18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    rdesign

SSD in MacBook Pro

Hey OMT’ers,

Mijn MacBook Pro (mid 2010, 2.66Ghz i7) werd een beetje traag, dus ik heb er laatst 8GB aan RAM ingezet. Hij loopt weer als een tierelier. Alleen nu mag hij van mij nog wel tierelierender lopen…:smile: Dus, ik was van plan er een SSD in te plaatsen. Nu heb ik de 500GB die er nu in zit echt wel nodig (nu nog ±150GB over). Wat zijn nu mijn opties? Kan ik misschien in plaats van de DVD-drive een SSD doen? Gebruik dat toch nooit… Of moet ik nu op zoek naar een rete-dure SSD met veel ruimte?

Ik hoor ’t graag!

Bijdrager
    AppleStef

Ik zou de HD op de plaats van Superdrive doen en SSD op de plaats van HD, Omdat de aansluiting bij de HD SATA lll heeft en de Superdrive maar SATA ll, dus je hebt dan een snellere SSD (als je er eentje met SATA lll koopt natuurlijk) als je die op de plaats van de HD doet.

Bijdrager
    rdesign

Wat een termen allemaal, haha. Maar ik snap je punt. Welke SSD raden jullie mij aan? Ik denk dat ik met 128GB genoeg heb, als ik de ‘oude’ schijf er in houd. Mocht ik er toch voor kiezen om alléén de SSD te gaan gebruiken, en de DVD-drive te houden, dan wil ik toch wel minstens 256/512GB.

Waar kan ik ze het beste bestellen, en is het makkelijk voor een leek om hem er zelf in te plaatsen? (Ik had al dodelijk veel moeite met het geheugen plaatsen, hehehe.)

Bijdrager
    AppleStef

Ik ga waarschijnlijk later de OCZ Vertex 3 (120GB) kopen, die ondersteund ook SATA lll. Zelf plaatsen moet lukken maar als je de HD op de plaats van de Superdrive gaat plaatsen word het wel een stukje moeilijker. Waar je die het beste koopt weet ik niet (zou ik ook eens willen weten ;))

Bijdrager
    MacBooky

Ik zou niet de drives omwisselen maar de SSD in de superdrive doen … laatst zelf ook een Vertex 2 geïnstalleerd zo en dat scheelt een hoop herrie!

Bijdrager
    AppleStef

@MacBooky

Zoals ik al zei als je een SATA lll SSD koopt en bij de Superdrive doet krijg je niet de volle snelheid die de SSD aankan (dat is spijtig aangezien je er toch wel veel voor betaald). In jou geval maakt het niet uit omdat je een SSD hebt met SATA ll (trager als SATA lll) en je Superdrive aansluiting heeft ook SATA ll dus dan haal je wel je volle snelheid.

Bijdrager
    indra

Ik heb de zelfde Macbook pro k heb gister de OCZ Vertex 3 120Gb. Heb de ssd op de plaats van de hdd gedaan en werkt als een zonnetje. Ik heb ook meteen een optibay besteld voor de superdrive(komt morgen binnen via optibay.nl). Dus die ga ik morgen inbouwen en de 500gb hdd er in doen.

Mocht je vragen hebben over hoe en wat hoor ik het graag.

Bijdrager
    MacBooky

@Applestef waarom zou je een vertex 3 nemen? de vertex 2 vliegt ook …..

Bijdrager
    AppleStef

@MacBooky

Idd, maar de de Vertex 3 vliegt sneller.:wink:

Bijdrager
    indra

Jaa ik heb ook voor vertex 3gekozen om die reden. Beter en toekomst gericht.
    Net als dat een jaar geleden voor een i7 heb gekozen terwijl ik die eigenlijk niet echt nodig heb maarja je wilt toch je laptop een aantal jaar gaan gebruiken haah. Maarja dat terzijde.

Ik zou voor die vertex 3 120gb gaan.

Moderator
    unSOUND

Ik zou eerder een SSD van OWC overwegen, hun Mac ondersteuning is beter. OCZ laat je kloten met Windows of Linux CD’s voor de firmware en onderhoud, terwijl OWC al bezig is met OS X native tools voor die taken.

Bijdrager
    AppleStef

@unSOUND

OCZ laat je kloten met Windows of Linux CD’s voor de firmware en onderhoud, …

Is dat nodig? Zo ja, voor wat dan?

Moderator
    unSOUND

Onderhoud is nodig als de schijf te traag wordt, en firmware updates komen om de zoveel tijd uit om bugs op te lossen. En die heb je nog wel eens bij SSD’s…

Bijdrager
    AppleStef

Wat als je dan geen Windowsmachine hebt om de Firmware updates en onderhoud uit te voeren, is het dan erg? Of maakt het niet zoveel uit?

Bijdrager
    J3roenP

Ik heb nu ook een vertex 3 maar vind het toch wel vrij lastig dat het updaten van de firmware nou niet bepaald easy is voor mac gebruikers. Uit het forum op OCZ wordt ik nou ook niet echt veel wijzer van..

Moderator
    unSOUND
    AppleStef op 14 oktober 2011

Wat als je dan geen Windowsmachine hebt om de Firmware updates en onderhoud uit te voeren, is het dan erg? Of maakt het niet zoveel uit?

Dan moet je dus gaan opstarten van een Linux CD, daar in een Terminal de diverse codes uitvoeren, en dan maar hopen dat het goed gaat. Ik ben de laatste keer bijna 6 uur bezig geweest om mijn 2 Vertexen te updaten…

En of het nodig is ? Soms wel. Soms heeft hij gewoon kuren, en kan een reset je enige optie zijn. Of er komt een nieuwe firmware uit, waarvan je hoopt dat het de problemen oplost… Ik had het een paar keer dat ze ineens gewoon blanco waren na een herstart, dan moet je hem dus weer initialiseren voor je verder kunt.

Maar mede door dit geneuzel, en de jammeren conclusie dat OCZ geen reet geeft om Mac ondersteuning, heeft bij mij er toe geleid dat mijn volgende SSD geen OCZ wordt, maar eerder een OWC. Die zijn inmiddels aardig op weg met een Mac native toolbox.

Bijdrager
    AppleStef

Danku voor de informatie unSOUND, ik heb even gekeken en dan ga ik er wrs ook eentje van OWC kopen. Maar waar is die toolbox dan eig? Leveren ze die erbij? Of moet je het ergens downloaden op de site?

Moderator
    unSOUND
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.