29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:

Bijdrager
    Frank Visser

SSD in iMac 27'' Late 2009

Goedemiddag,

Ik zit erg te twijfelen om een SSD in mijn mac te plaatsen. Een samsung eva 840 wel te verstaan, 128 of 256 als die op de plaats van de dvd speler komt, 512 of 750 als die in plaats van mijn oude harddisk gaat.

• In plaats van mijn dvd speler of in plaats van mijn 1TB harddisk?
    • iMac wil ik verkopen over halfjaar, wat zal dat doen met de verkoop?
    • Hoe moeilijk is dit nou echt?
    Zijn al veel topics over, en al wat filmpjes bekeken, maar krijg geen goede indicatie. Ben zeker niet onhandig, maar ook geen techneut.
    • Heb je een 3,5 of 2,5” nodig? Of verschilt dat waar je hem plaatst?

Voornaamste reden is dat de mac wat sneller mag aanvoelen. Vooral bij opstarten van programma’s.
    Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Frank:)

Bijdrager
    Nora Nora

Hij zal zeker sneller aanvoelen, en ook zijn:wink:

Verkoop zal over een half jaar makkelijker gaan, maar ga er wel vanuit dat je de prijs die je nu betaalt voor de ssd niet gaat terugkrijgen. Met een beetje geluk zie je er 40% van terug in de verkoopprijs, maar ga uit van minder, doch de verkoop zelf zal wel gemakkelijker gaan.

Ook loop je het risico dat je machine opeens weer zo lekker aanvoelt dat je ‘m nog niet weg wilt doen.

Ik zou persoonlijk voor een kleine ssd gaan, max 256, en de rest vanaf een externe hdd doen. Echt investeren doe je dan tzt wel in een nieuwe machine.

Hoeveel GB werkgeheugen heb je eigenlijk in je iMac zitten?

Betreffende het inbouwen, iFixit schijnt goede fimpjes te hebben, wanneer je deze stap voor stap volgt, een kind kan de was doen…. Weet niet of je bij jouw model ook de glasplaat moet verwijderen, ik kan me voorstellen dat je daar wat huiverig voor bent. Wellicht eens kijken of je het samen met iemand kan doen.

Bijdrager
    sedikit

Glasplaat toevallig vorige week verwijderd. Gaat zeer gemakkelijk met tape:

Bijdrager
    Frank Visser

Verkoop zal makkelijker gaan, en gaat mij ook niet om dat ik dat geld eruit haal, maar een snelheidswinst zou toch wel fijn zijn.
    Als ik 256 erin zet, is dat niet te verkopen lijkt mij. Dan zou ik er minimaal 512 in gaan zetten. Mijn mac heeft een ram geheugen van 12 gb, had 4 maar al 2 jaartjes 2x 4 erbij gezet. Maar hij loopt echt tegen de lamp met opstarten van programma’s en opstarten van de iMac zelf. Gaat zo traag allemaal. Terwijl als die eenmaal alles opgestart heeft de machine wel lekker loopt.

Over halfjaartje wil ik inderdaad de 15” top macbook pro kopen van 2600.. dus daar investeer ik inderdaad in.
    Maar als mijn mac echt lekker aanvoelt, dan haal ik ‘alleen’ een 13” model.

Bijdrager
    Frank Visser

@sedikit,

Wow, dat ging gemakkelijk met tape!
    Echter mijn 27” iMac heeft wel een doorlopende zwarte rand. Weet niet of dat verschil maakt.

Bijdrager
    Nora Nora

Ik weet niet hoe groot het verschil gaat zijn, je hebt iig wel genoeg werkgeheugen volgens mij, doch valt of staat allemaal bij wat je ermee doet, welke programma’s je draait en hoe intensief je deze gebruikt.

Ik weet niet of een 256 ssd te klein zou zijn. Wat is het prijsverschil tussen een 256 en een 512? Een goede hdd in combinatie met een ssd kan ook goed werken. Ik doe dit zelf en heb zodoende altijd al mijn recente bestanden bij me en kan op verschillende computers aan hetzelfde werken zonder dat ik mijn laptop mee hoe te nemen.

Bijdrager
    paullez

Draai al jaren met een 256 gb ssd. zowel in mijn imac van 2009 als in mijn macbook van hetzelfde bouwjaar. een i5 imac of MacBook Pro heeft het nakijken.

In de macbook zit een ssd en de cd\dvd unit is vervangen voor een extra hdd van 1tb.

Een 256 ssd is ruim voldoende. voor enkel osx en zijn programa’s , de itunes- en fotobibliotheek staan op een andere hdd

download wel de trim enabler. en er zijn nog wat trucks om het geheel sneller te houden. bv spotlight uitschakelen, sleepimage verwijderen en uitzetten.

er is voldoende info hierover terug te vinden als je even google raad pleegd of youtube doorbladert.

Bijdrager
    Frank Visser

250 = 130 euro
    500 = 220 euro

Dat vindt ik het prijsverschil wel waard.
    Zelf heb ik een nas die alles wat ik overal beschikbaar wilt hebben synchroniseert met mijn standaard computers. Bijv. mijn school computer, op stage en thuis. Ook kan ik inloggen op mijn eigen domein en bij mijn bestanden. Zal geen last hebben van een te 256 harddisk, maar denk dat het de verkoop behoorlijk nekt en sterk omlaag zal halen. Zeker aangezien somiggen mensen hun bureau schoon willen houden van externe apparatuur, en dat gaat niet als je een externe harddisk moet aansluiten. Daarbij komend dat mijn mac geen usb 3.0 heeft, dus bestanden niet vliegensvlug overgezet worden.

Ik gebruik mijn mac voor 75% mail, internet en muziek. Niks spannends. Prorgamma’s als Photoshop, Indesign en Illustrator, tegelijk doe ik niet zoveel. Ook omdat het niet helemaal soepel werkt met opstarten. Maar wil het zeker meer gaan gebruiken thuis. Toch wel van 25% dat ik het nu doe, naar 50%

Bijdrager
    Nora Nora

Ja, het blijft natuurlijk afwachten hoeveel sneller je het zelf vindt gaan en of dat voldoende is voor je. Je iMac kan je nog wel eens verrassen opeens:)

Voor de 90 euro kan ik me voorstellen dat je dan wellicht voor de 512 kiest, maar weet dat je het geld niet terug zal zien en veel mensen die een 2009 iMac kopen al heel blij zijn dat er überhaupt een ssd inzit. Maar goed, dat blijft je eigen afweging. Ook kan je de ssd in de plaats van de dvd-drive zetten, dan behoud je beide, maar dan moet je voor 30 euro een externe dvd-drive kopen….

Bijdrager
    computer space

Of koop een Samsung 840 pro, stop die nu in een externe behuizing, en stop m straks in je nieuwe mac. Ik zou er geen geld aan uitgeven als je al weet dat ie snel weg gaat.

Bijdrager
    Frank Visser

zo’n dvd drive kost niet veel. Daar integen kan je een kleinere ssd erin zetten, dus geld besparen.
    Maar dat lijkt me allemaal stuk lastiger. Mijn voorkeur neigt nu naar een SSD van 512 op de plek van me oude harddisk.
    Die ik weer goed kan gebruiken in mijn nas, en daar geen nieuwe voor hoef te kopen. Scheelt ook weer:)

Ben gewoon bang dat ik mijn iMac om zeep help. Net even bij iFixit gekeken, lijkt helemaal niet moeilijk te zijn!

Bijdrager
    makasa

mijn 2007 iMac voorzien van een ssd. Is goed te doen. met een stukje karton de ssd op zijn plek gezet omdat ik geen 3.5″ bracket had. Werkt prima. Leg de schroefje goed bij elkaar zodat ze weer op de goed plek terecht komen. Nadien een clean install (om een recovery disk aan te maken) doen en vervolgens met time machine data e.d. weer terug zetten.

Bijdrager
    Nora Nora

Wel nu dan, bereid het voor, diep ademhalen, en waag de sprong! Zorg dat je je bij iedere stap nog vertrouwd voelt, en twijfel je, stop dan, vraag hier om hulp of zet alles weer terug en kijk of je het kan laten doen. Ook kan het handig zijn om tijdens het werk af en toe een foto te maken, vooral van hoe je de dingen aantreft. Dit als aanvulling op dat wat je op het web aantreft.

Maar goed, succes met het afwegen, en heb je de moed bij mekaar verzamelt, ga ervoor en geniet van het resultaat! Ook wanneer het misgaat, je hebt het wel gedaan!

Bijdrager
    Frank Visser

@makasa

Ben een slechte opruimer, ik doe meestal een clean install. Zet de belangrijkste dingen terug, en als ik iets tegenkom wat ik mis handel ik dat dan af.
    Anders heb ik al me oude troep er ook weer op staan. Verder lijkt een karton in mijn iMac geen lekker gevoel.. Ondanks er weinig kan gebeuren zint het me niet. Maar zie dat alle ssd schijven 2,5” zijn..

Bijdrager
    Frank Visser

Ook wanneer het misgaat, je hebt het wel gedaan!

Ja, en wat! haha
    Hartstikke bedankt voor je hulp. Ik wil wel heel graag, maar twijfel of het resultaat zal zijn wat ik verwacht.

Bijdrager
    sedikit
    Frank op 10 mei 2014

@Sedikit,

Wow, dat ging gemakkelijk met tape!
    Echter mijn 27” iMac heeft wel een doorlopende zwarte rand”. Weet niet of dat verschil maakt.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met een “doorlopende zwarte rand. Die zwarte rand is onderdeel van de glasplaat. Een advies, wel wat gemakkelijker zelfs: plak de tape zoals een rups zich vasthecht. Aan de uiteinden plakken, en “trekken” aan de rug(terwijl je met de andere hand de tape aan de uiteinden aandrukt:

Bijdrager
    Frank Visser

Bij het filmpje dat je liet zien liep de glasplaat niet door tot op de rand, bij mijn mac wel. Misschien maakt dat wat uit.
    Inderdaad een slimme manier om het tape er op te plakken, dankjewel! Maar eerst een beslissing maken van ja/nee, en dan de ssd bestellen.

Anoniem
    Frank op 10 mei 2014

Bij het filmpje dat je liet zien liep de glasplaat niet door tot op de rand, bij mijn mac wel. Misschien maakt dat wat uit.

Maakt niks uit voor het verwijderen van de glasplaat, systeem is hetzelfde.
    Wel heb je een lange dunne T10 Torx nodig om het scherm los te halen, de schroeven liggen nogal diep.

Houd er wel rekening mee dat je na afloop de iMac stofdicht afsluit, anders is dit heel erg zichtbaar.
    Ik bedoel dan stof tussen de LCD en glasplaat, dit is best moeilijk als je in een gewone (stoffige) ruimte zit. En met teveel stof in het scherm zal dit de verkoop straks juist weer moeilijker maken.

Anoniem

Vergeet vooral het microfoonkabeltje wat van het bezel naar het moederbord loopt niet los te maken !!! Ik ken iemand die dat vergeten is en daarom nu geen microfoon meer heeft… Helaas, stuk getrokken..:cry:

Bijdrager
    makasa

Dat karton is geen probleem. De schijf weegt niets en beweegt verder niet. De iMac staat nooit uit.

Bijdrager
    sedikit

@StefanV 34,
    “Wel heb je een lange dunne T10 Torx nodig om het scherm los te halen, de schroeven liggen nogal diep.” ???

Geen metalen voorwerpen gebruiken!! Ik heb helemaal geen T10 Torx of wat dan ook, nodig gehad. Aan de glasplaat zitten (geleide) pinnen, die precies in een gat vallen. Je trekt de glasplaat er gewoon uit, inclusief die pinnen, en je zet hem later gewoon weer terug, door die pinnen in die (geleide)gaten te zetten. De magneten doen de rest.

Bijdrager
    Sjeffie

Hoi Frank, Ik heb de zelfde imac als jou.

Het is zeker de moeite waard om een ssd in te bouwen. Snelheid winst is aanzienlijk en de imac loop veel lekkerder door.
    Echter heb ik het in 2 keer moeten doen. De eerste keer heb ik de 1tb vervangen voor die ssd. Toen ik de mac aanzette ging naar enige tijd de fans heel hard draaien en was de mac heel warm. Dit kom door een sensor die niet op de ssd aangesloten kan worden.

Je kan dan evt Smcfancontrol installeren, en je fans zachter laten draaien. Maar of dat de bedoeling is…
    Mijn mac was aanzienlijk warmer !!

Ik heb toen een hddcaddy besteld bij HDDcaddy.nl en het resultaat is super…

Disk speed test… Write 216,5mb/s Read 263,5mb/s Verschilt natuurlijk per merk en type.

Bijdrager
    Frank Visser

Een beetje late reactie, excuses!
    Dank jullie wel allemaal voor de reacties, heb ik echt wel veel aan gehad!
    Maar heb eigelijk niet zo zin om met software te moeten kloten om te zorgen dat me mac niet raar gaat doen.

@sjeffie,

Had op de site gekeken, maar die caddy’s zijn alleen voor bij de superdrive, niet in plaats van de huidige harddisk, right?

Bijdrager
    telskie12

Zo’n caddy gebruik je inderdaad ipv de SuperDrive, als je echt de HD wilt vervangen heb je een adaptadrive nodig omdat je SSD 2.5″ is en de HD die eruit komt 3.5″, kost € 25,- http://www.onlinemacwinkel.nl/winkel/newertech-adaptadrive-hd-converter/

Wat head sensor betreft heeft deze Mac naar mijn weten een externe head sensor die je op de SSD plakt, dus de fans zouden niet op hol moeten slaan, dat is een probleem van de iMac 2011 modellen.

Bijdrager
    Sjeffie

Frank dat klopt dat was ik vergeten te vertellen.8-O

En Telskie ik heb een eind 2009 27” de zelfde als TS Frank die slaat ook zeker op hol.

Bijdrager
    Sjeffie

En IPV plakband !! een zuignapje waar je een handdoek aan kan hangen ??

Bijdrager
    telskie12

De head sensor plak je bij de iMac eind 2009 op de harde schijf of ssd, nu zal de head sensor het verschil niet merken of die op een ssd of een harde schijf is geplakt. Ik denk dus dat de head sensor bij je eerste poging verkeerd heeft gezeten aangezien die bij de ssd op hol sloeg en bij de harde schijf het wel weer naar behoren doet.

Het op hol slaan van de fans is wel een bekend probleem bij de 2011 modellen, daar zit de head sensor op de pinnetjes van de harde schijf, die kun je dus niet monteren op een ssd, maar daar zijn kabeltjes voor.

Bijdrager
    Frank Visser

Jullie maken het mij niet makkelijker8-)

Bijdrager
    Sjeffie

Telskie, Bij mijn imac zit de head sensor zeker op pinnetjes aangesloten.
    Misschien omdat die terug is geroepen voor de hdd ???

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.