23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    tomc

SSD in macbook?

Hallo,

Ik heb een macbook pro medio 2012 13 inch standaard model waar ik later 16 gb aan RAM geheugen heb ingestopt.
    Nu zit ik al een tijdje te denken om er ook een ssd in te stoppen van minstens 300 GB.
    Ik doe vaak aan video bewerking in after effects wat men macbook perfect aan kan maar wanneer ik effecten van action essentials of ander beeld effecten gebruik doet mijn macbook er voor mij te lang over om alles te renderen wat het video bewerken niet zo plezant meer maakt, nu weet ik dat ssd’s veel betere read en write speed hebben maar is dit in de praktijk ook zo ? Kortom versnelt een ssd renderen van video’s en ook het dagelijkse gebruik genoeg om er 300 euro voor neer te leggen of is dit het niet waard.

Alvast bedankt.

Inactief
    Anoniem

Of renderen sneller gaat durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat het plaatsen van een SSD een behoorlijke snelheidswinst geeft. Ik heb de HD in m’n MBP medio 2009 vervangen voor een SSD en ik kreeg er zowaar een nieuwe MBP voor terug die snel reageert en weer “snappy” aanvoelt. Voor mij het geld meer dan waard.

Bijdrager
    mslik

Hoi,

Ja dat ga je zeker merken. SSD’s hebben niet alleen een grotere lees/schrijf snelheid maar ook een betere aanbieding van bestanden richting je processor/gpu etc. etc. Zeker jou model moet de hoge data aanvoer kunnen handelen.

Zoek wel even uit wat voor SATA bus je in je mac hebt zetten. Er zijn namelijk meerdere type SATA 3 aansluitingen namelijk die met 3gb doorvoor en die met 6gb doorvoer. Ook de SSD’s zijn daarop aangepast, maar een 6gb doorvoer SSD is een rot eind duurder. Als je mac maar 3gb/s doorvoersnelheid heeft kan je wel een 6gb aansluiten maar die draait dan maximaal op 3gb. Dus dat is zonde van je geld.

En als je dan een SSD gaat kopen lees je even in via (als het reclame is sorry alvast) tweakers en hardware.info in op de verschillen. Ik ben zelf enorm fan van OCZ SSD’s maar ook daarin heb je weer verschillende types. Ik heb zelf altijd de Vertex serie omdat die nou eenmaal het snelst is, maar misschien heb jij al genoeg aan de Agility serie. Lees de verschillen even na, en zoek even je specs op van je Mac en kijk wat het beste past.

Succes!!

Bijdrager
    Ree

Als je je optical drive niet gebruikt en je bent niet vies van het openen van je MBP kun je ook denken aan een Fusion Drive. Je neemt dan een iets kleinere SSD (bijvoorbeeld 180 GB of 240 GB) en die zet je op de plek van je harddisk, je harddisk gaat dan dmv een houdertje (OptiBay, DataDoubler, er zijn er velen, ikzelf heb een OptiBay van Fenvi, maar (beetje spijt) de owc datadoubler is degelijker (maar ook iets duurder)) op de plek van je optical drive.

Daarna “smelt” je deze drives samen tot één geheel (let op, de schijven gaan leeg, dus zorg eerst voor een 100% back-up)

http://bit.ly/applefusiondrive

Ik heb op deze wijze in mijn MBP een ~1TB fusion drive bestaande uit een 240 GB Intel 520 series (SandForce) en de originele 750 GB HDD.
    Supersnel en veel opslag:)

Succes!

Bijdrager
    computer space

Vooral fijn tijdens het monteren zelf. De reactiesnelheid van de software neemt enorm toe. Bij het renderen zelf merk je geen verschil (wellicht 1-2% snelheidswinst).

Sleutelbeheerder
    Night

Inderdaad, een SSD snelheidswinst ga je vooral merken in de toegang tot je (video)data. Aangezien video-rendering een taak is van de processor, zul je op dát gebied niet echt veel snelheidswinst boeken. Veel geheugen (jouw 16 GB) en een snelle SSD/FusionDrive zullen de overall performance, system responsiveness en je ‘gevoel’ van snelheid wel héél gunstig beïnvloeden.

Bijdrager
    RobApple

Seagate Harde schijf 750GB 2.5″ SATA3 7200rpm 32MB Seagate Momentus XT met 8GB SSD ineen.

Is het beste uit 2 werelden, veel meer opslag, ± 742 GB HDD en 8 GB SSD.

Is nagenoeg net zo snel als een aparte SSD en in verhouding goedkoper.

Bijdrager
    tomc

Bedankt allemaal jullie hebben me kunnen overtuigen.

@Ree
    het lijkt me inderdaad heel tof om een Fusion Drive te creëren veel opslag en tegelijk ook snel maar soms gebruik ik men optical drive nog alhoewel ik hem wel zou kunnen missen maar dan zit je daar met je cd sleuf. Ik zal hier eens over nadenken maar weet je soms ergens op het internet een goede beschrijving staan over hoe je je SSD en HDD kunt laten “samensmelten”? en ik heb ook gelezen dat waneer je je HDD en SSD laat “samensmelten” en er één van kapot gaat de andere het ook niet meer doet klopt dit?

@mslik
    Zelf zat ik te denken aan de Samsung 840 500 GB ssd omdat deze goedkoop is, ik heb ook eens gekeken naar de OZC vertex 450 512 GB ssd deze heeft betere lees en schrijf snelheden dan de Samsung maar kost ook meer dan honderd euro meer is deze dit waard??
    En men SATA 3 aansluiting heeft 6GB doorvoer.

Bijdrager
    computer space

Kijk ook eens naar de 840EVO, de opvolger van de 840. Zeer snel, en toch niet zo duur.
    Bedenk wel dat dit in feite ook een hybride is: tussen de 3-6 GB is net zo snel als de 840pro, daarna gaat ie shuffelen met het tragere TLC geheugen.
    Bij video zit je helaas al snel aan een paar GB werkfiles/scratchfiles, en dan is het niet leuk tegen de grenzen van zo’n Momentus of 840EVO aan te lopen. Wellicht een 256Gb 840pro of Vector nemen, met een USB 3 aangesloten WD scorpio black (of deze i.d.d in de optical bay duwen, en een BluRay speler van 2 tientjes USB powered bijkopen voor de sporadische optische schijf).

Bijdrager
    tomc

@computerspace Welke SSD raad je mij dan aan?

Bijdrager
    mslik
    tomc op 29 augustus 2013

Bedankt allemaal jullie hebben me kunnen overtuigen.

@mslik
    Zelf zat ik te denken aan de Samsung 840 500 GB ssd omdat deze goedkoop is, ik heb ook eens gekeken naar de OZC vertex 450 512 GB ssd deze heeft betere lees en schrijf snelheden dan de Samsung maar kost ook meer dan honderd euro meer is deze dit waard??
    En men SATA 3 aansluiting heeft 6GB doorvoer.

Hoi,

Tja ik vind van wel. Snelheid is zo belangrijk, maar ik kan natuurlijk niet bij jou in je portomenee kijken. Het is sowieso een enorm verschil welke je ook koopt. Ik denk dat je het verschil niet super gaat merken ten opzichte van elkaar dus voor jou zal de Samsung voldoende zijn. Ik als “freak” met snelheden (mijn huidige kale windows machine met 2 Vertex 3 serieel geschakelde schijven start in 7 seconden op vanaf de BIOS:) ) zou ik de OZC kopen.

Groetjes,

Michiel

Bijdrager
    RobApple

Samsung 840 EVO 500 GB of OWC Mercury EXTREME Pro 6G SSD 480GB.

Bijdrager
    computer space

Als je 400 euro hebt: 512GB 840 pro
    De Vector 256 voor 233€ of the 840 pro 256 voor 190€ zijn ook uitstekend.

Bijdrager
    Hypertallih

SSD heb je niet persé nodig, gewoon kopen wanneer ze goedkoop zijn.

Bijdrager
    tomc

@Hypertallih je bent ook de eerste die dit zegt:)

Moderator
    Maarten

Tomc, ik wil wel even een kritische noot plaatsen over je Fusion drive idee.
    Maandag was ik voor training bij Apple (sales, mac workshop) en hebben we deze (soortgelijke) kwestie besproken.
    Daar kwam uit als je veel met erg grote bestanden werkt een Fusion drive niet heel erg geschikt is.

Je moet je voorstellen dat als je een Fusion drive creëert veel gebruikte bestanden telkens worden verplaatst tussen HDD <–> SSD.
    Na 10 maal openen besluit de mac je bestanden over te zetten, of na een tijdje geen gebruik weer terug. Echter zijn dit telkens hele grote bestanden, blijft de mac maar schrijven en schrijven wat weer ten koste gaat van je snelheid.

Bijdrager
    computer space

Ja Mrtnvw, en daarom is ook de 840 Evo wellicht niet handig, die is eigenlijk een snelle SSD van 3GB met een trage SSD van de overige 247GB.

Bijdrager
    Ree
    tomc op 29 augustus 2013

Ik zal hier eens over nadenken maar weet je soms ergens op het internet een goede beschrijving staan over hoe je je SSD en HDD kunt laten “samensmelten”? en ik heb ook gelezen dat waneer je je HDD en SSD laat “samensmelten” en er één van kapot gaat de andere het ook niet meer doet klopt dit?

Zie de link die ik gepost hebt – da’s mijn eigen hoekje op het internet en daar staat dus hoe ik het voor elkaar gekregen heb.
    En ja, als één van beide stuk gaat is het hele verhaal over. Zie de FusionDrive als één apparaat en dan is het weer helemaal logisch:)

Mijn advies over keuze van SSD:

Sata-III (tenzij je mac geen sata-III heeft, maar volgens mij heeft die van jou dat wel)
    Let op de schrijfsnelheid; als deze veel lager is dan de lees snelheid; neem een grotere. Deze grotere heeft dan meer memory chips en daardoor een hogere schrijfsnelheid. Of neem een ander merk/ander chipset.
    Tot slot; qua chipset: ik zou een SandForce gebaseerde SSD nemen; deze heeft eigen garbage collection, daardoor heeft deze geen TRIM support nodig en dus hoef je niet moeilijk te doen in OSX om TRIM aan de praat te krijgen (Google er maar op)

Ik weet dat er andere merken zijn die geen TRIM nodig hebben, maar van de SandForce weet ik het 100% zeker:)

Bijdrager
    Ree
    Mrtnvw op 30 augustus 2013

Tomc, ik wil wel even een kritische noot plaatsen over je Fusion drive idee. … Daar kwam uit als je veel met erg grote bestanden werkt een Fusion drive niet heel erg geschikt is.

Je moet je voorstellen dat als je een Fusion drive creëert veel gebruikte bestanden telkens worden verplaatst tussen HDD <–> SSD.
    Na 10 maal openen besluit de mac je bestanden over te zetten, of na een tijdje geen gebruik weer terug. Echter zijn dit telkens hele grote bestanden, blijft de mac maar schrijven en schrijven wat weer ten koste gaat van je snelheid.

Dan ga ik je gelijk corrigeren en dat mag jij bij je trainers gaan doen;
    FusionDrive is gebaseerd op dataBLOKKEN niet op bestanden.
    Enkel de meest gebruikte datablokken gaan naar de SSD en dat gebeurt zo intelligent dat van een file van 1GB groot er 10 MB op de SSD kan staan en de rest op de HDD. Tuurlijk, als je diezelfde file van begin tot eind vaak genoeg gebruikt dan zal uiteindelijk de hele file op de SSD staan. Maar het zal vele malen vaker voorkomen dat er slechts gedeelten van grote files op de SSD staan.)

Bijdrager
    tomc

@RobApple 7200rpm hdd’s maken meer lawaai dan een 5400rpm (die in een macbook pro zit) en dat vind ik wel een nadeel.

Bijdrager
    tomc

Nog een vraagje, omdat hier veel ssd kenners tussen de reacties zitten wat vinden jullie van deze hij lijkt me wel iets voor in mijn macbook : Samsung 840 500 GB Notebook Kit . http://www.ssdcenter.be/product/328948/category-208071-samsung-ssd/samsung-840-500-gb-notebook-kit.html

Bijdrager
    JohnnyDeBelg

@tomc ik heb ook een samsung maar dan Samsung SSD 840 Series Media 250 gb. Ik ben er tevreden mee maakt opstarten van alles een hoop sneller.
    Zeker doen.

Bijdrager
    tomc

Dan wordt het die:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.