13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Astrid

SSD in MacBookPro early 2011

Ik ben aan het twijfelen om een SSD (de samsung 850 EVO, 250 GB) in plaats van de harde schijf te plaatsen in een Macbook pro van begin 2011, maar ik vraag me af hoe het gaat met de installatie van de SSD. Het is voor mij niet belangrijk dat mijn documenten en andere foto’s over worden gezet op de nieuwe SSD (deze staan allemaal in de cloud) en ik wil het liefste met een nieuw OSX beginnen. Is het mogelijk om in plaats van de SSD van te voren te clonen, deze in te bouwen en daarna via cmd + R in het recovery menu te komen en hier OSX Sierra te downloaden en te installeren? Of gaat dit niet werken? Wie o wie kan mij advies geven?

Bijdrager
    aukem

Hallo Astrid,

Ook daar heeft OMT al meerdere topics over hoe je dat kan doen:

https://lmgtfy.com/?q=installatie+macbook+pro+2011+ssd

Bijdrager
    Astrid

hoi Aukem,
    Ik weet hoe ik de google zoekfunctie moet gebruiken, echter, ik kom alleen maar situaties tegen dat de harde schijf steeds van te voren wordt gecloond naar de nieuwe SSD. Mijn vraag is dus. Kun je ook NIET klonen, hem simpelweg inbouwen in de macbook, aanzetten, via cmd + R in het recovery menu kiezen voor een nieuwe installatie.

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dat kan. Eerste actie wordt dan de SSD formatteren.

Bijdrager
    Wauters

Altijd een opstart USB-disk maken. (zonder lukt het volgens mij niet)

OS X El Capitan: Een installatie USB stick maken

Bijdrager
    Astrid

Dank je wel TheBigZ:) !
    Het formatteren kan ik ook in het recovery menu doen? Geeft de macbook zelf aan dat hij geformatteerd moet worden? Of moet ik daar nog iets speciaals voor doen?

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij hebben alle Macs na 2011 die verbinding dat je zonder OS op je HD direct OS X kunt installeren. Dat hebben ze namelijk uitgevonden voor de MacBook Air die als eerste geen dvd speler meer had.

Bijdrager
    TheBigZ
    Astrid op 27 november 2016

Het formatteren kan ik ook in het recovery menu doen?

Ja, je kunt in het menu Schijfhulpprogramma (“Disk Utility”) kiezen en de SSD ‘wissen’ (= formatteren).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Astrid

Mijn macbook pakt op 1 of andere manier een opstart USB niet meer:( Wauters, lk had er 1 en laatst geprobeerd om hiervan te installeren, maar mijn macbook “las’ hem niet (het beeld bleef grijs) uiteindelijk heb ik opgestart in recovery, hier de harde schijf gewist en opnieuw ge├»nstalleerd, dit werkte wel.

Bijdrager
    Astrid

Inderdaad de laatste keer ook vanaf internet zonder cd geïnstalleerd, Shmoo, dit zou dus ook zo werken met een SSD ?(na formatteren)
    Dank je wel, dat gaat wel lukken!

Bijdrager
    yxs

Ik heb vorig jaar ook mijn MB pro early 2011 van een ssd voorzien.
    Heb de ssd eerst met een kabeltje van enkele euro’s aangesloten via usb, een clean install erop gezet, en pas daarna erin gevezen.

De schijf die uit mijn macbook kwam ligt nu als ‘backup’ in mijn schuif, mocht er ooit wat mislopen met de ssd.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

ik heb er ook een blog over: http://aartjan.nl/blog/ssd/
    (in het engels)

Bijdrager
    nnorwin

Beste Astrid, ik kan je absoluut aanbevelen een SSD erin te zetten. Ik heb het zelf een paar maanden geleden ook gedaan. Mijn MBP uit 2010 was ontzettend langzaam geworden. Nu met de SSD werkt hij weer lekker snel. Ik ben zelf helemaal niet zo handig maar met de hulp van de mensen op het forum hier is de installatie gelukt. Je kunt hier lezen hoe ik het heb gedaan.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door  nnorwin.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.