12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    jonahke

SSD in Macbook Pro Medio 2009

Ik zou de HDD van mijn 15″ Macbook Pro medio 2009 willen vervangen door een 256GB SSD, maar ik heb nog enkele vragen.
    ● Ik heb mijn oog laten vallen op de Samsung 850 PRO SSD – 256GB, is dit een goede of raden jullie een andere SSD aan?
    ● Aangezien ik een clean install wil doen, heb ik dan een SATA to USB adapter nodig? Want de bestanden die ik toch zou willen overzetten staan op mijn externe HDD.
    ● Zijn er nog enkele tips voor me of dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?

Alvast bedankt

Bijdrager
    makasa

De ssd is goed. Komt vaak als beste uit de testen. Clean install kan je via wifi doen na opstarten met de nieuwe schijf. Via schijfhulpprogramma formatteren en dan verder laten installeren.

Bijdrager
    jonahke

Ooh, gaat dat via wifi? Op internet had ik gelezen dat je best een bootable usb maakt en zo een clean install doet.
    Raden jullie aan om het zelf te doen of via een Apple reseller? Heb al wel enkele filmpjes gezien en het ziet er op het eerste zicht niet al te moeilijk uit, maar toch…

Anoniem

Hoewel de 850 Pro echt een goede schijf is, is deze wel een beetje overkill voor jou MacBook.
    Dit komt vooral omdat jou MacBook maar maximaal SATA II kan leveren en de SSD SATA III snelheden heeft
    Waardoor je dus nooit de optimale snelheid van de SSD zal halen

Je zou dus ook voor een goedkopere optie kunnen kiezen, zoals bijvoorbeeld de Crucial BX100.
    Maar uiteraard is er niks mis met de 850 Pro, echter kan het ook goedkoper voor hetzelfde resultaat

Bijdrager
    maca1342

Ik heb zojuist een ssd aangeschaft voor mijn macbook white uit 2010.
    Kan iemand mij (een leek) stap voor stap uitleggen welke stappen ik moet zetten om mijn huidige systeem over te zetten op de de nieuwe ssd. Ik gebruik nu een time machine backup via een time capsule. Ook wel gelezen dat het terugzetten van je backup naar de nieuwe ssd best lang duurt dan.

Bijdrager
    e.abrahamse

Ik stond voor dezelfde keuze 3 maand geleden met een Unibody MacBook van 2008. Heb ook gekozen voor een Samsung 850 EVO. In mijn geval de 120 GB versie vanwege het gebruik en externe opslag van data. Deze SSD komt het beste uit de test en gaat veruit het zuinigst om met beschikbare accutijd. Je weet niet wat je meemaakt qua snelheid. Het is alsof je een hele nieuwe machine hebt. Ik heb er Yosemite via een bootable USB opgezet en 4GB 1333 aan geheugen geplaatst. Ben nu helemaal in mijn nopjes. Inzetten en installeren is echt zo eenvoudig als op de filmpjes getoond wordt. Koop wel vooraf een passende set schroevendraaiers (bij de Action van Werckmann (extra small) voor €1,79).

Let op: MAAK EERST EEN BACKUP van de te verwijderen HD. Deze kun je later in een extern USB-kastje bouwen als backup van ‘oude bestanden’.

Zorg bij demontage voor een ruime knutselplek en leg de schroeven van verschillende grootte op de plek waar ze horen. Met je vingers eerst indraaien en met schroevendraaier voorzichtig natrekken. Zorg wel voor goed licht en maak van de gelegenheid gebruik om ook het aanwezige stof uit je MacBook te halen (betere koeling). Houd daarbij wel het schoepenrad van de ventilator vast zodat je geen valse stroom opwekt en het moederboard voor goed beschadigd. Alles is opYouTube op iFixIT na te zien. Maak anders een stappenplan aan de hand van de verschillende filmpjes. Let er wel op dat je MacBook Pro uit de garantie is en je geen aanspraak kunt maken op garantie achteraf. Vertrouw je het niet, kun je het laten uitvoeren door een APR.

Het resultaat na gedane arbeid zal meer dan (mier)zoet zijn.

Succes!!

Bijdrager
    jonahke

Oke, dankuwel. Nu dus nog kiezen tussen de BX100 en de Samsung 850 Evo

Bijdrager
    e.abrahamse

In de testen is de Samsung 850 EVO SSD echt veel zuiniger. Voor een desktop maakt dat niet uit, maar een MacBook met een oudere accu wordt daar blij van. Let wel: Samsung zal over 3 jaar nog wel bestaan en loopt voorop als het gaat om SSD techniek. Ik kan niet in je spaarpot kijken. Ik kocht mijn 120 GB SSD bij Mediamarkt voor €75,00. Voor de 256GB versie van de 850 EVO scheelt het €20,00.

Bijdrager
    jonahke

Heb net mijn de Samsung 850 EVO SSD besteld, bedankt voor jullie goede raad!

Bijdrager
    mvanalem

Ik heb onlangs de 256 GB 850 Evo Pro van Samsung in mijn MacBook Pro medio 2010 ingebouwd.
    Is ook Sata II maar draait echt als een speer. Kan ik zeker aanraden.

Bijdrager
    iDEOwen
    makasa op 14 september 2015

De ssd is goed. Komt vaak als beste uit de testen. Clean install kan je via wifi doen na opstarten met de nieuwe schijf. Via schijfhulpprogramma formatteren en dan verder laten installeren.

Dit werkt pas met Macs vanaf 2010.

Bijdrager
    T-sec

Ik zou een Bootable USB stick maken dan weet je sowieso zeker dat je ergens vanaf kunt booten.

Werk je met Time Machine, dan heb je geen zorgen over al je programma’s, back-ups, etc.
    Na clean install Appeltje-R met opstarten en Time Machine back-up terug zetten.

Hard to fail optie: SATA-USB kabeltje aanschaffen en Carbon Copy Cloner (CCC) installeren.
    HDD op SSD klonen met CCC en schijven uitwisselen. Opstarten en alles is weer in orde.

Ps. De Samsung 850 EVO SSD’s zijn prima en maximaal snel voor de oudere Mac’s met SATA I of II

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.