17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    MacMiniMan

SSD in MBP uit 2008

Beste allemaal,

Al weken zoek ik me ‘suf’, maar ik kan nergens vinden welke SSD ik in mijn (late) 2008 MBP (2.53) kan plaatsen.

Wie kan me vertellen hoe ik kan achterhalen welk type SSD er in mijn MBP gaat werken?

Dank voor het meedenken!

Bijdrager
    Hyrax

Samsung 850 EVO, beste prijs-kwaliteitsverhouding. Hou er rekening mee dat jouw MBP een 3Gbit aansluiting heeft, dus je niet het maximale uit de SSD kunt halen.

Bijdrager
    MacMiniMan

En is het dan echt beperkt tot het merk Samsung en type 850 EVO, of zijn er ook alternatieven?

Bijdrager
    McPim

Deze? Ook in NL te vinden.

Bijdrager
    trabant

In je systeemoverzicht vind je bij ‘opslag’ onder medianaam merk en type van je schijf. Bij de fabrikant vind je de buitenmaten van dat ding en waar je vooral op moet letten is dat de vervanger qua buitenmaten niet groter is en dezelfde aansluiting heeft.
    Gewoon iets uit dit lijstje dus.

Bijdrager
    Hyrax

@MacMiniMan nee, niet beperkt daartoe, maar ik heb goede ervaringen met de Samsung 850 EVO, vandaar.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Hyrax op 11 augustus 2016

Hou er rekening mee dat jouw MBP een 3Gbit aansluiting heeft, dus je niet het maximale uit de SSD kunt halen.

En dus dat je wellicht ook een goedkopere SSD kunt kopen die minder snel is, maar nog altijd sneller dan de computer. Een paar maanden terug wilde ik bijvoorbeeld ook een SSD in m’n MacBook (2008 unibody) zetten, en had diezelfde Samsung 850 EVO op het oog. Eenmaal in de winkel bleek dat ze ook 750 EVO’s hadden die weliswaar niet zo snel zijn als de 850, maar snel genoeg voor m’n MacBook. Aangezien het iets van drie tientjes scheelde was de keuze snel gemaakt.

Bijdrager
    digilb

Eigenlijk werkt elke SSD met een 2,5 inch formfactor en SATA-aansluiting.
    Bottleneck is inderdaad dat jouw Mac SATA2 heeft, en elke (moderne) SSD een SATA3-aansluiting heeft. Hiermee wordt de doorvoersnelheid begrensd op 3 Gb/s ipv 6 Gb/s. Maar de accesstime van een SSD is zoveel sneller dan van een harddisk, dat het een verschil van dag en nacht blijft!
    Als je budget beperkt is, kun je kijken naar de Kingston UV400, anders zijn Crucial (BX/MX series) en Samsung (750 / 850 EVO) interessante alternatieven.
    Het enige waar je op kunt letten is de dikte van de SSD. Dat kan 7mm of 9,5mm zijn, en je moet even checken hoe dik de huidige harddisk is. Eventueel kun je een spacer kopen (als die al niet bij de SSD meegeleverd wordt) die 2,5mm toevoegt aan de dikte.
    En ik weet niet hoe belangrijk je garantie vindt? De 850 EVO heeft 5 jaar, de andere 2 of 3 jaar. Ook kan de TBW waarde interessant zijn. Dit is een richtlijn voor het aantal TeraByte dat de fabrikant verwacht dat je gedurende de levensduur naar de SSD zou moeten kunnen schrijven.

PS: zelf heb ik jarenlang een SSD gehad in een iMac (2006) die SATA1 heeft, dus een doorvoersnelheid van max. 1,5 Gb/s. Was prima investering!

Bijdrager
    Bremsy

Ik heb al een tijdje een crucial mx100 in mijn alu mb 2008 zitten. De crucials hebben volgens mij een betere prijs/kwaliteit verhouding dan de samsungs. Volgens mij is de bx200 gelijkwaardig, maar nieuwer.

Bijdrager
    digilb

Nee, de BX-serie (100/200) is budget. De MX-serie is daarboven gepositioneerd. Dus een tientje ofzo duurder. Hiervan is onlangs de MX300 geintroduceerd. Die heeft echter TLC geheugen, als je MLC geheugen prefereert is de MX200 een goede keuze.

Bijdrager
    Soulshaker

De sandisk ultra II is ook een goede keuze , 480GB voor 122 eur:)

linkje

Bijdrager
    MacMiniMan

Dank voor alle reacties, ik ga morgen de stad in om er een te halen (weet nog niet welke) :-)!

Bijdrager
    Shmoo

Ik zou voor de Kingston SSDNow UV400 480GB gaan.

Ik heb Kingston altijd een stoer merk gevonden dat een bepaalde kwaliteit uitstraalt. Apple gebruikte van dit merk ook altijd het RAM geheugen dus ga ik er wel van uit dat het bepaalde A-kwaliteit is.

Je ziet in deze lijstjes ook altijd de merken Crucial en Corsair voorbij komen, persoonlijk vind ik heel erg als een Aldi of Lidl -huismerk overkomen. Ook omdat ze altijd de goedkoopste zijn.

Bijdrager
    fixar
    Shmoo op 13 augustus 2016

Ik zou voor de Kingston SSDNow UV400 480GB gaan.

Ik heb Kingston altijd een stoer merk gevonden dat een bepaalde kwaliteit uitstraalt. Apple gebruikte van dit merk ook altijd het RAM geheugen dus ga ik er wel van uit dat het bepaalde A-kwaliteit is.

Je ziet in deze lijstjes ook altijd de merken Crucial en Corsair voorbij komen, persoonlijk vind ik heel erg als een Aldi of Lidl -huismerk overkomen. Ook omdat ze altijd de goedkoopste zijn.

Beste Schmoo, weet je het zeker? Kun je mij vertellen wanneer dat ongeveer was? Want ik kan mij niet herinneren dat ik de afgelopen 15 jaar één machine van Apple heb gezien die door Apple zelf was voorzien van Kingston geheugen (en ik heb er honderden, zo niet duizenden van binnen gezien). Merken die door Apple wel veelvuldig gebruikt worden zijn Samsung (!). Hynix, en Micron

Crucial is een onderdeel van Micron Technology.

Bijdrager
    Shmoo

100% zeker dat in mijn iMac 2007 uit de doos Kingston geheugen zat. Ik heb namelijk op die basis dezelfde latjes gekocht.

Samsung is allemaal pas veel later gekomen. Ongeveer in de tijd dat de dvd spelers uit d Mac gingen, toen is Apple Samsung gaan gebruiken.

Bijdrager
    fixar

OK, bedankt voor de info.

Inactief
    Anoniem
    Shmoo op 13 augustus 2016

100% zeker dat in mijn iMac 2007 uit de doos Kingston geheugen zat.

Lijkt me stug. Ik heb net even in m’n doos met antiek geheugen gekeken; in de iMacs uit die periode zat RAM van Hynix, en in de MacBook Pros spul van Samsung.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.