17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Ries

SSD formatteren in MacBook Pro lukt niet

Ik heb een nieuwe SSD (Crucial M4 256GB) geplaatst in mijn MacBook Pro.
    Nu wil ik deze formatteren alvorens Mountain Lion te installeren.
    Ik heb het eerst geprobeerd via de Recovery HD modus (opstarten met ALT ingedrukt) maar dan lukt het me niet via Schijfhulpprogramma.
    Daarna via Target Mode de MacBook aan mijn iMac gehangen en via Schijfhulpprogramma geprobeerd de SSD te formatteren.

Zie afbeelding van de URL hieronder, want het lukt me niet helaas.
    Wat gaat er fout…?

Alvast bedankt voor een reactie.

http://cdn.onemorething.nl/uploads/community/ac5b716d55a333db306443952a41e5f9a7f0bca0_0.png

Bijdrager
    guus

vlgs mij mag je een ssd nooit formatteren, maar met een programma van de leverancier, veilig wissen.
    door het formatteren, verniel je de SSD.

Moderator
    Night
    Bijdrager
    Ries

Jeetje dan wordt het allemaal wel wat technisch voor een leek als mij op dat gebied. Ik heb deze SSD gekocht ter vervanging van mijn HD die niet meer werkte. Computer startte niet meer op.
    Het gekke is dat ik in Schijfhulpprogramma wel de nieuwe SSD zie staan maar niet het schijficoontje wat daar dan onder hoort te staan. Dat verklaart waarschijnlijk dat het niet wil formatteren.

Maar goed alle tips zijn nog steeds welkom;-)

Bijdrager
    Buzz

Als je er geen schijficoontje onder ziet staan dan moet je de schijf eerst partitioneren.

Bijdrager
    Ries

Klopt dat deed ik ook.
    1 partitie had ik ingesteld maar ook dit gaf weer een foutmelding…
    En dan houdt mijn kennis een beetje op.

Bijdrager
    Mars

Dit had je zelf ook kunnen vinden…. Maar het is zondagavond dusss

Ze adviseren je oude schijf te klonen als dit je enige of opstartschijf word.

http://forums.crucial.com/t5/Solid-State-Drives-SSD-Knowledge/How-to-clone-your-old-hard-drive-to-your-SSD-Mac/ta-p/112072
    Zie het linkje ‘this guide’ in het artikel.

Bijdrager
    Ries

Dankjewel.

Ik heb zo’n USB adapter dus ga het vanavond maar eens proberen.
    Hopelijk krijg ik ‘m dan wel aan de praat.
    Ik dacht ‘m te kunnen initialiseren als de SSD al ingebouwd was…

Bijdrager
    Mars

Laat je even weten of het de oplossing was?

Bijdrager
    Ries

Uiteraard, ik hoop op een positieve terugkoppeling.

Bijdrager
    Ries

Uiteindelijk is het me wel gelukt om de SSD te formatteren met de USB-adapter.
    Alleen een systeem er op zetten is een ander verhaal…
    Dat heb ik via mijn iMac gedaan. Dat lukte maar toen ik mijn MacBook daarna weer opstartte helaas weer hetzelfde probleem.
    Hij start niet op en blijft hangen.
    Ben toch bang dat het iets anders is wat wellicht kapot is. Moederbord of zo.
    Ik ga maar eens met Apple bellen. Mijn MacBook (13″ mid 2010) heb ik eind december 2010 gekocht, maar moet nu toch al niet kapot zijn lijkt me.
    Heb er goed de balen van, ben heel zuinig op mijn spullen in het gebruik. Werk al 20 jaar met een Mac en nooit geen gezeik gehad.
    Maar goed, nog niet veel verder met het probleem…

Bijdrager
    Mars

Deze problemen heb je toch pas sinds je de nieuwe schijf wilde plaatsen? Lijkt me voorbarig om te denken dat je mac kaduuk is. Tenzij je een geldig excuus wil om een nieuwe te kopen natuurlijk:)
    Als ik jou zou ik even naar een apple store of reseller gaan. Die fixen dit waarschijnlijk in no time.

Bijdrager
    Ries

Nee, omdat hij juist niet opstartte dacht ik dat mijn HD kapot was.
    Daarom die SSD aangeschaft.

Maar het ligt niet aan de HD blijkt nu, maar is er een ander probleem.
    Ik heb de systeembeheerder op mijn werk er naar laten kijken en die vermoedt ook een ander probleem.

Bijdrager
    ingmarcl

Wat was uiteindelijk de oplossing van je probleem? Ik kamp op dit moment met precies hetzelfde probleem namelijk.

Bijdrager
    TheBigZ

@Ingmar: Wat heb je allemaal zelf al geprobeerd?

Heb je een USB/SATA kabel om de SSD te kunnen initialiseren voordat die in je Mac is ingebouwd?

Zo ja, dan kun je met de OS X installer een installatie uitvoeren op de SSD.

Zo niet, kan is het handig om eerst de OS X installer op een USB stick te zetten, en daarvan op te starten als je de lege SSD hebt ingebouwd.
    http://www.appletips.nl/10-9-os-x-mavericks-installatie-usb-stick-maken/

Bijdrager
    telskie12

De SSD dient eerst gewist te worden (Mac OS uitgebreid, is standaard aangevinkt) alvorens je deze kan partitioneren. Nu wordt de schijf wel gezien maar heeft die nog geen volume en zonder volume is er niets om te partitioneren.

Bijdrager
    mjsmit

Ik heb hetzelfde probleem ervaren bij vervanging van gecrashte HD (dat dacht ik tenminste) van de MacBook Pro van mijn dochter.

Het lukte eerst niet om de nieuw ingebouwde SSD te initialiseren / formatteren. Toen dat later wel lukte via de USB poort van een andere MacBook Pro (na het kopen van een kabeltje) bleek ook de oude HD nog gewoon leesbaar via de andere MacBook Pro.
    Na formatteren van de SSD, lukte Mac OSX installatie wel met wat horten en stoten.
    Een dag later bleek evenwel weer sprake van hetzelfde euvel: er kwam een map met vraagteken in beeld bij opstarten uit sluimer stand.

Toen werd duidelijk dat de interne kabel waarop de HD / SSD waren aangesloten een storing bevatten. Voor circa €100,- kon die worden vervangen en draaide alles weer als een zonnetje.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.