al langer op de markt is en zeer betrouwbaar blijkt, en bovenal de 5 jaar garantie. (de Evo heeft volgens mij 3 jaar)
    Niet dat het waarschijnlijk is dat ik vanaf nu nog meer dan 5 jaar met mijn huidige MBP doe, maar er komen nog meer computers aan waar die in kan. (niet alleen Apple)
    Door de hoge snelheid zal deze SSD nog jarenlang goed kunnen meekomen.

Qua prijs is € 195,- inderdaad de laagste voor de Pro 256GB.

Zelf heb ik hem bij SiComputers besteld. Ik heb daar de afgelopen jaren flink wat besteld en goede ervaringen. Je wordt goed op de hoogte gehouden en mits zij ook goed geleverd krijgen van hun leveranciers heb je het snel in huis. Momenteel lijkt de SSD even een wat langere levertijd te hebben.

Bijdrager
    Niels

Behalve dat de Vertex 4 het na 3 maanden al niet meer doet;)

Bijdrager
    BoniMacX

Niels: Vertex4 draait al meer dan een jaar probleemloos hier.
    google is effe op ‘samsung 840 probleem’, je zal er ook vinden.

Verder bestaan er heden ten dage geen slechte SSD’s meer.
    In testlabs is de éne wat sneller dan de andere, in de praktijk zal dit zelden of nooit gemerkt worden door de doorsnee gebruiker.

Bijdrager
    Niels

Vandaar dat OCZ op sterven na dood is… Komt door al die betrouwbare schijven. De problemen die je bij samsung leest zijn allemaal onder de vorige firmware en dus verleden tijd.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik had ook een OCZ in de mini van ons magazijn geplaatst, nu ±1 jaar verder is deze overleden.
    Inmiddels vervangen voor een Samsung (type weet ik even niet zo snel)
    In een mini die ik in Tsjechië hebt staan zit al meer dan 1 jaar een Samsung en werkt probleemloos, het zelfde met onze 2010 macbook.

Kort gezegd; 2 Samsung schijven zonder problemen, 1 OCZ de pijp uit.

Het schijnt dat Samsung goeie SSD schijven maakt als Google mag geloven.

Bijdrager
    BoniMacX

De problemen die je bij samsung leest zijn allemaal onder de vorige firmware en dus verleden tijd.

.
    Zelfde verhaal voor OCZ.
    Niet dat ik OCZ wil verdedigen hoor, want heb mijn vertex4 / 500GB verkocht (onder toezicht in een MBP van een vriend) en een Crucial M500 / 1TB gekocht.

Enfin, de aankoop van SSD’s door zelf-inbouwers en dus aankoopvragen en adviezen zal mettertijd uitsterven, want de enige nieuwe Mac’s die (voorlopig) als laatste nog open te maken zijn, zijn de Mac mini en de gewone MBP 13inch.

Bijdrager
    fenkikon

Ik ga voor de Samsung 840 PRO, wacht wel op de eerste de beste kortingsactie. Die van Dixons vorig jaar was in april, hopelijk zijn er voor die tijd wat andere acties en is de SSD iets goedkoper dan nu. Bedankt iedereen!

Bijdrager
    ArthurM.

Uh, ik zou sowieso de 840EVO doen, hij is even snel als de 840PRO, maar 100,- goedkoper als je de 500GB versie koopt.

840EVO:
    Lezen (sequentieel) 540MB/s
    Schrijven (sequentieel) 520MB/s
    Prijs; 283,30
    840PRO
    Lezen (sequentieel) 540MB/s
    Schrijven (sequentieel) 520MB/s
    Prijs; 378,-.

Bijdrager
    fenkikon

De Samsung 840 PRO is sneller dan de EVO! Niet even snel als de EVO.
    Ik ga nu voor de PRO, kwam erachter dat ik nog een vvv bon van 25 euro heb. Dus koop de SSD vanmiddag bij de Dixons!

Bijdrager
    iep

Vandaar dat OCZ op sterven na dood is… Komt door al die betrouwbare schijven. De problemen die je bij samsung leest zijn allemaal onder de vorige firmware en dus verleden tijd.

OCZ is overgenomen door Toshiba nadat ze failliet zijn verklaard dus nu geen probleem meer. De problemen die ze hadden kwamen door het gebruik van de Sandforce controller gecombineerd met wat domme beslissingen omtrent hun productportfolio. Die controllers gebruiken ze al lang niet meer en die beslissingen zijn ook in het verre verleden gemaakt. De OCZ problemen zijn dan ook net zo verleden tijd als die van Samsung;)

De opmerking van BoniMacX is dan ook terecht: pin je niet vast op een merk want er zit bij iedere merk wel de nodige probleemgevallen (Intel durft nu nog de Sandforce controllers te gebruiken die OCZ ten gronde richtte en ja ook Intel heeft met die ssd’s een hoge uitval). Probeer een Samsung ssd op een niet-Windows machine zonder de Magician software maar eens zonder foutmelding te flashen naar een nieuwere firmware, nagenoeg onmogelijk (maar de firmware wordt wel succesvol geflasht!).

Het snelheidsverschil tussen de Pro en de 840 EVO is erg klein, te klein voor het grote prijsverschil. Daarnaast kun je de 840 EVO in 1TB versie krijgen, de 840 Pro niet. Het enige grote voordeel van de 840 Pro tov de 840 EVO is het gebruik van MLC ipv TLC geheugen. Dat gaat iets langer mee. Vergeet hierbij ook niet dat de 840 EVO een nieuwere generatie is dan de 840 Pro daardoor is de 840 Pro lang niet altijd de betere keus. Dat gezegd hebbende doe je met geen enkele Samsung ssd van dit moment een slechte aankoop:)

Bijdrager
    BoniMacX
    iep op 13 januari 2014

Het enige grote voordeel van de 840 Pro tov de 840 EVO is het gebruik van MLC ipv TLC geheugen. Dat gaat iets langer mee.

En dat is dan ook een reden dat ik de Crucial M500 / 1TB gekocht heb inplaats van de 1TB Samsung Evo.
    M500 = MLC, EVO = TLC.
    Daarnaast wou ik me niet vastpinnen op een merk, zeker niet op al dat Samsung ‘geroep’.
    Was / is dat niet de ‘vijand’ van Apple?:-)

Dit effe off-topic gaande, want de topic starter heeft de snelste Samsung uit het testlab. Daar was het hem om te doen.

Bijdrager
    fenkikon

Zojuist de SSD geïnstalleerd, het is dus de Samsung 840 PRO geworden in 256GiB uitvoering. Gekocht bij de Dixons en ik via de V&D gebruik maken van de VVV bon die ik nog had liggen. Heb uiteindelijk dus 168,99 betaald!

Wie heeft ook een SSD van Samsung en de Trim enabler ingeschakeld? De SSD levert nu al goede prestaties, zoals je kunt zien, dus is trim enabler nog zinvol?

Bijdrager
    SunKeeper
    BoniMacX op 13 januari 2014

Daarnaast wou ik me niet vastpinnen op een merk, zeker niet op al dat Samsung ‘geroep’.
    Was / is dat niet de ‘vijand’ van Apple?:-)

Who cares.
    Er wordt vergeten dat Samsung een gigigigantisch bedrijf is met honderden afdelingen. Waarvan er een groot deel zich met smartphones bezighouden, andere delen met televisies, wasmachines, SSD’s, etc. etc.

Kijk anders even hier, staat het allemaal opgesomd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Samsung_Electronics

En http://nl.wikipedia.org/wiki/Samsung

Bijdrager
    SunKeeper

Vandaag de SSD in mijn MacBook Pro gezet. Gaat lekker snel.(y)

Er draait wel een Time Machine backup op de achtergrond tijdens deze test.
    Gek genoeg werd de ene backupschijf goed herkend, maar de andere bestaande backupschijf, daar gaat alle data weer een keer opnieuw naartoe. No worries, schijfruimte genoeg.

Edit: wat maakt een harddisk toch eigenlijk een lawaai.
    Over het algemeen durfde ik daarvoor de fans aan te wijzen, maar als dat zo was zouden die nu wel stil staan. Doodse stilte met een SSD.:)

Bijdrager
    fenkikon

Wat een verschil hè in vergelijking met je HDD! Vooral qua snelheid, programma’s als Photoshop, Illustrator en InDesign openen ook lekker snel. Geen strandballetje gezien tot dusver. Viel mij ook op dat de SSD echt heel licht is, toen ik de SSD uit de verpakking haalde kon ik eerst niet voorstellen dat dit het nu was.
    Ik kwam trouwens deze PDF ook nog tegen van Samsung, toen ik op zoek was naar de nut van trim. Ik begrijp van een aantal fabrikanten dat de trim functie aanzetten de stabiliteit van de SSD niet ten goede komt. OWC schrijft dat trim aanzetten niet aan te raden is en dat de Sandforcecontroller zijn werk al goed doet in combinatie met Garbage Collection.
    Dit is wat Samsung schrijft over de SSD techniek en over trim, is natuurlijk wel verder een marketingverhaal maar altijd leuk om te hebben: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/kr/download/04_Understanding_SSDs.pdf

Bijdrager
    SunKeeper
    fenkikon op 15 januari 2014

Viel mij ook op dat de SSD echt heel licht is, toen ik de SSD uit de verpakking haalde kon ik eerst niet voorstellen dat dit het nu was.

Je moest eens weten wat er in dat kastje zit. Namelijk voor meer dan de helft lege ruimte.
    Die geheugencellen zijn namelijk echt heel klein. Vier jaar geleden nog een stuk groter, toen waren SSD’s ook nog net zo dik als harddisks. (er hebben zelfs 3,5” SSD’s bestaan!)
    Tegenwoordig is het goedkoper om er een paar chips in te zetten waarvan een grotere capaciteit SSD er meerdere heeft. Dan hoeven ze namelijk maar één ontwerp aan te houden voor de geheugenchips.

TRIM houd ik mij verder niet mee bezig. SSD erin en werken. Ik heb nog geen Mac meegemaakt die een merkbare vertraging heeft ondervonden na een tijdje, dus zolang dat niet het geval is werkt het zo prima.

Wordt keurig herkend als SSD, dus veel maatregelen treft OS X al standaard. Bijv. niet meer defragmenteren.

Bijdrager
    iep

De opslagcapaciteit bepaald in deze hoeveel leegte er is: hoe groter de capaciteit des te meer geheugenchips er nodig zijn en dus des te minder leegte je overhoudt. Die Samsung 840 EVO kent een max van 1TB, dan heb je geen enkele leegte meer. De reden waarom een ssd lichter is dan een hdd is vrij simpel: er zit gewoon heel wat minder onderdelen in en ook heel wat minder metaal. Het is niet meer dan een simpel printplaatje en daar kun je een hele dunne behuizing omheen doen. Dat kan bij een hdd niet (g-krachten, stofvrije ruimte, enz.). Dat is sinds 2008 niet veranderd.

Die 3.5″ modellen waren er ook alleen maar omdat dit een stuk makkelijker te monteren was in de gemiddelde computer (toen nog een desktop). Dat wat er in de 2.5″ versie ging, ging ook in de 3.5″ versie; het enige verschil was de behuizing zelf. Tegenwoordig gaat het vooral in een laptop of klein machientje waar je geen 3.5″ schijf in kunt plaatsen plus dat er inmiddels ook adapters zijn zodat je een 2.5″ schijf in een 3.5″ bay kunt monteren. Het heeft dus geen enkel nut meer om een 3.5″ versie uit te brengen.

Dat TRIM is een leuke toevoeging maar GC is al afdoende. Ze zijn beiden even goed en hebben hetzelfde doel (de invulling daarvan verschilt). TRIM wordt in OS X alleen aan gezet voor de Apple ssd’s, niet voor anderen. Er is wel een tooltje als TRIM enabler maar die past wat hacks toe. Dat kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van je systeem en data. Het aan zetten van TRIM heeft eigenlijk geen meerwaarde op GC. Met die tool voeg je alleen risico’s toe, niet de moeite waard. Doe met een ssd gewoon zoals met een hdd: erin stoppen en gebruiken (1 ding moet je echter niet doen: defragmenteren: nutteloos omdat je het verschil niet merkt maar ondertussen verkort je daarmee wel de levensduur van de geheugencellen).

Bijdrager
    Afroman

Ik had een vraagje.

Ik wil in een MacBook Pro 17 inch 2011 een SSD inbouwen.

http://www.redcoon.nl/B481077-Samsung-840-Evo-Series-1TB-Basic_SSDs-tot-25?UTM_campaign=cpc&UTM_medium=Price-Comparison&UTM_source=tweakers&Xtor=CS1-37&channel_code=40&product_code=91753512&refId=tweak

Namelijk deze.

Is het tegenwoordig dat je het gewoon in je Mac stopt en vervolgens normale installatie uitvoert, of moet je nog allerlei zaken aanzetten zoals TRIM en dergelijke? Op deze MacBook draait 10.10.2 Yosemite.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

TRIM werkt nog steeds alleen maar op Apple’s eigen SSDs. Je hebt dus nog steeds TRIM Enabler nodig. Je kan dat ook gewoon overslaan en op garbage collection terugvallen, het maakt nagenoeg geen verschil.

(en voor er een hele discussie losbarst: ja, ik weet dat GC en TRIM niet hetzelfde zijn/doen)

Bijdrager
    Afroman

Dus als ik het goed begrijp kan ik hem inbouwen en vervolgens OSX installeren en gebruiken? (Zoals een traditionele harde schijf?)
    Heb zelf namelijk geen verstand van TRIM, maar ik zag deze term altijd terugkomen wanneer mensen SSD’s in hun Mac gingen inbouwen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, zo makkelijk kan het zijn. Garbage collection en TRIM doen –zoals iep hierboven al zegt– vrijwel hetzelfde; ze zorgen er namelijk voor dat je altijd data snel kan wegschrijven. Om het helemaal te snappen moet je weten hoe het flashgeheugen werkt, hoe de controller in elkaar steekt en hoe het OS alles aanstuurt, maar dat moet je zelf maar een rustig nalezen.

Als je het niet aanzet verlies je misschien 1 of 2 megabytes per seconde aan write snelheid. En dat ga je echt niet merken.

Bijdrager
    Afroman

Super, bedankt voor je snelle en leerzame reactie!

Bijdrager
    cat40000000

Even een vraagje tussendoor….
    Als ik een externe drive (ssd) gebruik om de mac op te starten.
    Werkt de Garbage Collection dan ook?

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.