17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    TBITW

Ssd in een Macbook Pro non-retina

Hallo OMT,

Misschien een beetje raar maar ik vroeg me af of ik mijn Non-retina macbook pro even snel kan maken als een retina macbook pro door de hdd tre vervangen met een SSD.

Ik heb deze MBP in november gekocht voor 2000 euro (inclusief 3 jaar Apple-Care), maar wilde niet voor het retina model gaan.
    Dit model heeft naast een retina scherm alleen een andere ssd en 512mb meer GDDR5 ram in de grafische kaart.
    Op youtube had ik een test gezien waarbij een retina macbook pro met gemak (bij sommige taken) een Mac Pro voorbij raced.
    En later had ik een video gezien (http://www.youtube.com/watch?v=VnxSHpUI8Ss) waarbij ze de optical drive vervangen door een SSD.

Nu wil ik het zelfde gaan doen (maar dan zonder raid configuratie) en mijn normale 500Gb HDD laten zitten. Waarbij ik Mac OS en alle applicaties op de ssd zet.

Mijn vraag: Zal dit een sterke prestatie boost geven? Of kan ik het net zo goed gewoon laten zoals het is?

Bijdrager
    iMarvin

Beste TBITW,

De SuperDrive (CD/DVD-lezer) kun je inderdaad verwijderen, en daar d.m.v. een zogenaamde “HD Caddy” een tweede schijf plaatsen, aan jou de keuze voor een HDD of SSD. Deze HD Caddy’s zijn in principe niets meer dan inbouwvormen identiek aan de SuperDrive, alleen dan met een uitsparing voor een 2,5″ schijf en een SATA-aansluiting.

Ik heb de situatie die jij voorlegt ook; ik heb een 13″ MBP waarbij ik de SuperDrive heb vervangen door een HD Caddy met 128GB SSD. Op deze SSD staat Mac OSX, Programma’s en mijn iPhoto-library geïnstalleerd. Alle overige data als muziek, film’s e.d. staan nog op de 750GB HDD. Wow, wat een verschil merkte ik. Het opstarten van mijn MBP (late 2011, 2.8 i7, OSX 10.8) duurt nu zo’n 15 seconden. Wanneer ik een programma opstart stuitert deze niet eens meer in het Dock; voordat het icoontje de eerste keer “valt” is het programma al opgestart. Ik raad het je dus van harte aan.

De SuperDrive heb ik op zijn beurt weer in een externe behuizing geplaatst (dit is natuurlijk optioneel).
    De HD Caddy heb ik zelf HIER aangeschaft, is prima bevallen. Hier kun je ook een set bestellen met HD Caddy + externe behuizing voor de SuperDrive.

Over de locatie van de SSD wordt nogal gediscussieerd op internet; Persoon A raadt aan de HDD op de originele plek te houden en de SSD in de HD Caddy te doen, en Persoon B zegt juist weer exact andersom. Zelf heb ik de HDD op de originele plek gehouden; deze locatie is uitgerust met een Sudden Motion Sensor, welke de leeskop van de HDD bij klappen/schokken/vallen in een veilige sector probeert te zetten. Hierdoor is de kans groter dat de HDD het overleeft bij een val o.i.d. Zet je de HDD op de plek van de SuperDrive zul je deze functie moeten missen (en een SSD heeft hier niets aan, daar deze natuurlijk geen draaiende onderdelen heeft).

Bijdrager
    TBITW

Ik heb net op de site gekeken en het ziet er netjes uit.

Ik vroeg me af; hoe ziet het van de buitenkant eruit? Kan er stof naar binnen komen of maakt de caddy ook de dvd dicht?
    En weet je wellicht ook of bijv. video rendering sneller gaat? Want het schijnt dat een retina macbook pro bijna alles sneller doet dan de duurste versie van de Mac pro.

Bijdrager
    iMarvin

Ik ben erg te spreken over hoe het geheel in elkaar past (en ik ben een zeikerd hoor) !
    Zoals je kunt zien, is de sleuf waar je een CD/DVD in doet aan de binnenkant al afgedekt door twee “stofhoudertjes”; het grootste gedeelte van stof e.d. wordt dus al buiten de deur gehouden. De HD Caddy komt er ook met een zijkant tegenaan te zitten. Natuurlijk kun je altijd proberen middels een plakbandje o.i.d. deze twee stofhoudertjes vanuit de binnenkant (als de SuperDrive eruit is en de HD Caddy er nog niet in zit) dicht te plakken.

Daarnaast; zo nu en dan de bottom case van je MacBook eraf halen en de binnenkant even checken wil sowieso soms helpen. Je weet na deze ingreep toch hoe je hem kunt openen. Zie je ergens (overdreven) veel stof zitten, kun je dit voorzichtig weghalen.

Bijdrager
    TBITW

Mmm, dat is waar. er zitten inderdaad van die stof filtertjes voor, daar had ik niet over nagedacht.

Nog één vraagje: verlies ik de garantie als ik het vervang?

Bijdrager
    Mekkertje

Vraagje: hoe verplaats je dingen (OSX, foto’s) die je op de nieuwe SSD schijf wil.
    Is het een kwestie van slepen in de finder of moet je meer doen?

Bijdrager
    iMarvin

Beste TBITW; Ja, de garantie vervalt wel, echter mocht je ooit tegen problemen aanlopen binnen de garantieperiode, is het een kwestie van de HD Caddy verwijderen en de SuperDrive plaatsen. Ik neem aan dat je je MacBook toch “leeg” aanbiedt voor reparatie.

@Mekkertje
    ; Ik heb na het plaatsen van de SSD alle data die zich op de HD bevond op een externe schijf gezet (muziek, films, programma’s, e.d.). Daarna de HD tijdelijk verwijderd, en toen de MacBook opgestart. Mac’s die geleverd zijn met Mac OSX Lion of Mountain Lion zijn verzien van Internet Recovery; wordt er door de Mac een schijf aangetroffen waar géén Mac OSX op staat (zoals mijn SSD, die helemaal leeg was), wordt de mogelijkheid geboden om Mac OSX via internet te downloaden (duurt wel even, afhankelijk van je internetsnelheid). Nadat dit voltooid was Mac OSX op de SSD geïnstalleerd. Toen de HD weer in de MacBook gezet en deze geformatteerd (anders staat Mac OSX hier ook nog op). Tot slot alle data van de externe schijf teruggezet op de goede plek (programma’s op de SSD, overige data op de HD).

Bijdrager
    Mekkertje

@iMarvin,
    Dank voor de info
    Ik zal me eens gaan verdiepen in het opstarten vanaf usb en zo de SSD installeren voor osx.
    Vervolgens kan ik gewoon data en programma’s terugzetten via Time machine.
    Tenminste ik hoop dat zo zal werken.

Bijdrager
    TBITW

@iMarvin, dus er is geen stikker die los komt als ik mijn onder kant eraf haal?

Ik had een keer ergens gelezen dat je garantie NIET vervalt als je hen openhaalt, tenzij er specifiek door die actie iets kapot gaat..

Bijdrager
    fenkikon

Nee, je mag gewoon een SSD plaatsen in je MBP, MITS het op de plaats van je huidige HDD is. De superdrive vervangen is een uitbreiding en valt niet onder de garantie. Achterkant kun je gewoon openschroeven, je mag bijvoorbeeld ook het RAM uitbreiden.
    Wel is aan te raden een goede PH #00 schroevendraaier te kopen, die schroefjes kunnen namelijk kapot en een nieuw setje is vrij prijzig…

Bijdrager
    TBITW

De superdrive vervangen is een uitbreiding en valt niet onder de garantie.

Kortom: Alleen de superdrive zal dus niet meer onder garantie vallen?

Bijdrager
    fenkikon

Nee, in de handleiding staat dat je een HDD mag vervangen voor een SSD of HDD en je RAM mag uitbreiden. Andere modificaties aan je Mac, zorgen ervoor dat je Mac buiten de garantie valt. Maar hangt er ook een beetje vanaf wie je voor je hebt bij een eventuele garantieclaim. Er heeft een bericht op OMT gestaan waarbij iemand gewoon geholpen werd in de Store op het Leidseplein. Als jij het netjes doet valt er vast wel wat te regelen, anders voor de zekerheid de superdrive weer terugplaatsen mocht er wat zijn.

Bijdrager
    TBITW

Oke, als er iets kapot is gewoon de superdrive weer terug plaatsen.

Ik vroeg dit omdat veel fabrikanten van die seals plakken waardoor ze kunnen zien of een desdetreffend persoon het apparaat heeft open gemaakt.
    En apple doet dit dus niet.

Dank jullie wel voor jullie hulp/informatie, nog een maandje sparen er ik zal er heel wat snelheid bij krijgen:)

Bijdrager
    iMarvin

Goed om te horen! Je hoeft inderdaad geen stickers/labels te verwijderen om de Superdrive te verwijderen. Gewoon een kwestie van rustig even de tijd nemen om ’t goed te doen.. Hoor graag je ervaringen !!

Bijdrager
    TBITW

zal ik doen, Ik moet alleen nog me psychisch er toe zetten om hem open te maken en het geld bij een te halen!

Bijdrager
    bartje

Is het niet beter om (oké zonder sudden motion) de SSD op de plek van de oude HD te zetten, aangezien die doorvoersnelheid vele malen hoger is dan de poort voor de dvd drive?

Bijdrager
    TBITW

Van wat ik gelezen heb is de port die aan de cd zit snel genoeg om een ssd bij te houden

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.