12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    spywurm

SSD in iMac 12,1

Goedemorgen!

Ik ben van plan om mijn iMac uit 2011 weer een snelheidsboost te geven. Heb gisteren bij Amazon.de een Samsung EVO 850 250GB SSD aangeschaft ter vervanging van de originele HDD in de iMac. Het gaat gewoon om swappen, dus de HDD gaat er uit en ben niet van plan deze in plaats van de superdrive te steken omdat ik deze regelmatig nog gebruik.

Nu heb ik een El Capitan bootable USB Stick gemaakt en al mijn bestanden op een externe schijf gezet, nu was mijn vraag het volgende:

– De SSD is iets dunner dan de HDD, bij mijn andere SSD’s (van Kingston) kreeg je een plastic frame die je aan de onderkant van de SSD kon kleven ter compensatie van het hoogeverschil, superhandig. Nu heb ik dat niet bij de Samsung SSD. IS dat een probleem voor deze in de iMac te bouwen?

– Als je er een SSD inbouwt, gaan de ventilators nog op volle toeren draaien zoals bij het veranderen naar een grotere HDD in de iMac? Of doet die dat dan toch niet meer?

Als iemand nog andere handige tips heeft voor het inbouwen van een SSD hoor ik het graag!

Bedankt bij voorbaat!

Bijdrager
    FloorvN

heel erg simpel, de SSD is 2.5Inch en de HDD is 3.5Inch.
    Het beste is dat je nog een bracket erbij koopt, waar de SSD ingaat zodat deze op een correcte manier kan worden geplaatst in het 3.5inch slot waar nu de HDD inzit..

Kosten voor deze brackets zijn niet zo duur..

Wat betreft de ventilator, deze zal altijd harder gaan draaien..
    Reden is simpel, de ventilater reageert op een sensor welke op de hardeschijf zit geplakt, echter kan deze hdd sensor geen ssd uitlezen wat resulteer dat de mac niet weet hoe warm de SSD is en dus op volle toeren gaat draaien met een van zun ventilatoren..
    oplossingen zijn redelijk simpel, draai een willekeurig fan programma, den zet de HDD fan daarmee handmatig omlaag..
    Goede en gratis tool : http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

handige reparatie handleidingen iFixit :
    iMac Mid 2011 12,5Inch HDD replacement : https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Replacement/5954
    imac Mid 2011 27Inch HDD replacement : https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+EMC+2429+Hard+Drive+Replacement/7555

Ik raad aan zo’n handleiding erbij te gebruiken wanneer je zelf de HDD gaat vervangen..

mocht je nog vragen hebben, dan zien we ze wel verschijnen..

p.s
    sry voor eventuele spellingsfouten..

Bijdrager
    iMad

Als ik me niet vergis, hoef je helemaal niet je HDD te vervangen.
    Je hebt nog een extra aansluiting op het Logic Board, voor een SSD of HDD, zonder dat je
    je CD/DVD of HDD hoeft te vervangen.
    iFixit heeft daar een oplossing voor, SSD iMac 2011 extra

Geen software nodig voor je Fan’s te controleren.

Enige nadeel, je moet iets meer schroeven en onderdelen los maken om de kabel op het Logic Board aan te sluiten.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  iMad.

Bijdrager
    spywurm

Bedankt voor jullie reacties!

Uiteraard dacht ik net van sh*t ben iets vergeten, de HDD die erinsteekt is inderdaad een 3,5 ” formaat, dus ga ik even een bracket kopen, indien ik niet voor de oplossing van iMad overweeg.

Ja ik ga de handleiding van ifixit zeker gebruiken, anders maak ik misschien wat domme fouten die ik liever niet wil laten gebeuren:)
    Over het programmatje heb ik al was gelezen maar kon je ook niet de S.M.A.R.T. van de SSD laten inlezen ofzo?
    En de spellingsfouten, dat maakt met echt niets uit, liever iemand die reageert met fouten dan niemand zonder fouten:-D

@imad: ja dit had ik ook al zien voorbijkomen, moet het eens goed bekijken en dan mijn besluit nemen.

Bijdrager
    Triumph

Ik heb ook een iMac 2011 (12.1) En heb vorige week een SSD ingebouwd onder de Superdrive net als iMad ook al vertelde.
    SSD erin en mbv Superduper HD naar SSD gekloond en gaan met de ‘banaan’
    Alles volgens de instructie van iFixit en ook hun kit besteld, probleemloos verlopen wel geduld en hebben en exact de instructies opvolgen.
    Let op mbt de bedrading van het Airport kaartje.

Bijdrager
    spywurm

@triumph: heb je veel moeite gehad met de installatie (heb je de 21,5″ versie)? Is de extra connector ook sata3 met de firmware update of is deze nog de 2 zoals de superdrive? En heb je eigelijk alleen de sata kabel nodig en de tape want de schroevendraaiers etc heb ik hier nog liggen. Alvast bedankt voor je reactie!

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  spywurm.

Bijdrager
    fixar

Als je de weg wilt bewandelen die iMad voorstelt heb je deze set nodig:

https://www.ifixit.com/Store/Mac/iMac-Intel-21-5-Inch-Mid-2011-Dual-Hard-Drive-Kit/IF173-002-2 (deze is zonder de tools en met de juiste kabels (2) om in je 21″ iMac te gebruiken).

Het is wel zeer zeker een stuk lastiger om deze operatie uit te voeren dan om de SSD op de plek van de HDD te doen. Reken er maar op dat je het echt héél voorzichtig wilt doen en dan ben je er zo een ruime anderhalf uur mee bezig. Ik heb het ook regelmatig gedaan en het is nog steeds geen klusje waar ik naar uitkijk.

Als je de SSD overigens op de plek van de HDD plaatst kun je ook van dat 3M dubbelzijdig tape gebruiken om de SSD aan de behuizing te plakken in plaats van een extra cradle van 3.5 naar 2,5″…

Bijdrager
    Triumph

Niet veel moeite gehad (heb de 21.5 versie) , dacht alleen dat het fout ging met aansluiten van de Airport card maar dat viel gelukkig mee. (er staan extra opmerking maar dat was in mijn geval niet zo dat de draden ander genummerd waren.)
    De SATA connector is versie 3
    De originele schijf staat als “Overeengekomen verbindingssnelheid: 3 gigabit” en de nw (500 GB SSD) staat op 6 gigabit
    Maw er zit een verouderde HD schijf in (origineel Apple van 3 gigabit) wel op een 6 gigabit verbindingssnelheid aansluiting.

Dus geen firmware nodig. Misschien maak ik er nog eens een fusion drive van maar nu gebruik ik de oude 500GB als opslag en of video schijf.
    Koop gewoon het setje van iFixit, ik heb het met de tool kit gekocht. Had met met een paar dagen binnen uit de eu store
    http://eustore.ifixit.com/en/Upgrades-Kits/iMac-Intel-21-5-Mid-2011-Dual-Hard-Drive-Kit-Upgrade-Kit.html

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Triumph.

Bijdrager
    spywurm

@fixar: bedankt voor je reactie! Ja had ook al een vermoeden dat de dual drive een lastige optie zou zijn. Denk dat ik toch gewoon voor het swappen ga kiezen en de thuislappen op een externe harde schijf ga laten lopen die er nu toch al aanhangt (4 tera). De extra schujfruimte ga ik dan toch niet nodig hebben intern. Alleen jammer dat het usb2 en geen 3 is. (Heb geen firewire/tb externe schijven.

En die dubbelzijdige tape aanbrengen ipv een bracket kan ik ook mss overwegen, tis maar een paar euro gespaard maarja :-p

Ahja en mijn externe hd is exfat, maar daar kan de thuismap normaal ook op he of moet die hfs+ ofzo zijn?

Bijdrager
    Triumph

Je kunt in de problemen komen wanneer je gaat swappen mbt de tempo sensor hou daar wel rekening mee.
    En echt ik had het met 1 ½ uur voor elkaar, gewoon rustig stap voor stap.
    En dan kun je hem ook eens uitzuigen, bij mij zat er aardig stof in.

En een extra Thunderbolt schijf heb je veel meer plezier van.

Die laatste zin gewoon HFS+ gebruiken.

Bijdrager
    fixar

Het is, zoals Triumph al schrijft, echt verstandiger om de externe schijf HFS+ geformatteerd te hebben. Zeker als je ook graag een (Time-Machine)-backup wilt hebben van je userdata….

Bijdrager
    spywurm

Iedereen bedankt voor de reacties! Fijn om te zien dat mensen elkaar helpen! Het gaat nog altijd het swappen worden. Dat gedoe met de vent’s neer ik er maar bij en ga deze dan softwarematig lager instellen.

@fixar: ja vroeger was die hfs+ maar omdat deze schijf ook aan meerdere windozen moet hangen heb ik voor exfat gekozen. De TimeMachine bakcup laat ik op een andere externe hd draaien die enkel als backup dient.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.