17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    stefonline

ssd in iMac gezet met succes maar hoe nodig is de OWC Hard Drive upgrade Kit ?

Hallo allemaal,

Ik heb een ssd in mijn 27 inch 2013 imac gezet. Hoewel een hele operatie maar het is wel gelukt.

Nu komt vandaag per post de OWC Hard Drive upgrade Kit binnen maar ik vraag me af hoe noodzakelijk is deze? Draait nu als een zonnetje

https://www.onlinemacwinkel.nl/owc-hard-drive-upgrade-kit-voor-imac-27-model-2012.html

Mijn vraag is kan ik deze terugsturen of weer het scherm losmaken en toch er in zetten?
    Scheelt toch weer € 45

Ik hoor graag

Stefan

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door stefonline.
    Bijdrager
    KarelWillem

Was best handig geweest als je even gewacht had met plaatsen tot je alles binnen had.

Of zeg ik nu iets heel doms?

Maar het lijkt me toch wel een verstandige installatie.

Je kan nu wel denken dat alles prima werkt, maar als de boel flink belast gaat worden krijg je wellicht alsnog problemen met een goede koeling of werking van de fan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    stefonline

@KarelWillem is nog niet dichtgeplakt hoor. Maar alleen al de stekkertjes losmaken zou ik graag voorkomen. Maar als het toch verstandig blijkt te zijn moet ik het gewoon doen

Bijdrager
    McPim

Zonder temperatuursensor zal je HDD fan zich waarschijnlijk onvoorspelbaar gaan gedragen en blazen terwijl het niet nodig is. Vervelend maar dat is ook prima op de lossen met een gratis software-tool: https://www.crystalidea.com/macs-fan-control

Daar had ik het eerder over met iemand anders hier:

https://www.onemorething.nl/community/topic/ventilator-maakt-veel-geluid-en-temperatuur-loopt-hoog-op/

Mocht je ‘m ooit willen verkopen dan is het natuurlijk beter als er geen software-tool nodig is. Jouw keus 😉

Bijdrager
    KarelWillem

Het is uiteraard ALTIJD beter dit door het systeem te laten regelen, to be safe.

Bijdrager
    Tegenwind

Dat is alleen een ‘thermal sensor’ die je voor sommige 3,5″ HDD’s nodig hebt, anders wordt er geen temperatuur gelezen en gaat de ventilator op 100% draaien. Met SSD’s heb ik zelf nog nooit problemen gehad in 2012 of hoger modellen, als de computer stil blijft is het goed en kun je dit in principe terugsturen.

Je kunt eventueel met software zoals “HWSensors” de temperatuur uitlezen, als je de SSD hierin terug ziet komen is het goed.

Bijdrager
    McPim

Tegenwind op 6 februari 2020 om 10:38
    Je kunt eventueel met software zoals “HWSensors” de temperatuur uitlezen, als je de SSD hierin terug ziet komen is het goed.

De omslag ligt ergens rond 2011-2012, zie het eerdere draadje waar ik naar link: daar was het wel nodig.

Bijdrager
    stefonline

@Tegenwind zoiets dacht ik ook. Maar wil het graag zeker weten. De machine is stil.

Dank voor het meedenken allemaal

Bijdrager
    KarelWillem

Tegenwind op 6 februari 2020 om 10:38
    Dat is alleen een ‘thermal sensor’ die je voor sommige 3,5″ HDD’s nodig hebt … …Met SSD’s heb ik zelf nog nooit problemen gehad…

Ja, dat is waar natuurlijk. Die worden niet echt warmer naarmate de belasting hoger is.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 6 dagen geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Shmoo

Maar het is wel allemaal heel schattig.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Zou de keuze voor wel of geen sensor(OWC kit) af kunnen laten hangen of de aanwezig HD wel of  niet een temperatuur sensor heeft?

Er zouden ook, vanaf welk jaartal?, iMac HD’s zijn waarbij de temperatuur controle via het interface van de HD gaat en niet via een transistor geplakt op de HD.

Je zou ook kunnen bedenken, zonder temperatuursensor kan deze sensor ook nooit aangeven dat de HD te warm wordt.

Bijdrager
    McPim

Ja klopt JJJ, maar bijvoorbeeld die 2011 iMac gebruikte volgens mij een Apple approved HDD met ingebouwde sensor. Gebruik je in zo’n iMac een SSD dan werkt het niet zélfs als die een sensor heeft.

Daarvóór had je inderdaad de opplaksensor en die kun je gewoon op de SSD overzetten.

Bottom line: als TS de SSD temperatuur kan uitlezen ziet de Mac hem ook en moet het geen probleem geven.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPim,

Betreft een iMac 2017 met Fusion Drive, die heeft dus een SSD van 28 GB. en een HD.

Is dit weer een apart geval? kan hier zondermeer de HD en de SSD vervangen worden door een enkele SSD? Dus zonder e.o.a. temperatuur sensor aanpassing?

Misschien ook iemand op dit forum die hier ervaring mee heeft?

Liever geen softwarematige oplossing.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@McPIm,

Het volgende product wordt aangeboden: “OWC In-line Digital Thermal Sensor for Hard Drive Upgrade for 27″ iMacs 2012 and Later”

Moet ik hier uit opmaken dat het nog steeds noodzakelijk is om te gebruiken?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee, dat is de verkeerde conclusie.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@TheBigZ,

Als ik er aan toe ben open ik zelf wel een topic…

Bijdrager
    MrBelloNLD

Niet noodzakelijk, zelf 1 keertje gebruikt, maar er dag later weer uitgesloopt, stoorde meer als dat het verhielp
    Gebruik meestal ssd fancontrol

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.