15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    QSD

SSD in of buiten de iMac ?

Hallo,

Mijn late 2011 iMac 27″ heeft de geest gegeven, meer bepaald de videokaart gaf het op.  Bij opstarten zie ik een fractie van een seconde het scherm oplichten maar dan wordt die zwart.  Herstel is bij die leeftijd economisch niet meer rendabel.  Dus een nieuwe moet er komen.

Mijn huidige iMac kocht ik in 27″ versie omdat ik deze kon inbrengen in mijn bedrijf.  Nu ik op pensioen ben moet ik de uitgaven wat beperken.  Daarom dat ik nu zou opteren voor een 21″ model.

Daar loop ik echter op een muur.  Omdat de 21″ beperkt is in upgrades moet ik een andere oplossing vinden.  Ik zit momenteel aan bijna 800 GB aan gegevens dus een interne 1TB schijf is niet meer de oplossing.  Echter Apple vind het blijkbaar niet nodig om een 2TB als optie te voorzien, dus zou ik noodgedwongen naar een 27″ moeten overstappen.  Maar dan nog, aan de prijzen van snellere opslag te zien, zijn deze bij Apple wellicht in een gouden case gestopt.

Wellicht kan tijdens de garantieperiode het toestel niet geopend worden om een zwaardere schijf, zij het Fusion Drive of SSD, te plaatsen.  Daarom mijn vraag aan jullie : hoe kan ik, werkbaar voor een computerleek als mezelf, het best beschikken over minimum 2TB aan opslag in of buiten mijn nieuwe 21″ ?  En waar zet ik de programma’s en de data dan, want die zullen verspreid moeten worden op 2 schijven.

Ik lees jullie oplossingen graag.  Mocht Apple eens uit hun ivoren toren komen en ook redelijke upgrades voorzien voor hun 21″ inch, dan was deze topic niet nodig geweest.

Dank alvast.

Quinten

Bijdrager
    KarelWillem

Je kunt er prima een externe harddisk aanhangen.

En de meeste gevallen hoeft dat echt geen SSD te zijn.

Ik mag aannemen dat die 800GB ook je foto’s, films, muziek e.d. omvat?

Die kunnen gewoon extern, en daarbij is snelheid nauwelijks van belang.

Ik ben best een poweruser (alleen mijn iTunes map is al 725GB, voor muziek alleen), maar mijn interne SSD bevat minder dan 70GB aan data (voornamelijk apps).

Bijdrager
    Shmoo

Het is natuurlijk wel zo dat externe SSD’s zoals de Samsung T5 vaak goed afgeprijsd zijn. Zeker nu tijdens Black Friday zal je ze wel ergens kunnen kopen voor de prijs van Five Finger Discount.

iMac kopen met 512GB opslag erin en dan nog eens 500GB extern in SSD. Thunderbolt 3 poortje er tussen en je merkt amper verschil. Heb ik zelf ook. ^

Bijdrager
    QSD

Dag KarelWillem,

Dank voor je reactie.

Als ik je goed begrijp zou ik beter mijn nieuwe 21″ dan bestellen met de upgrade naar 256 GB SSD en dan een gewone harddisc van 2 TB naast de mac zetten.

Kan ik de mac dan zeggen waar ik welke data wil zetten of hoe werkt dat dan ?

Q.

Bijdrager
    QSD

Dag Shmoo,

Mijn reactie naar Karel Willem komt eigenlijk op hetzelfde neer.

Dank.

Bijdrager
    computer space

Ga voor de basis mini met upgrade naar 6 core i7 en 10Gbit ethernet. En dan lekker uit het zicht een NAS met 10Gbit zodat je jaren vooruit kunt qua opslag. 100€ voor een upgrade van je ethernetpoort lijkt lullig, maar is echt heel fijn. Ethernet kun je namelijk maximaal 50m mee overbruggen, en dat is IMO echt een onmisbare optie.

Bijdrager
    KarelWillem

QSD op 27 november 2019 om 13:24
    a: Als ik je goed begrijp zou ik beter mijn nieuwe 21″ dan bestellen met de upgrade naar 256 GB SSD en dan een gewone harddisc van 2 TB naast de mac zetten.

b: Kan ik de mac dan zeggen waar ik welke data wil zetten of hoe werkt dat dan ?

a: Ja.

Ik heb zelfs slechts een 120GB SSD in de Mac Pro (die hadden we toevallig nog liggen), en heb gemiddeld altijd zo’n 50GB vrij).

b: Ja.

O.a. zowel voor Photos als iTunes (de bekende date-vreters) kun je gewoon aangeven waar je bibliotheek komt te staan.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Inderdaad wat KarelWillem zegt:

neem de kleinste goedkoopste uitvoering, met een externe 1 a 2TB HD via USB C

(het liefst SSD, want kleiner lichter en sneller, maar gewone HD kan ook)

Dat kost bijna niks. Bestanden, foto’s, film en muziek en Backups allemaal op de externe.

Alleen system en software op de interne. Gaat tegenwoordig perfect.

Zie https://aartjan.nl/blog/upgrades-macbooks/

en zie ook https://aartjan.nl/blog/backup-iphone-naar-externe-schijf/

om alles op die externe te zetten en te houden

Bijdrager
    QSD

AppleCoach draait de boel zelfs om.  Laat de archaische oude harde schijf in de Mac en start het OS en de programma’s op vanop een externe SSD.

In dat geval koop ik de goedkoopste 21″ Retina en een externe SSD van 128 of 256 GB naargelang.

Werkt dat goed ?

Bijdrager
    MacKeessie

Je zou ook een nieuwe iMac 21 inch met 1Tb SSD van Samsung kunnen nemen. Bij Upgreatest koop je een nieuwe iMac en zijn zetten er dan een nieuwe Samsung SSD in voor minder geld dan Apple. Is wel een langzamere SSD dan origineel, maar sneller dan een externe SSD en minder kwetsbaar.

zie https://www.upgreatest.nl/webshop/imac/807-imac-215-inch-23-ghz-processor-1-tb-opslag.html#/799-mmqa2n_a_geheugen-8_gb_2133mhz_ddr4/807-mmqa2n_a_mouse-magic_mouse_2/810-mmqa2n_a_toetsenbord_-magic_keyboard/1181-garantie-2_jaar_garantie/1183-service-remote_hulp_data_overdracht/805-mmqa2n_a_opslagcapaciteit-samsung_ssd_van_1_tb

Bijdrager
    QSD

En hoe zit dat dan met de garantie ?  En splinternieuwe imac openen om er een andere schijf in te zetten, zal wellicht niet in dank afgenomen worden bij Apple als er een ingreep tijdens de garantieperiode moet gebeuren…

Bijdrager
    MacKeessie

Zijn geven 2 jaar garantie.

Bijdrager
    MacKeessie

Ik heb zelf een nieuwe  iMac 27 inch in het voorjaar bij ze gekocht met een 1Tb Samsung SSD , en die is super snel.

Ik heb in het verleden ook op mijn werk een aantal iMac’s door dit bedrijf  laten ombouwen van HDD naar SSD, en dat gaf  een geweldige snelheidswinst.

Zij kwamen het op locatie doen. Ook iMac’s met Bootcamp erop, dat gaf wat problemen, maar ze hebben het prima opgelost, goede service.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Hier staat ook alle data ‘naast’ de iMac. De interne ssd is super, maar het bijhorende prijskaartje is :(

Ik heb daarnaast ook een externe Samsung ssd aan de thunderbolt poort hangen en deze werkt perfect als game lib. in bootcamp.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.