14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MusicDiana

Probleem met zowel oude HDD als nieuwe SSD (ook na reparatie)

Hallo,

Ik heb pas een SSD gekocht samsung EVO 500 GB. Als ik mijn macbook pro opstart dan toont die een map met een vraagteken, dus ben ik vervolgens naar command R en schrijfhulp programma gegaan. Daar staat de SSD wel tussen, maar ik heb geen idee wat ik verder moet doen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar de schrijf is niet geformatteerd. Ik zou graag wat hulp hiermee krijgen:)

Bijdrager
    McPim

Je moet met Schijfhulpprogramma eerst een fysiek volume aanmaken door de schijf te wissen met de knop ‘Wis‘ in Schijfhulpprogramma (dat is dus formatteren). Kies de standaardinstelling (Mac OS uitgebreid, en GUID indeling). Heb je dat al gedaan?

Hoi en welkom trouwens :wink:

Bijdrager
    MusicDiana

Hij staat wel op mac os uitgebreid maar als ik doe wissen dan zegt tie : het wissen van deze schrijf is mislukt met de fout: wissen van volumegegevens om onbedoelde detectie in de toekomst te voorkomen mislukt. Ik weet niet hoe ik dat GUID indeling doe

Bijdrager
    MusicDiana

De partitie-indeling staat op GUID. Ik heb nog niks met partitioneren gedaan

Bijdrager
    McPim

Dat is een vreemde foutmelding… Kan ook op een hardware-issue duiden, foute kabel of connector? Partitioneren hoeft niet, wissen is voldoende. Maar als je daar dus deze error krijgt klopt er iets niet.

Bijdrager
    MusicDiana

Pas geleden is mijn hardeschrijf kabel vervangen en had last van het strandballethe dat constant verscheen, maar volgens de reparateur was er niets met me harde schrijf zelf aan de hand. Ik heb daarom een SSD schrijf en nieuwe RAM van 8 gb gekocht. Misschien dat dat uitmaakt. Alleen ik vind het ook gek. Misschien heb ik de SSD er verkeerde ingezet? Volgens mij is het wel goed maar geen idee. Of zou get ergens anders aan kunnen liggen

Bijdrager
    McPim

Hier twee draadjes over hetzelfde probleem, zelfde foutmelding maar dan in het Engels. Foute SATA kabel wordt een aantal keer genoemd:

https://forums.macrumors.com/threads/macbook-pro-2010-ocz-ssd-cannot-erase-partition.1223992/
    https://www.ifixit.com/Answers/View/144928/new+ssd+errors+when+tryin+to+install

RAM is goed, anders krijg je andere verschijnselen. SSD moet ook compatible zijn met je MacBook lijkt me. Je zegt dat de kabel vervangen is bij de reparateur, met die kennis en de info in genoemd draadje zou ik de kabel of de reparatie dan als eerste verdenken..

Een SSD kun je er niet echt verkeerd in zetten, maar misschien zit de kabel niet goed vast? En dat kan zowel aan de SSD kant of aan de moederbord kant zijn. Op iFixit kun je je model MacBook opzoeken en kijken hoe de HDD kabel loopt om ‘m te controleren (voorbeeld). Of toch maar even terug naar de reparateur.

Bijdrager
    MusicDiana

Die SATA kabel is juist pas geleden vervangen door de repareur omdat ik daarvoor ook al probleen had met dat die mijn opstartschrijf niet kon vinden ook met die map met vraagteken. Toen hebben ze een nieuwe SATA kabel erin gedaan. :0

Bijdrager
    McPim

Daarom verdenk ik ‘m ook :) Als iets gerepareerd is en daarna nog steeds dezelfde klachten geeft, tsja.. Dan is óf de reparatie niet goed óf het probleem zit dieper (connector moederbord bijvoorbeeld). Kun je je originele schijf niet terug zetten en kijken wat er dan gebeurt?

Bijdrager
    MusicDiana

Wat moet ik doen nadat ik de schrijf heb gewist? Hij geeft nu ineens doe foutmelding niet hij blijft wel even hangen in het midden mar hij doet wel meer dan net. Ik heb even de SSD eruit gehaald en beetje de kabel bekeken. Nu even kijken of het lukt

Bijdrager
    MusicDiana

Hoelang duurt het laden bij het wissen. Hij blijft op halverwege hangen haha misschien ben ik nu wel gewoon ongeduldig.

Bijdrager
    McPim

Wissen duurt maar heel kort (paar seconden) en dan moet je schijf dus zichtbaar zijn als volume (met de naam die je ‘m gaf) in de linkerkolom van Schijfhulpprogramma. Als ie blijft hangen tijdens het wissen is er echt iets niet goed. En mocht het wel lukken: daarna moet je macOS er weer op zetten? Want ik neem aan dat je je oorspronkelijke HDD vervangen hebt door deze SSD.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Bijdrager
    MusicDiana

Er is inderdaad wat mis. Ik heb nu mijn oude schrijf er weer in. Ik weet dat met deze schrijf start die wel op maar dat strandballetje is er voortdurend. Ik denk dat dat onderdeel is van het probleem op het moment. Dat strandballetje is al dik een maand aanwezig. Zodanig erg dat ik bepaaldr programma’s niet normaal kab gebruiken zonder dat dat strandballetje iedere beweging komt. Ik ga nu kijken met de nieuwe.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik heb de titel aangepast zodat deze beter bij de huidige problematiek past.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.