20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    martijn888

SSD in mini

Ik heb een mac mini met 120 GB geheugen die ik als mediacenter gebruikt.
    Twee issues:
    1) home videos en grote iphoto en itunes librarys zorgen dat 120 GB vol raakt
    2) bij gebruik imovie – veel stress op HD en processor raakt systeem snel oververhit wat irritante herrie door koeling veroorzaakt
    Ik zie dat solid state drives heel snel betaalbaar aan het worden zijn: een idee is om de HDD uit te wisselen met een SSD (ook nog eens hypersnel). Die SSD maakt veel minder warmte. Hierop komt alleen OSX en apps. Ik hang dan een kleine USB 2″ HD als externe schijf, waarop ik dan mijn home folder zet.
    Iemand ervaring met zoiets? Kun je dit zelf doen of moet je dit laten doen?

Bijdrager
    huinkroese

Ik zou persoonlijk eerst eens kijken wat de winst is die je met een externe FireWire schijf kunt bereiken.
    OSX op deze schijf installeren, booten op deze schijf, en kijken of je mini dan sneller is. De HD is nu extern, dus de koeling is ook geen issue meer (nou ja, processor nog, maar dat hou je toch). SSD is niet hypersnel, tenminste de metingen die ik zag waren nogal lauw, en voornamelijk handig bij portables doordat ze iets energiezuiniger zijn.

Een 1Tb of 500Gb FireWire schijf is véél goedkoper en sneller dan een SSD, zeker als je aangeeft dat de hitte voornamelijk een probleem is zou ik de harde schijf splitsen van de Mac Mini.

Maargoed, volgens mij kun je op ifixit.com wel een beschrijving vinden van hoe je een mac mini moet ontleden, en verder is een SSD qua formaten hetzelfde als een standaard HD lijkt me.

Bijdrager
    nookie

Volgens mij red je het niet alleen als je je HDD verwisselt.
    Het een en ander ook te maken met je videokaart en je processor,
    waardoor je mini oververhit (?) raakt en je koeling gaat blazen.

Bijdrager
    martijn888

ik heb eens op youtube gezien hoe snel osx opstart vanaf SSD versus HDD en vond het verbazingwekkend snel (secondewerk)
    als ik inderdaad gewoon een snelle HDD extern neerzet, dan draait die interne natuurllijke nauwelijks meer; dat zal alvast schelen (ook al is processor waarschijnlijk de grootste boosdoener)
    moet dat echt firewire zijn? ik had een 2″ usb in gedachten omdat die geen externe adapter nodig heeft. Of kun je daar geen OSX op booten? Ik zie nergens Firewire schijfjes zonder adapter

Bijdrager
    1984
    ”martijn888″

ik heb eens op youtube gezien hoe snel osx opstart vanaf SSD versus HDD en vond het verbazingwekkend snel (secondewerk)

Bijdrager
    leaf
    ”1984″
    ”martijn888″

YouTube filmpje

Deze link dus:

1. http://www.youtube.com/v/Fzkvg8iaZzE

geen dank.

Bijdrager
    Hengheng

USB maakt gebruik van je processor, FireWire niet.

Bijdrager
    lowfi

Vergeet niet dat de goedkope SSD schijfjes MLC geheugen gebruiken wat met random writes een drama is. Enige goeie mlc is een intel maar die begint bij 600 euro (de prijs van je mini).

SLC ssds zijn een stuk duurder al zou je met 16GB afkunnen. Ik denk overigens niet dat je mini het zo heet krijgt door de harddisk maar eerder door de cpu. Kijk eens met istat pro of iets dergelijks wat de grootste warmetbron in je mini is onder fullload.

Bijdrager
    stijn23

Firewire schijven gebruiken over het algemeen geen externe adapter (Firewire kan vrij veel stroom leveren). Bovendien kan je ermee opstarten, in tegenstelling tot een usb-schijf. Een schijf van 1TB met firewire kost rond de 160 euro bij http://www.redcoon.nl
    (Western digital Mybook Studio 1TB)
    Een schijf met firewire 800 zou zelfs dubbel zo snel moeten zijn, maar is dan weer nog iets moeilijker te vinden. Bij de apple premium resellers kan je ook wel een firewire schijf vinden, maar daar zal je rond de 300 euro betalen (in België toch).

Bijdrager
    lowfi

Elke 2.5″ hdd kan zowel via firewire als usb gevoed worden. Oudere computers zoals mijn powerbookje leveren niet genoeg stroom via de usb aansluiting en moet je met een dubbele usb verbinding aan de slag.

Elke 3.5″ hdd heeft externe adapter nodig omdat die nu eenmaal meer stroom gebruiken dan hun kleinere broertjes.

Bijdrager
    R-Flow
    ”1984″

YouTube filmpje

Vind het nogal opvallend dat die witte MacBook veel sneller opstart dan de zwarte. En hebben beide MacBook Airs wel de dezelfde kloksnelheid?

Bijdrager
    1984
    ”R-Flow”

Vind het nogal opvallend dat die witte MacBook veel sneller opstart dan de zwarte. En hebben beide MacBook Airs wel de dezelfde kloksnelheid?

Ja die witte is ook nog core duo, betreft de MBA zie hier

Bijdrager
    sven-
    ”leaf”

Deze link dus:

1. http://www.youtube.com/v/Fzkvg8iaZzE

geen dank.

Doe toch onderstaande link maar:

http://www.youtube.com/watch?v=Fzkvg8iaZzE

Inactief
    Anoniem
    ”lowfi”

Elke 2.5″ hdd kan zowel via firewire als usb gevoed worden. Oudere computers zoals mijn powerbookje leveren niet genoeg stroom via de usb aansluiting en moet je met een dubbele usb verbinding aan de slag.

Elke 3.5″ hdd heeft externe adapter nodig omdat die nu eenmaal meer stroom gebruiken dan hun kleinere broertjes.

Klopt niet helemaal, er zijn 3,5″ Firewire hardeschijven die het zonder externe voeding doen.

Bijdrager
    martijn888

inanc: weet je welk merk die maakt?
    ik heb net een 320gb usb 2.5″ lacie gekocht en aangesloten als timemachine backup (mooi systeem!, ik gebruikte altijd backup 3 wat bij .mac zat, dit is echt andere koek!).
    3.5″ drives zijn er volgens mij in grotere capaciteit en sneller; dat zou mooi zijn als systeemdrive.

helemaal mooi als die drive dan ook de firewire poort repliceert zodat mijn isight eraan kan (minis hebben maar 1 firewire poort)

thanks

Bijdrager
    macpro

De snelheid van de schijven is hier geen issue. Voor het bekijken van films en foto’s is een gewone 5400 rpm schijf snel zat.
    Blijft het probleem van te weinig opslag over en dan moet je kijken naar externe opslag.
    Je kunt kiezen om externe schijven rechtstreeks aan de mini te hangen of gebruik maken van een netwerk harde schijf. Die zet je dan ergens anders in huis op een plekje waar het geluid van die schijf/schijven je niet stoort.

Bijdrager
    Hengheng

Waarom neem je bij je Mini geen bijpassende Iomega Minimax ?
    Staat mooi, FireWire, is stil en geeft je een hoop extra poorten.

Bijdrager
    lowfi
    ”iNanc”
    ”lowfi”

Klopt niet helemaal, er zijn 3,5″ Firewire hardeschijven die het zonder externe voeding doen.

Show me:)

Bijdrager
    martijn888
    ”Hengheng”

Waarom neem je bij je Mini geen bijpassende Iomega Minimax ?
    Staat mooi, FireWire, is stil en geeft je een hoop extra poorten.

zie er goed uit; heb je hier ervaring mee? hoe stil is stil, hoe grote adapter hangt eraan? (ik heb alle kabels weggeintegreerd in de planken van een kast, ik kan niet veel meer kwijt daar.
    thanks

Bijdrager
    Hengheng

@Martijn888

Ik heb er zelf eentje onder m’n mini staan, staat erg strak.
    Vergeleken met andere harde schijven die ik aan een iMac en een MBP heb hangen (o.a. LaCie),
    vind ik de minimax behoorlijk stil.
    Formaat adapter is ± 6 x 3,5 cm, 2 cm dik.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.