12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    MacEef

SSD inbouwen en data verplaatsen… Hoe?

Ik wil graag een 60 Gb SSD plaatsen in mijn Mac Pro als opstartschijf.

Op mijn huidige 500 Gb schijf staat al 200 Gb aan data. Is het mogelijk de data te
    verplaatsen zonder dat je programma conflicten krijgt. (gezeur om codes, etc)?

Bijdrager
    ssdar

Het hangt er vanaf hoe groot je Home folder is, is die groter dan 150 gb dan kan je die verplaatsen op een gewone sata met een snelkoppeling en de rest past dan op die SSD. ik zou de SSD niet helemaal vol zetten dus wel wat ruimte overhouden

Bijdrager
    MacEef

Mijn “Home” folder is 140 Gb. Maar hoe bedoel je snelkoppeling?

Bijdrager
    Trat

Data laat je op je oude schijf staan.

Bijdrager
    MacEef

Snap ik het goed dat als ik een SSD installeer met een schoon systeem en ik zet daar een snelkoppeling op naar mijn huidige homefolder dan zou het moeten werken?

Bijdrager
    ssdar

Gewoon je homefolder op een tweede sata zetten in je Mac Pro en dan en snelkoppeling (make alias) (rechtermuisklik) van die folder op de plek zetten waar je homefolder stond op je eerste schijf met dezelfde naam.
    check of alles werkt.
    Dan heb je 60 gb over , dan zou ik nog wat dingen eraf halen zodat je 50gb overhoud op je eerste sataschijf want anders zet je je SSD ramvol en dat is niet goed
    Werkt alles dan na behoren dan kan je je schijf clonen met Carbon copy cloner of je gebruikt time machine en zet je eerste sata schijfdata op je SSD.

Bijdrager
    ssdar

“MacEef 3 minuten geleden #
    Snap ik het goed dat als ik een SSD installeer met een schoon systeem en ik zet daar een snelkoppeling op naar mijn huidige homefolder dan zou het moeten werken?”

nee want je programmas staan niet in je home folder.

Bijdrager
    MacEef

nog twee vraagjes.
    – enig idee wat ongeveer de snelheidswinst bij opstarten zou moeten zijn?
    – als ik daarna nieuwe applicaties installeer in de applications folder, waar plaats het systeem die dan? ( via de sortcut op de nieuwe locatie of toch direct op de SSD)

Bijdrager
    ssdar

Snelheidwinst met SSD is heel erg goed te merken bij booten programmas opstarten enzo.
    Als je daarna programmas/applicaties installeert, zet hij die op de bootschijf (SSD ) dus let op dat je SSD niet te vol komt te staan.
    Als je bv Logic studio gebruikt kan je die vaak grote databestanden ook op een 2de of 3de sata zetten.
    Met dezelfde truck als je Homefolder. dus weer met snelkoppeling/alias.

Bijdrager
    Michaeltje

Ben een geruime tijd geleden ook overgeschakeld naar een SSD schijf, en gebruik die namelijk enkel voor men OS X en programma’s.

Heb in eerste instantie een back-up genomen van de belangrijkste data.
    En een volledige clean installatie uitgevoerd van OS X.

Tijdens ’t opstarten merk je wel een verschil op, maar een keer je programma’s geopend zijn, sluit ik die niet meer af. Winst haal je dan niet meer uit. Ook een voordeel van SSD schijven zijn dat deze geluidstil zijn.

Bijdrager
    strigoi

Zoals al wordt aangegeven; installeer je systeem en programma’s schoon op de SSD en laat voor de rest de nieuwe ‘home’ (gebruikersfolder) gewoon met rust. Maak eventueel snel koppelingen in je nieuwe ‘home’ folder maar het is praktischer om in het begin zelf aan te geven dat de bestanden gewoon op de harde schijf opgeslagen moeten worden. Regelmatig kan ik in programma’s geen snelkoppeling aan klikken voor opslag. Op macperformanceguide staat zeer uitgebreid hoe en wat. Succes!

Bijdrager
    MacEef

MacFans,

Aangezien het toch een zeer spannende operatie is, ben ik wat door gaan zoeken.
    Bij OCW hebben ze een goed en duidelijk verhaal. En nog belangrijker, het werkt…
    (de link: http://eshop.macsales.com/Reviews/Framework.cfm?page=Tips/relocate3/relocate3.html)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.